27-09-2009, 01:17 PM
Olsen Skrev:OK, fair nok. Men så vil trykket på olien vel svare til 12000 meter, hvis det ydre tryk også svarer til 12000 meter. Hvordan kan værket så overhovedet virke. Det må da vel også være et spørgsmål om materialets deformérbarhed/stivhed? Hvis vi taler om en gummiballon, så kan jeg godt se det. Hvad med en dykkerklokke. Er trykket så også altid det samme indeni, som det ydre vandtryk... eller har man så et indre tryk fra medbragte gasser, der kompenserer??? Det lyder ikke helt rigtigt i mine ører.Jeg tror ikke en dykkerklokke har samme tryk inde som ude - den er rund og form og tykkelse skal klare trykket. Jeg tror heller ikke urets silikoneolie har samme tryk som ude - men det har forhøjet tryk grundet deformeringen, og som jeg læser det, så tåler delene dette forhøjede tryk, medens kondensatoren/quarts delen omkring de 5 km vil bryde sammen. Den viste Rolex med det kuglerunde glas, er kuglerund af samme årsag. Formen er superstærk. Tag et råt æg, læg det i hænden og kram så hårdt i kan om det (ned i en vask med karklud om for en sikkerheds skyld i fald der er en revne i ikke har set. Er æget helt, så kan i helt enkelt ikke klemme hårdt nok til at bryde skallen. Slår i på er det let, men i en lukket hånd kan det ikke mases.
Hmm.. må til at finde min gamle fysikbog frem
Dejlig nørded diskution med lidt sjov teknik man kan lære af så keep it comming - Goedoc din forklaring var som altid fin.
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)