Audemars Piguet ROO Diver
Tingene er gået lidt stærkt her på det sidste - jeg nåede at have mit Omega Aqua Terra i omkring 2-3 uger før både dette og min Sea Dweller, samt det sorte Constellation måtte "lade livet" til fordel for et ur, som jeg længe har gået i stilhed og drømt om, men måske haft en opfattelse af, at det var udenfor min rækkevidde !!

Men da der nu hos danske good guy sælgere viste sig hele 2 af slagsen, så blev muligheden pludselig meget mere realistisk !! Icon_e_smile

Den største hurdle var, at det indebar at jeg skulle skille mig af med ure, som jeg rent faktisk var rigtig glad for - men sådan er livet ............. fyldt med valg !! Det sorte Constellation var alligevel sat til salg, idet det aldrig fik armtid og de to andre kan jeg altid finde tilsvarende igen. Så hvis jeg skulle udnytte min chance for at prøve at eje et ægte "high end" ur, som rent faktisk også kan tåle at blive brugt, så var det nu !! Det var i hvert fald mit ræsonnement !!

Thomas fra Chrono.dk havde et eksemplar til salg med lænke - og da det for mig, var højdepunktet at kunne få uret både på lænke og med med den oprindelige gummirem, så var det ham, jeg besøgte først Icon_e_smile Men jeg tog hjemmefra med den klare forudsætning, at hvis ikke AP´en "talte" ualmindeligt højt og tydeligt til mig, når det kom på armen, så ville jeg skyde det fra mig og i stedet nyde de andre ure i fred og ro og i bevidstheden om, at nu havde jeg set "dyret" og det var ikke noget.

Man skal huske på, at før i forgårs havde jeg aldrig set en AP ROO Diver irl før ............... og vi kender vist alle til, at man kan gå og drømme om en ting og bygge et billede og nogle forventninger op, blot for at de falder til jorden, når drømmen møder virkeligheden !

Men jeg overdriver ikke, når jeg siger, at AP´en ikke bare "talte" højt og tydeligt ...................... det "RÅBTE" til mig, da det først sad på min arm !! Jeg var solgt til stanglakrids og ville have givet min højre arm med i købet for at få det ur (ikke min venstre - for dér skal uret jo sidde !! Icon_cool )

Heldigvis er Thomas en super reel og behagelig fyr - efter en snak om tingene og lidt betænkningstid fra begges side, så blev vi enige om en ualmindelig fair handel !!! Jeg kan varmt anbefale Thomas/Chrono.dk til alle !! Behagelig, top professionel og fair !!

Nå, men nu til mine første oplevelser med uret - jeg har kun haft det i 2 dage, så det bliver et første indtryk. Måske kommer der et større indlæg på et senere tidspunkt, når AP´en og jeg er blevet lidt mere fortrolige med hinanden Icon_e_wink

İmage

Vægt og bærekomfort

Det er et tungt og massivt ur !!! I min konfiguration og på lænke, vejer uret 238 gram - nogenlunde svarende til, hvad min DeepSea vejede. Men hvor DeepSea´en kunne føles en kende urolig på armen, så sidder AP´en til gengæld 100% stabilt og roligt på armen som følge af den brede og meget solide lænke, samt at urets kasse er ret lang pga. den "semi-integrerede" lænke.

Så selvom det er et tungt ur, så lider bærekomforten ikke under det ! På gummirem vejer uret kun 168 gram, hvilket er nogenlunde det samme som min SeaDweller på lænke - og gummiremmen er SUVERÆNT den blødeste og mest komfortable gummirem, som jeg nogensinde har oplevet !! Samtidig er også remmen temmelig bred, så alt i alt føles AP`en på gummirem næsten "fjerlet" på armen, samtidig med at det i udpræget grad skifter udtryk !!

