Vis os dit skibschronometer (og også gerne maskinrummet)..!
Mine skibschronometre og mig ønsker alle en Glædelig Jul!

İmage

Tænk. Bedst som man troede man havde 6 skibschronometre, så viser det sig faktisk ved fintællingen at der er 6,33... Icon_razz
Jeg har nemlig faktisk én Golay mere ud over de 2 jeg allerede har vist. Desværre mangler det både den mekaniske og den elektroniske del af værket, derfor 1/3. Kassen er af model CM2N (de andre to er CM2 hhv. CM 2, ved ikke om mellemrummet er bevidst). Kassen er fremstillet i '77 hvis min teori om serienumre er rigtig. Håber jeg enten falder over minimum den mekaniske del af værket også eller jeg kan bruge den i en handel hvor én eller anden savner en masse eller del deraf til sit Golay. Den elektroniske del kan jeg godt leve med ikke at finde, for der kan jeg selv strikke en kopi af '74 udgaven sammen, evt. med brug af en DS32KHz kreds. Eller også kan kassen ombygges til en opbevarings kasse for Omega's armbånds-marine-chronometre hvis jeg en dag skulle komme i besiddelse af en sådan. Der er jo mange muligheder Icon_e_wink

Ang. præcisionen, så er jeg jo som bekendt ved at justere/måle DDR Glashütten og 1970 Golay. Og der er faktisk lidt overraskelser denne gang.

DDR Glashütte
Afvigelse siden sidste måling 26. nov.: 14,35 sek/år.
Afvigelse siden sidste justering 12. okt.: 10,96 sek/år.
Overall ved sidste måling 26. nov. siden sidste justering: 8,84 sek/år.

1970 Golay
Afvigelse siden sidste måling 26. nov.: 4,76 sek/år.
Afvigelse siden sidste justering 18. okt.: 3,75 sek/år.
Overall ved sidste måling 26. nov. siden sidste justering: 3,02 sek/år.

Bevares, især for Golay er de da stadig fine tal. Men de har begge sprunget ret betydeligt. For Glashütten burde batterierne ikke være faldet af noget som helst betydning, for der er 4 stk. D i. For Golay kan batterispændingen godt være faldet lidt. Og så er gennemsnitstemperaturen her den sidste måned vel været cirkus 1 grad lavere +/- end den forrige. Gad vide om det er forklarigen og hvor meget der skyldes hvad? Jeg tror i hvert fald Golay'en godt kan få en justering mere i nærmeste fremtid. Er meget i tvivl med Glashütten, om jeg gider give mig i kast med dens hyper sippede og ikke så konsekvente trimmer. Nemlig, tror bare det en skruetrækker rører den er nok til at forandre den selvom man ikke synes man bevæger den. Sådan er det heldigvis ikke med de andre skibschronometre - ej heller Mühlen.

Og et spørgsmål til slut, hvordan går det med din russiske veninde, Geodoc Icon_question
Hvor præcis og punktlig er frk. Kirova indtil videre?
Er spændt på at høre hvad præcision man kan forvente af et mekanisk og hvad præcision, der er opnåelig.
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar

Beskeder i denne tråd
Patek - af Camaro_phpbb3_import15730 - 21-09-2011, 01:10 PM
Re: Patek - af McAllan - 21-09-2011, 02:41 PM
Lidt flere billeder af Golay - af Speedy - 25-09-2011, 09:37 PM
Re: Vis os dit skibschronometer (og også gerne maskinrummet)..! - af McAllan - 24-12-2011, 02:40 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)