06-03-2015, 01:17 PM
"De kloge"... det ved jeg nu ikke. Men jeg har en smule erfaring med reservedele og hvordan de kan skaffes. Og ja - Valjoux 236 er endnu vaerre end Valjoux 23. Det er stort set en sen version af 23eren, men med 21.600 A/h. Jeg gaar ud fra at mange dele er ens med 23, dog en hel del af dem er ikke - og de bliver saa endnu svaerere at skaffe, isaert naar det skal vaere god kvalitet. Der er dog tale om ting som normalt ikke gaar itu hver anden dag, og spoergsmaal er jo ogsaa om saadan et ur skal blive brugt hver dag i de naeste par aar (det fraraades...).
Bortset fra det kan du gaa ud fra, at alle vaerk fra 23x/72x serien er kompliceret og behoever service mere ofte end 7733 og helt sikkert et 7750. Men de kan nu heller ikke samlignes. De sidste to er "billige" med hensyn til konstruktion, og de findes begge i versioner som er fuldstaendig uden nogen form af smyk og pynt. Det gaelder ikke 23x/72x - de er egentlig altid rart at se paa. Selvfoelgeligvis har et rigtigt vintage ur ingen glas-bagside, saa det kan man ikke alligevel.
Hvis du har raad og valg til det, koeb et ur med 236. Men den burde helst vaere i god tilstand.
Bortset fra det kan du gaa ud fra, at alle vaerk fra 23x/72x serien er kompliceret og behoever service mere ofte end 7733 og helt sikkert et 7750. Men de kan nu heller ikke samlignes. De sidste to er "billige" med hensyn til konstruktion, og de findes begge i versioner som er fuldstaendig uden nogen form af smyk og pynt. Det gaelder ikke 23x/72x - de er egentlig altid rart at se paa. Selvfoelgeligvis har et rigtigt vintage ur ingen glas-bagside, saa det kan man ikke alligevel.
Hvis du har raad og valg til det, koeb et ur med 236. Men den burde helst vaere i god tilstand.
Skift ur, når du står op!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)