25-05-2013, 11:56 AM
Sociologen Skrev:Når I nu taler forsikringer, har jeg er spørgsmål, som jeg har spekuleret på, siden jeg for nyligt var ved at vælte på min cykel:
Hvis man vælter på sin cykel (både som eneulykke og sammenstød med en anden person) og skraber/slår uret mod asfalten, dækker forsikringen så, så man kan få et nyt ur?
Dér er jeg godt nok lidt usikker, Kenn !
Det er jo i hvert fald en "pludseligt opstået skade", men om din forsikring dækker i den forbindelse må nok skulle findes i en nærlæsning af dine forsikringsbetingelser og i din police. Desværre er der ikke meget hjælp at finde i lovgivningen omkring denne slags detailspørgsmål, idet lovgivningen alene er en overordnet regulering af forsikringsselskabernes forretningsmetoder. Men nu er jeg bestemt heller ikke ekspert indenfor forsikringsret - jeg har bare en erfaringsmæssig skepsis mht. den forskel der ofte er mellem hvad et forsikringsselskab lover/reklamerer med at ville dække og så hvad de rent faktisk dækker, når skaden er opstået !!
Men i tilfældet, når der er tale om et sammenstød med en anden person, kunne det måske komme på tale, at det var den anden parts ansvarsforsikring, der skulle dække - hvis ulykken var hans ansvar ? Bare en tanke !
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)