Vis os dit skibschronometer (og også gerne maskinrummet)..!
Jeg siger tusind tak til Kim, Rune og Torben! Icon_e_biggrin
Er kun glad for at kunne bidrage med noget anderledes og spændende og noget som bestemt ikke diskutteres hver dag.

Som lovet så ville jeg vise jer noget "nyt" og spændende. Mange herinde har formentlig set det før - men hvor? Icon_mrgreen
Opgaven går ikke ud på at gætte mærket, men derimod model og hvor det kunne tænkes at man havde set det henne .

İmage
Ja, det ligner jo lidt hen af noget vi har set før, ik? Icon_e_wink

Desværre så kræver det lidt lettere reparationer før jeg sætter det til at gå og får det målt og evt. justeret.
Det ser ud til at "nogen" har pillet i den - derfor jeg også godt kunne forestille mig at justeringen ikke nødvendigvis står nær perkfekt. Formentlig fordi backup-elektrolytten er stået af - som det ses sveder den som et svin og vedkommende, der har kigget i det har formentlig ikke haft begreb om noget som helst og opgav. Men heldigvis er der som sådan ikke noget der er gået i stykker, det er prøvet at det kan gå. Jeg skal have bestilt en ny backup-lyt og loddet i.
Og så undrer jeg mig over møtrikken ved det ene bananstik er løs?? Hvorfor i hulen løsner man den eller er det smuttet at samle den på fabrikken? Den eller omgivelserne er ikke synligt voldet med forkert værktøj , så det kan godt tænkes den er smuttet på fabrikken - den er strammet nu.

Vedr. backup-lytten så regner jeg med at komme en dobbelt så stor i, det det er det bedste min ofte brugte pusher har på lager, kapaciteten er jo også dybt ligegyldig, bare den ikke er for lav. Jeg har en ide om at sætte den på et lille print for sig. En sådan backup "superkondensator" er i virkeligheden ret tæt på et batteri og nok også derfor den oprindelige sveder og ikke virker mere, sådan plejer alm. elektrolytter ikke opføre sig med mindre de belastes hårdt og det er der jo ingen her der gør. Ideen med at sætte den for sig er at når den på et tidspunkt (ja, når) også står af, så sveder den ikke ud på printet og kan skiftes uden at risikere at skade printet.

Ellers en spøjs konstruktion med en PIC16C54 microcontroller og en ukendt IC, Eurosil 1115A - kan ikke finde datablad på den, så hvis nogen kan hjælpe vil jeg blive meget glad.

Det er just ikke sådan jeg ville have lavet en sådan konstruktion. Jeg havde nok lavet noget med noget klassisk 4000 CMOS logik. Det er jo ikke et digitalt multifunktions-ur der skal laves, men blot en polvendt impuls til et analogt urværk. (Nogen skarpe der så kan gætte teknikken i urværket? Icon_e_wink).

Men mit gæt er, at 1115A'eren er en IC til analogure. Om den er "beregnet" til 4.19 MHz eller 32 KHz ved jeg ikke, men ved lejlighed kunne man jo følge banen til µC'en og lytte lidt på den. Dens opgave er helt klart at dividere signalet ned til noget som kan ædes af µC'en ved en noget lavere frekvens.
Nok kan µC'en sagtens køre 4 MHz og endnu højere, men en 16C ved den frekvens vil sluge et par mA da en hulens masse transistorer skal skifte state rigtig mange gange i sekundet. IMHO lidt overkill med en sådan kraftig "computer" til en så simpel opgave.
Som det ses så er der også et lille standard 32 KHz ur-krystal. Mit gæt er at µC køres på 32 KHz for at holde strømforbruget nede - ved den frekvens er strømforbruget meget beskedent. Evt. slukkes der også for 4 MHz krystallet (1115A IC'en) når batterierne fjernes - ved det ikke om det er tilfældet, men det kan det sagtens være. Nok er et nøgent 32 KHz krystal ikke særlig præcist endsige overhovedet har en trimmer her, men på de max. få min. det tager at skifte batteri betyder det jo ingenting.

Og lad os så høre nogle bud på hvad jeg kunne have slået kloen i her Icon_e_smile
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar

Beskeder i denne tråd
Patek - af Camaro_phpbb3_import15730 - 21-09-2011, 01:10 PM
Re: Patek - af McAllan - 21-09-2011, 02:41 PM
Lidt flere billeder af Golay - af Speedy - 25-09-2011, 09:37 PM
Re: Vis os dit skibschronometer (og også gerne maskinrummet)..! - af McAllan - 04-11-2011, 09:26 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)