14-02-2015, 11:58 PM
phrede Skrev:Hej Phrede - et godt, men sent spørgsmål, som jeg gerne samler op på.Geodoc Skrev:Men Torben? Hvoraf kommer navnet 125?Tio Malo Skrev:Herlig brutalius, Geo !Tak for komplimenten - Brutalis er herefter urets navn!
Ville ikke sige nej hvis jeg snublede selv over ét.![]()
Der er fremstillet 2000 stk. - Men i forhold til det antal, er uret (u)forholdsmæssigt hyppigt til salg. Det skyldes, at det er så voldsomt (næsten 1/4 kg), at folk opgiver at gå med det.
Sådan havde jeg det også med eksemplar nr. 1, som jeg solgte. Jeg kom til at længes efter urets manifeste udtryk og "buldrende pondus", og købte dette eksemplar nr. 2.
Nu har jeg gået med det i 14 dage, og kan orientere, "Man kan faktisk godt vænne sig til det"![]()
OK! - Det har fået et par hairlines & nicks; men HALLO - det er ikke en museumsgenstand; men et ur, der bereder mig stor fornøjelse at bære![]()
Med disse forbehold, kan uret virkeligt anbefales![]()
Med venlig hilsen - Geodoc

Her ses uret, som præsenteret i OmegaMania kataloget, Lot nr. 216 - tydeligt mærket "125"
Den besynderlige nummerbetegnelse 125, der er applikeret i guld på skiven - betyder: "Omega's 125 års jubilæumsmodel".
Der blev sat mange sejl til, for at gøre den til noget specielt.
Bortset fra det magtfulde design, består det helt specielle i, hvad der er indenbords.

Bag "panser & plade" tikker kaliber 1041. Dette værk er eksklusivt for 125'eren, og er aldrig anvendt i andre modeller.
Værket har 22 lejesten, er justeret i 5 positioner og svinger 28.800 bph.
Med dette værk præsenterede Omega sin første:
#1. kronometercertificerede
#2. automatiske
#3. kronograf.
Uret produceredes kun i jubilæumsåret 1973, og kun i 2.000 (unummererede) eksemplarer.
En egenskab jeg ofte nyder ved uret, er når "unge brushoveder" udtaler, at de gider ikke vintage, for de er altid så små.
Så kan man lægge (næsten) et kvart kilo ur på bordet (med et tydeligt klonk), og spørge: "Er dette 42 år gamle ur lille?"
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)