22-11-2009, 02:28 PM
Stefan Garvig Skrev:Pante Skrev:Jeg vil da sige at det virker lidt svært at sætte sig ind i pt , hvordan de forskellige mærker / ure er osv. Men det kommer nok med tiden når man læser om det hver dag
Hvor tit køber folk herinde et nyt ur ? Det afhænger af prisen ja men kunne da være meget sjovt at vide
Jeg er stoppet lidt op med at købe flere ure, fordi jeg har fundet MIT ur, Rolex Seadweller 16600. Jeg skifter ikke ur ret tit, og altid er det Seadwelleren, der genfinder sin plads på min armen. Det hænger også sammen med, at jeg har en meget god og frydefuld følelse af, at Seadwelleren og jeg har været sammen i snart fire år. Jo længere tid, jo flere år på armen, des mere bliver jeg knyttet til mit kære dykkerur fra Rolex.
Sådan var det vist også blandt godtfolk tidligere, altså i 1950'erne og måske også i 1960'erne. Dengang købte man et ur og gik med det, indtil det ikke kunne mere. At have en større ursamling lå ligesom ikke til den generelle indkøbskultur dengang - det var før forbrugermentaliteten "brug-og-smid-væk for alvor indfandt sig. I dag er det mere almindeligt at eje flere ure (og biler, tv-apparater, pc'er osv), og går noget i stykker, så smider man det væk og køber nyt.
Det er den gamle mentalitet med at kun have ét styk af noget, der faktisk tiltaler mig, når vi snakker ure. Jeg kunne godt drømme om mange dyre ure, men jeg vil få mest glæde ved kun at bære et og samme ur - MIT ur - som følger mig i tykt og tyndt. Uret får på den måde en langt større affektionsværdi for mig end nok så mange dyre ure vil kunne opnå.
At kikke på min kære klokke og vide, at den nu har siddet på min arm i snart fire år er vidunderligt; det gør uret til MIT ur, og jo flere år med det på armen, des pragtfuldere. Jeg glæder mig til, at vi skal holde tiårsjubilæum. Eller lidt nørdet måske: 1 milliard tik-jubilæum. Det indtræffer efter ca. 3,96 år - så det er snart (uret tikker 8 gange i sekundet).
Det er en helt særlig ejerfornemmelse, jeg har til min Seadweller, og den kan jeg kun opnå ved at bære kun dette ur.
Måske er jeg tosset? Jeg skal ikke kunne sige det; måske andre har det på samme måde som mig mht. MIT ur?
Venligst
Stefan
Jeg forstår dig godt , personligt har jeg det ikke sådan. Jeg kunne godt finde på at samle på disse ure, og have en stor samling. Der vil dog altid være favoritter blandt

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)