Verdens grimmeste ur?
Mads Gjødesen Skrev:Det Zenith må være stort for jeg anser ikke El Primero værket som værende lille i diameter.

Trenden går mod mere transparante skiver, hvor værket og konstruktionen kan ses fra skivesiden. Jeg syntes det bliver mere og mere almindeligt at teknikken delvist kan ses forfra. Tendensen skyldes jo nok at de færreste bruger uret som decideret tidsviser, men lige så meget som accessory/smykke. Der er noget fedt gadget-agtigt over det syntes jeg, så jeg kan bestemt godt se det lækre i ure med teknik-kig fra skivesiden. Men som det gælder for bagkassen også, kun når det er teknik der er værd at fremvise Icon_e_wink

Derudover findes de klassiske designs, som er mere tidløse og enkle i layoutet. Jeg ser ingen grund til at blande de to fløje da de har hvert deres udtryk. Men man kan da kun sige at det klassiske AP RO Jumbo står i skarp kontrast til dette Tourbillon Chrono.

/Mads

Nej el pimero værket er ikke småt i diameter sammenlignet med andre kronografværker fra samme tid, men værket har alle dage haft en usædvanlig lille radius fra time/minutvisere og ud til de 3 subdials. Dette kompenseres der oftest for med en relativt lille urskive og propertionelt velvoksen krans. Camaro havde for nyligt anskaffet sig et lækkert Zenith med mere klassisk "calatrava" urkasse, altså med urglasset helt ud til rand. Der var der finurligt anbragt en innerbezel i kontrastfarve og subdials var groet sammen (og derved syner de større). Ligeledes har Hannover et Zenith i samme tråd, hvor kransen er propertionelt velvoksen men også meget markant, hvilket gør at uret kan bære den valgte diameter (disse to er valgt for at illustrere min pointe). Daytonaen er et eksempel på eksemplarisk godt design, hvor drejekrans i stål falder sammen med urkassen og ligefrem "underspiller" kransens propertionelle omfang.

I dette Zenith class moon phase el-prepsi har man valgt at give hul i "problemstillingen" og ligefrem highlighte hele subdialområdet i kontrastfarve, og det holder desværre ikke helt...

En timeonly kaliber uden datokrans kan man smide i hvilken som helst urkasse, men tag blot mit AP kaliber 2121 dress på 34mm og ditto dit RO i 39mm og man får en god fornemmelse for hvad en krans kan gøre for urets udvendige diameter, hvis harmonien som i dette tilfælde betinges af datovisningen, skal bevares.
Svar

Beskeder i denne tråd
Verdens grimmeste ur? - af Jonas2401 - 31-01-2011, 11:18 AM
Re: Verdens grimmeste ur? - af Mads Gjødesen - 31-01-2011, 11:47 AM
Re: Verdens grimmeste ur? - af hannover_dk - 31-01-2011, 02:57 PM
Re: Verdens grimmeste ur? - af willy - 31-01-2011, 05:57 PM
Re: Verdens grimmeste ur? - af John S. - 31-01-2011, 06:10 PM
Re: Verdens grimmeste ur? - af John S. - 31-01-2011, 06:14 PM
Re: Verdens grimmeste ur? - af hannover_dk - 31-01-2011, 09:15 PM
Re: Verdens grimmeste ur? - af Kim T - 31-01-2011, 10:29 PM
Re: Verdens grimmeste ur? - af Mads Gjødesen - 31-01-2011, 11:17 PM
Re: Verdens grimmeste ur? - af Proxi - 31-01-2011, 11:43 PM
Re: Verdens grimmeste ur? - af hannover_dk - 01-02-2011, 12:32 AM
Re: Verdens grimmeste ur? - af makita - 01-02-2011, 12:44 AM
Re: Verdens grimmeste ur? - af Mads Gjødesen - 01-02-2011, 10:55 AM
Re: Verdens grimmeste ur? - af makita - 01-02-2011, 05:24 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)