low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle)
Mads Gjødesen Skrev:Det tager ikke 100 timer at regulere et PP. Desuden kan jeg oplyse at PP standser deres kasser ud og bearbejder dem efterfølgende. Lønningerne i Schweiz er også steget så selv high-end manufakturene har mekaniseret og automatiseret hvor de kan. At de så opretholder den håndværksmæssige del hvor det påkræves og ikke går på kompromis er en anden snak.

Mit gæt er at %-avancen på urene ca. er den samme uanset pris (dog nok højere på guld modeller). Dvs. at et ur til 100.000 kr. i vejl. udsalg vel ca. koster 1/3-1/4 at producere. Et til 100 kr. eller 10.000 er vel ca. det samme. Det man så skal være opmærksom på er at jo dyrere uret er jo større en del af urets fabrikationspris ligger i værket. Mit GÆT er at værket i et non-complication stål PP udgør ca. 3/4 af produktionsprisen, mens det måske er ca. 1/2 for et Omega og 1/10 i et D&G. Ingen tvivl om at håndværker timerne er gemt i værket. Der er grænser for hvor meget arbejdstid der ligger i en kasse slibning/polering.

Value for money betyder også noget i 100 k klassen. Man vil da have et ur i ypperligste finish hvis man skal betale kassen for det. At vurderingen så er flyttet fra det funktionelle område og over på det finishmæssige er en anden snak Icon_e_wink Der er ingen, der kan lave et ur i PP kvalitet til den halve pris. Så havde de da gjort det Icon_rolleyes

/Mads
Det var nu ikke 100 timer at regulere Lars skrev - men 100 timer som mulighed hvis regulator blev lavet helt i hånden (for 100 år siden)
Godt - vi er 100% enige, selv PP stanser og maskin fremstiller alt de kan - men filer og pudser så bagefter så hjorteskindet bliver slidt igennem.
Jeg tror også du har helt ret i at avancen i procent er nogenlunde den samme for et billigt ur som for et dyrt - ellers ville man slet ikke kunne leve af de dyre og mindre volumen solgte ure. Intet uretfærdigt i det.

Hvis vi udgår fra dit gæt med at et ur koster ca 1/3 af salgspris at producere, og Omega har ca ½ produktionspris i værket - så lad os sige lidt hurtigt, at værker koster dem 3.000 kr at lave (salg 18.000 kr = 6.000 samlet prod pris og værk 3.000). Det lyder ikke ufornuftigt.

Et ur på 100.000 bliver så til 33.000 at producere og med 3/4 til værket hos et PP bliver det ca 25.000 for at producere værket.

Det lyder heller ikke ufornuftigt, og så skulle vi ha ca 3.000 kr for Omega værket (forfinet 2892) og 25.000 kr for PP værket - og det siger da bestemt også noget om hvor meget mere der lægges i et PP værk

Jeg tog bare dine tal Mads - og vi erkender begge det er lidt spekulation med fornuft, men ofte duer det meget godt, og alt du skriver kan jeg følge fuldstændigt.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af jacob jensen - 07-06-2010, 09:16 AM
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af hannover_dk - 08-06-2010, 12:21 PM
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af jacob jensen - 10-06-2010, 03:39 PM
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af jacob jensen - 10-06-2010, 08:26 PM
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af jacob jensen - 10-06-2010, 10:07 PM
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af jacob jensen - 11-06-2010, 09:13 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)