Lige kort lidt tal mht. vægt:

Vægt med lænke: 238 gram (jeg har afmonteret 1 led i forhold til standard)
Lænken alene: 101 gram
1 led: 4 gram
Vægt med rem: 168 gram
Rem m. spænde: 30 gram
Urkasse: 138 gram

Skive, visere og datovindue

Skiven med dens vaffelmønster, der er udskåret og graveret i en messingplade og sortlakeret, fanger lyset på en helt særlig måde og giver et fantastisk spil. Hvis jeg skulle sige noget, så var det, at jeg egentlig tror, at det kunne klæde uret, hvis vaffelmønsteret var lige knapt så groft, men måske nærmede sig de almindelige Royal Oak skiver. Men det grove mønster er blevet Diverens varemærke og stemmer måske godt overens med, at urets dimensioner generelt er voldsomt "beefet up" i forhold til den almindelige Royal Oak serie.

Viserne er veldimensionerede og brede og gør at man sammen med de enkle timemarkeringer aldrig har svært ved at aflæse tiden. Lumen er lidt afdæmpet, men til gengæld langtidsholdbar. Dykkerkransens tal og markeringer er i øvrigt også med lumen, så selvom lumen er afdæmpet, så der der alligevel nok at se på om natten Icon_e_wink

Datovinduet har en integreret lup, som flugter med skivens overflade og som gør, at tallene er lidt nemmere at aflæse. Forstørrelsen er dog slet ikke som på f.eks. Submariners med lup, så man skal alligevel anstrenge sig lidt for at se datoen, hvis man som jeg er ved at kunne mærke alderen ! Icon_redface

Glasset er plant og flugter nydeligt med lynetten. Det er dejligt fri for reflekser - det er antirefleks coated på indersiden, hvilket dog ikke er noget som man lægger mærke til. Skiven reflekterer blot ikke så meget - men coatingen har ikke dette næsten blålige skær, som man kan se på andre ure med coatede glas. Man nyder blot glæde af antirefleksfunktonen, som er til stede på en dejlig diskret måde.

İmage

Størrelse - reel og indbildt

Uret syner kæmpestort på armen - langt større end dets dimensioner berettiger til !! Især på lænke, hvilket formentlig skyldes lænkens bredde, hvor den møder kassen: 28 mm !!! Sammen med den lange kasse, den brede lunette med skruerne (som rent faktisk er bolte - idet kassen holdes sammen af gennemgående skruer fra bagsiden), den integrerede "dykker-krans", så virker uret massivt og stort.

Men rent faktisk måler uret alene helt almindelige 42 mm uden krone - men som følge af hvad jeg har beskrevet ovenfor + de kraftige kronebeskyttere, der fylder næsten hele kassens længde, så virker uret som om det er 45-47 mm. Incl. krone måler uret 47 mm !!

En faktor, som jeg tror er med til at uret syner større end det egentlig er, er også den integrerede dykkerkrans, som er med til at få skiven til at virke meget større, selvom lynetten i sig selv er bred.

Dykkerkransen betjenes af kronen kl. 10, som skrues "mod uret" indtil man kan mærke at den slipper, hvorefter kransen kan drejes i én retning "mod uret" - man kunne fristes til at tro, at kransen gik meget let og med små og "spinkle" klik, men det er ikke tilfældet - kransen drejes med 60 kraftige klik og lander "spot on" på minutmarkeringerne for hvert klik !! Hele systemet virker meget solidt, og man kunne næsten fristes til at sige "groft" med tanke på urets "high end" status. Ikke sådan at forstå, at funktionen ikke er præcis og velforarbejdet, men alligevel kom det bag på mig !

Kronen til dykkerkransen er markeret med en cirkel, mens urets egentlige krone er graveret med AP´s logo. Begge kroner er belagt med gummi, der dog er tilpas hårdt og stift til, at kronerne fremstår solide og som en "helhed".

