24-08-2014, 11:12 AM
TDN Skrev:Dejligt indlæg, smukt ur og jeg var jo med da det blev købt.Ja det var en dejlig, begivenhedsrig og handelsmættet tur vi havde til: Rikketik 12. juli 2014
TDN Skrev:Men lige opklarende, urets gang bliver det bedre, skal det lige "køres til", eller er det normalen for et ur med dens alder eller skal den bare stå til pynt uden at gå?Du har ret i, at resultatet på ganganalysatoren er noget der nærmest giver "krøllede tæer".
Mvh. Thomas
Da uret var samlet, kunne vi konstatere, at renoveringen af løbeværket havde givet store resultater, og at uret nu havde vældige kræfter.
Faktisk større end escapementet kunne håndtere.
Det svingede over 200⁰ og regulatoren var drejet maks ud til langsomst; men uret "tordnede" af sted og vandt som død og kridte.
Mark Twain lod i en novelle sin urmager udtale: "Hun udvikler for meget damp. Vi må hænge en svensknøgle på sikkerhedsventilen"...
... og det er noget i den retning vi har gjort, for at dysse uret ned i regulerbart område.
Dette, i kombination med at både løftninger og ganghjul er slidte - medfører at vi må nøjes med et resultat, der kan kaldes "gangbar; men ikke præcis".
Med sådan en gammel sag, står man også overfor valget/kompromiset, hvor tæt på tør vi gå, uden at sætte nogle af delene under risiko for at bryde sammen!
Reservedele er i de fleste tilfælde umulige at skaffe, eller uoverkommeligt kostbare at producere.
Jeg stillede Lars det samme spørgsmål, og det er ikke "normalen", at uret yder som "Mademoiselle de Paris".
Mange af de gamle værker kan bringes op til at udvise en vibrografkurve, der er stiv som et brædt uden nævneværdig haltning og med god nøjagtighed.
Uret har charmeret mig ved sit lidt undseelige udseende, materialerne der kunne bringes op til standard: Smuk og endelig alderen og historikken.
Så det er korrekt observeret - Der er tale om en interesseunderstøttet pyntegenstand (nips) fra min side.
Fabrikken, "Francois Arsene Margaine" producerede store mængder af rejseure.
Googler man: antique carriage clocks, og vælger: Images for antique carriage clocks, vil langt over 10% være produceret af "Francois Arsene Margaine".
Der er altså i højere grad tale om "brug", frem for "status" vedrørende fabrikkens produkter.
Det er nok en god del af forklaringen på, at det vil være risikabelt, at søge at presse uret til større ydeevne.
"Francois Arsene Margaine" fremstillede mange modeller, med forskellige værker og udseende. Udseende varieredes med udskiftelige dele på urene.
Den omtalte "Mademoiselle de Paris" er type C33, hvilket er præget på indersiden af hjørne standerne.
Jeg forestiller mig, at disse kunne udskiftes med nogle af dem vi ser i Google billedgalleriet.
En anden model, ses nedenstående:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2cLgYTfairw[/youtube]
Modellen har ikke vækker og har andre hjørner; men meget af udstyret og værket genkendes fra "Mademoiselle de Paris"
Til gengæld har Youtube uret sin originale rejsekasse, der i langt de fleste tilfælde er gået støvets gang.
NB! det er kun (den fjollede) Geodoc, der kan finde på at give sine ure navn. "Mademoiselle de Paris" er således IKKE en officiel modelbetegnelse.
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)