Vis os dit skibschronometer (og også gerne maskinrummet)..!
Jeg siger tusind tak! Icon_e_biggrin

Synes nu ikke de er fordi jeg ved /så/ meget igen. Mest er det om elektronikken.
Jeg fik faktisk kigget lidt på midt 90'er Glashütten d. 23. Lad os se om ikke den opfører sig ordenligt nu. Efter lidt eksperimenteren gjorde jeg to ting. Polerne i motoren blev forskudt en anelse mere end de var. Det er et modul i plast og tolerancerne er ikke mindre end at de godt kunne forskydes 1/10 mm mere end den 1/10 de var og det holdt op med det pjat. For opdagede at da jeg tog modulet og vendte det mens det kørte, så i visse vinkler så lavede det de sjove numre med ikke altid at køre fremad. Samlede det hele og troede jeg havde fået bugt med problemet, men åbenbart ikke helt og var ved at rive håret af mig selv. Begyndte så at mistænke om der også kunne være noget når man strammede skruerne til den bagerste plade der holder metaltandhjulene på plads. I den sad der nemlig en fjeder-agtig skive for at sekundviseren ikke får noget spillerum langs med akslen. Ved ikke om den i visse tilfælde kunne rykke sig (meget lidt) så den spænder mere (eller i hvert fald giver mere rotationsmodstand) end andre gange. Den fik et ganske let buk på midt af den bue den var bukket i. Så lidt så sekundviseren stadig ikke har spillerum, men den spænder nu lidt mindre på sekundviseren og berøringsfladen med akslen er mere jævn. Chronometret er med mellemrum drejet i en ny position siden - og det har endnu ikke sprunget sekunder over - skønt! Icon_e_smile

Og så kan jeg fortælle at jeg pønser lidt et lille projekt, dvs. det er så småt i opstartsfasen, men vil dog vente med at poste den her til projektet er lidt mere fremskreden og ved ikke om jeg skal fortsætte tråden her eller den skal have sin egen.
Som de fleste læsere af tråden sikkert har opdaget, så er det jo sådan at jeg har 2 1/3 Golay. Det er nemlig rigtigt - det tal skulle gerne forøges lidt selvom det ikke kan blive bragt helt op på 3 med mindre jeg da støder på endnu et.
Nu sidder I så sikkert og tænker - åh nej, nu monterer han vel ikke et køkkenur i kassen som det er set før når folk ikke har kompetence til at reparere et skibschronometer. Både ja og nej. Med mindre nogen lige giver mig en PM om at de har den mekaniske del til et Golay liggende jeg kan købe, så er sandsynligheden for at finde et sådan desværre nok i omegnen af at vinde i lotto.
Mekanikken er uden for min rækkevidde at lave fra bunden... Men jeg har et par ideer til hvordan det nok skal blive lækkert og afstanden mellem skive og viserne indbyrdes bliver noget mindre end et typisk køkkenur. Derimod skal elektronikken IKKE bruges. Den skal laves selv med lidt CMOS logik - der er jo masser af plads i kassen til det - og forhåbentlig så bliver præcisionen et skibschronometer værdigt Selvfølgelig skal der stop-knap og catch-up så sekundviseren nemt og hurtigt kan synkroniseres.
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar

Beskeder i denne tråd
Patek - af Camaro_phpbb3_import15730 - 21-09-2011, 01:10 PM
Re: Patek - af McAllan - 21-09-2011, 02:41 PM
Lidt flere billeder af Golay - af Speedy - 25-09-2011, 09:37 PM
Re: Vis os dit skibschronometer (og også gerne maskinrummet)..! - af McAllan - 25-12-2012, 01:28 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)