low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle)
Mads Gjødesen Skrev:Nogen kan værdsætte de fine detaljer og den håndværksmæssige kvalitet, mens andre er knap så sofistikerede i smagen og værdsætter andre faktorer ved uret. Det er jo netop derfor nogen køber ure i 10 k klassen, mens andre gerne giver 100 k. Det er vel ikke kun på ursiden det gælder, men også når det kommer til møbler, bil, tøj, tasker, køkkenredskaber, osv. Nogen har det fint med IKEA og H&M, mens andre skal have Fritz Hansen og skræddersyet fra Savile Row Icon_e_wink Økonomien spiller selvfølgelig også lidt ind her, men tror nu ikke den er altafgørende.
For mit vedkommende er dette udsagn ikke korrekt. Jeg holder meget af at omgive mig med god kvalitet og lækkert design, men desværre sætter min økonomiske formåen grænser. Personligt har jeg muligheden for at fravælge ”IKEA og H&M”, som du formulerer dig, hvilket jeg også gør til fordel for netop Fritz Hansen ol. Icon_e_smile , men desværre har jeg ikke mulighed for at tilvælge et ur i ”100 k”-klassen. Endnu... Icon_e_biggrin

Som ved så mange andre forhold i livet er god økonomi en forudsætning for et mere ’frit valg’. Mindre bemidlede folk kan ikke til- eller fravælge ’luksus’ i samme omfang som mere velstillede. Om man så ønsker denne form for luksus er selvsagt en subjektiv vurdering.
Om man så fravælger luksus pga. man ikke værdsætter dette, eller fordi man ikke ønsker den signalværdi, der ligger i denne form for 'konsum', er en helt anden diskussion… Icon_e_smile
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af jacob jensen - 07-06-2010, 09:16 AM
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af Sociologen - 07-06-2010, 09:52 AM
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af jacob jensen - 10-06-2010, 03:39 PM
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af jacob jensen - 10-06-2010, 08:26 PM
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af jacob jensen - 10-06-2010, 10:07 PM
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af jacob jensen - 11-06-2010, 09:13 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)