Vis os dit skibschronometer (og også gerne maskinrummet)..!
Ohøj Speedy Gonzales! - skal vi ikke lige have et nærbillede af computeren i en årgang '74? Icon_mrgreen

İmage

Der er 4 stk. klassiske CMOS kredse (er det ikke bare herligt? Icon_cool). 1 x 4013, 1 x 4020 og 2 x 4007.
Derudover 4 stk. klassiske bipolare transistorer. 1 x BC109C og 3 x BC307B

Krystallet kender jeg ikke frekvensen på, da der ikke er nævnt noget på den. Så det kan jo være 8, 16 eller 32 KHz som det mest sandsynlige. Derimod anser jeg ikke 12 KHz som særlig sandsynligt, men dog en mulighed. Kunne være jeg skulle prøve at følge signalvejen og efter et par delinger så prøve at inspille en stump lyd derfra på computeren (med passende kondensator/modstande i mellem) og så derved kunne regne frekvensen ud. Det må blive en dag jeg keder mig Icon_e_wink

Den kvikke læser vil bemærke at datomærkningen på den ene tantal-kondensator er en '75'er og det passer jo ikke med at chronometret skulle være fra '74. Det kunne godt se ud som om den og evt. også BC109'eren har været skiftet - og så er det jo ikke til at vide om det skal være en BC109, men det betyder intet. Den sidder et sted hvor dens parametre på ingen måde er kritiske og man kan komme næsten hvad som helst i som erstatning.
Det er ikke utænkeligt at engang for længe siden at den tantal er stået af, evt. revet en transistor med sig og det måtte jo så skiftes. Den tantal bliver formentlig udsat for konstant op og afladning og det har så taget livet af den oprindelige som ikke lige blev fanget i kvalitetskontrollen på fabrikken.
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar

Beskeder i denne tråd
Patek - af Camaro_phpbb3_import15730 - 21-09-2011, 01:10 PM
Re: Patek - af McAllan - 21-09-2011, 02:41 PM
Lidt flere billeder af Golay - af Speedy - 25-09-2011, 09:37 PM
Re: Vis os dit skibschronometer (og også gerne maskinrummet)..! - af McAllan - 29-10-2011, 12:10 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)