low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle)
Jeg regnede slet ikke mine gæt ud med reelle tal men efter I har gjort det ser det ikke helt skævt ud. Hvorvidt det så holder vand eller ej kunne være sjovt at vide. Det var jo et ganske simpelt spørgsmål hvis man var på besøg på en fabrik at forhøre sig om hvor mange mandetimer der gik på et ur.

Der er ingen tvivl om at mandetimerne stiger eksponentielt med finish og værkets komplikationsgrad. Dvs. et grand complication nok har 95-97 % af produktionsprisen liggende i værket.

En sjov observation jeg har gjort mig er dog at guld avancen stiger mere markant jo dyrere værket/uret er. Et eksempel på ure i forskellige materialer men med samme værk (tallene er ca. tal):
Et AP RO Chrono i stål koster ca. 12.000 euro fra nyt
Et AP RO Chrono i guld koster ca. 18.000 euro fra nyt

Guldkassen giver en prisforskel på 6.000 euro

Et AR RO Tourbillon i stål koster ca. 120.000 euro
Et AP RO Tourbillon i guld koster ca. 160.000 euro

Guldkassen giver en prisforskel 40.000 euro.

Dette eksempel viser jo at fabrikanterne tillægger en % avance i forhold til urets salgspris og ikke blot på urets produktionspris. Fortjenesten på en guldkasse til et tourbillon er derfor LANGT større end det på kronografen. Køberen kommer altså til at betale langt mere for en guldkasse jo dyrere uret er. Så jo dyrere et ur er jo mindre får man reelt for sine penge.

/Mads
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af jacob jensen - 07-06-2010, 09:16 AM
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af Mads Gjødesen - 08-06-2010, 01:14 PM
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af jacob jensen - 10-06-2010, 03:39 PM
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af jacob jensen - 10-06-2010, 08:26 PM
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af jacob jensen - 10-06-2010, 10:07 PM
Re: low-end og high-end, er der forskel? (eftermæle) - af jacob jensen - 11-06-2010, 09:13 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)