03-07-2013, 08:32 AM
TioMalo Skrev:Citat:der var spækket med asiatere, men der var ikke en som rakte hånden dybt ned i lommenDet er absolut også min erfaring. Når jeg bestyrede en større ur / vintageur-forretning i Kbh, smed jeg kinesere ud; de stod der, blokerede vejen for betalende kunder, svarede ikke når man forsøgte at kommunikere med dem [...] Har hørt meget om de her kinesere som kaster rundt med penge, jeg har bare aldrig set dem.
Jeg er overbevist om, at der alene er tale om en mindre gruppe, som faktisk er i stand til at tømme hylderne hos urmagerne. Den føromtalte gruppe får i gennem deres ekstraordinære dispositioner skabt meget omtale (bredt forstået), hvilket har en afledt effekt på resten af det asiastiske folk, som måske ikke har samme økonomiske dispositionsfrihed.
Det er i hvert fald min 'tese', uden at have foretaget en nærmere undersøgelse. Jeg er blevet oplyst af et par veteraner inden for branchen, at ca. 70% af deres ure bliver solgt til udlændinge. Hertil skal det tilføjes, at det langt fra er alle, der ligefrem træder ind i butikken og anmoder ekspedienten om at finde det dyreste ur frem.
Eksempelvis ligger der stadigvæk (7-8 mdr. regnet fra vinters) et ganske smukt PP, ref. 5140R, som jeg ofte fristes til at købe.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)