Når man løsner kronen, så kan man dog godt mærke, at man her har med et "high end" urværk at gøre - optræksfunktionen, datoskifte og indstillingen af viserne virker i modsætning til dykkerkransen meget delikate !! Her er der ikke grund til at tage hårdt fat - tværtimod. En enkelt detalje, som er en smule irriterende, hvis jeg skal sige noget, er at det er mere end svært at få minutviseren til at forblive stående præcist på markeringen, når man trykker kronen ind, efter at have stillet uret. Viseren har en tendens til lige at springe en brøkdel af en millimenter, så hvis man er en "ægte præcisionsnørd", som går op i, at alt står 110 % korrekt, efter at man har stillet uret (som jeg er), så kræver det altså en 4-5 forsøg, før man er tilfreds. Dette er dog noget, som er generelt for denne model, idet jeg har læst flere reviews, som nævner det samme forhold.

İmage

Bagkasse, lænke og lås

Urets påskruede bagkasse er kraftig og solid og er med til at uret virker umådeligt tykt og solidt. Konstruktionen, hvor uret er skruet sammen fra bagsiden som en slags "sandwich-konstruktion" med gummipakninger imellem lagene, får uret til at virke næsten helt "tool-agtigt" !! Det samme gælder lænken og låsen - alt er i kraftige dimensioner og låsen virker meget solid i sin betjening. Man har virkelig et indtryk af, at uret næsten er "over-engineered" !!

Men på trods af urets næsten "grove" dimensioner er finishen hysterisk flot - der er virkeligt gået i detaljen !! Alle kanter, slibninger, poleringer m.v. er helt i top. Men det virker alligevel ikke sart (måske lige bortset fra blankpoleringerne på lynetten) - selvom mit ur er fra 2011 og fremstår med almindelige brugsspor, så er det ikke noget, som trækker urets generelle finish-niveau ned. Det er tydeligt, at der her er tale om et utroligt flot stykke håndværk...........som alligevel kan tåle at blive brugt !!

İmage

Generelt førstehåndsindtryk

Det er et ur, som man kan forelske sig i - et af de ure, hvor man konstant kigger ned på håndleddet bare for at nyde synet !! Skidt med hvad klokken er, det er fuldstændig uvedkommende, for det er ikke derfor man kigger på uret !! Icon_e_smile

Jeg vil dog sige, at det er ikke et ur, som jeg ville ønske at have udelukkende på lænke - det er et ur, hvor jeg tror, at jeg fra tid til anden vil nyde at sætte det på gummiremmen............... for en tid, at kunne gå med uret, uden at mærke vægten på samme måde.

Alt i alt har uret indtil nu indfriet enhver forventning (and then some !!) - jeg nyder at have det på armen og glæder mig til at lade uret komme til sin ret som mit primære ur Icon_e_smile Én ting er dog sikkert - skulle jeg igen blive sendt til sandkassen eller lignende steder, så bliver uret hjemme og min Pingo eller MSAR ryger på armen i stedet for ............... der ér grænser !! Icon_e_biggrin

Og så lige lidt flere billeder taget med macro-objektiv

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Og nu da det er blevet mørkt, kan jeg afslutte denne post med det obligatoriske "Lume Shot"

İmage
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar

Beskeder i denne tråd
Audemars Piguet ROO Diver - af pbr - 20-06-2013, 10:05 AM
Re: Audemars Piguet ROO Diver - af pbr - 20-06-2013, 08:20 PM
Re: Audemars Piguet ROO Diver - af bjorn_e58 - 21-06-2013, 10:47 PM
Re: Audemars Piguet ROO Diver - af pbr - 21-06-2013, 10:50 PM
Re: Audemars Piguet ROO Diver - af NIKO_AJ - 22-06-2013, 09:04 PM
Re: Audemars Piguet ROO Diver - af hannover_dk - 22-06-2013, 11:19 PM
Re: Audemars Piguet ROO Diver - af pbr - 22-06-2013, 11:21 PM
Re: Audemars Piguet ROO Diver - af pbr - 22-06-2013, 11:22 PM
Re: Audemars Piguet ROO Diver - af willy - 23-06-2013, 09:43 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)