15-12-2012, 02:56 PM
hannover_dk Skrev:kristofferJ Skrev:Helt korrekt Kristoffer - Men igen det her er jo vindmøllers kamp om noget der er så inderligt ligegyldigtwilly Skrev:... A Speedy would last 5 minutes against any Rolex in an endurance test...
Willy, du skal vist have læst op på din NASA historie. De testede følgende mærker:Elgin, Benrus, Hamilton, Mido, Piccard, Omega, Bulova, Rolex, Longine and Gruen.
Da testen var slut var resultatet:
Rolex Daytona : stopped running on two occasions during the relative humidity test and during the high pressure test when the sweep second hand wraped and press against the other hands
Omega Speedmaster : gained 21 minutes during decompression test and lost 15 minutes during the acceleration test , the luminescence of the dial was lost during the test
Final conclusion : the Omega chronograph performmed satisfactorily
Det er bare EN test, så man skal nok ikke lægge alt for meget i den, men den måde nogle sætter Rolex på en piedestal køber jeg ganske enkelt ikke.
Rolex optrådte hos Nasa med en ElPrimero baseret sag - og det kan ikke sammenlignes med en Sub i oystercase - Nasa ville jo ha en kronograf - hvilket viste sig morderligt klogt - men en kronograf - det kan man ikke beskylde en sub for at være.
Jeg hører til dem der ikke køber, at en rolex sub rent maskinelt holder så hules meget bedre end en forarbejdet eta 2824 i et godt hus . Marginalt måske, men forskellen i rolex ligger først og fremmest tidligt i oystercase og idag i brandvalue. Det er et superholdbart ur, men det er der mange der er.
Den der med hvor mange gange man kan kaste ting til jorden og alt det andet - er kærlighed til ens barn der gør blind, og lysten til at gøre alt til en ren sammenligning - blandet med frygtet for, at det man altid har bekendt sig til, måske ikke helt holder.
I øvrigt er spørgsmålet om et ur kan tåle at blive kylet på jorden 15 gange, ikke et vigtigt kriterie - for mig.
vh
Efter 37 års interesse for ure og ejerskab af 4 highendmærker og 2 - 3 modeller inden for hver mærke, samt forhandling af nogle af mærkerne og forhandling af reservedele via et par gode Rolexforhandlere til et par rige kinisere og flere velhavende Amerikanere, synes jeg nok at jeg er opjektiv. Derfor giver jeg dig ret i at et super ETAbasseret urværk med co-axl er lige så godt som et Rolexværk. Rolex fik endda George Daniels til at lave et datejust til dem med co-axl escapent. Det blev iøvrigt solgt for ca 80.000 - 100.000 kr. på en auktion for 1 måned siden. Uret var fra 1999 mener jeg. Anyway. Forskellen i dag på Omega og Rolex mht. kvalitet ligger meget i at først og fremmes har Rolex et aftersales serviceniveau, som er meget højt. Garenti for reservedels på udgående modeller er mindst 30 år. På Omega ca 15 - 20 år. Noget andet er at Rolex bruger 904 L stål, som er mere modstandsygtig over for korrektion end 316 L stål som alle andre bruger. 904 L stållet for uret til at ligne ny selv efter 40 år. Bare lige en slibning/polering, så er den hjemme. Desværre koster den slags stål 3 gange så meget så det er også en fakta hvorfor Rolex er så dyrt. Desuden giver Rolex 10 % af deres omsætning til velgørende formål.
Men i dag er der mindre forskel på kvaliteten mellem Rolex og Omega end for 30 år siden. Omega laver nu supersolide urkasser og de mindre solide kan sammenlignes med Rolex Cellinekollektionen. Den store forskel er i aftersales hvor Rolex bruger mange penge på at sikre sig at deres urmagere er på 1X14 til 2X14 dages kursus hvert år hos dem, og hvert 2. år skal alle Rolexforhandlere godkendes til forsat at må sælge Rolex. En af kriterierne er at servicen på urerne skal være næsten som på fabrikken selv. (bortset fra at have alle reservedele lige ved hånden).
TRYGHED. Det er det det handler om når man køber et Rolexur. For os urkendere ved vi at det er overdrevent tryghed, men for mange mennesker betyder det alt.
VH
Nicholas

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)