09-01-2014, 12:10 PM
issing Skrev:Godt liste Mads - et godt og nogenlunde sobert stykke arbejde, med ret god skudsikkerhed.
Men som du selv skriver, så har alle deres egne subjektive meninger om mange af disse brands, og af mine er følgende:
- Giver Kim ret i at jeg synes LW burde være en en kasse længere oppe (ja ja, jeg er ultra farvet når det kommer til LW)
- Kan ikke helt se Mont Blanc i "øvre luksus". Ja ja, det laver vist deres Villeret og Rieussec, men for mig er det stadig et penne-firma der prøver
- Synes helt klart at både Longines og Baume Mercier burde rykke en kasse op til "Mellem luksus"
- Breguet ligger for lavt placeret i "high end luksus" jeg ser dem som den absolutte top lige under PP, men sammen med AP, VC, AL&S (1 above them all, four below)
En liste som denne er altid svær at lave idet der er mange "x-faktorer" omkring hvert eneste brand foruden de mere kendte aspekter som pris, horologisk kunnen, historie, produktionstal osv.
Godt arbejde.
Som du er inde på er listen ikke en facitliste Martin. Jeg kan sagtens følge argumenter der trækker i +/- retningen. LW har taget et pænt ryk op ad skalaen. Min placering af mirket skyldes nok deres manglende horologiske knowhow in-house. Isoleret set er LW jo på ingen måder et brand med høje horologiske kompetencer. Deres seneste skud er da klart et niveau højere end den klasse de ligger i nu. Tror alle er enige om at de har løftet sig de sidste par år. Holder de niveauet rykker jeg dem gerne op ad næste år.
Mont Blanc er klart de mærke jeg pt. finder mest "rykkende". De satser voldsomme ressourcer for at hæve niveauet med netop Villeret og Rieussec, som for mig beretter et spring. At de så har en klods om benet der hedder fyldepenne er en anden snak. Men ser du deres nye top modeller taler vi high-end. Derfor denne placering. Longines og Baume Mercier mener jeg mangler et gear med mere eksklusive og komplicerede modeller for at rykke op. De har ikke andet i programmet end ure med standard ETA værker. Her mangler jeg simpelthen en højere horologisk målsætning for at løfte dem et niveau op. At de så laver meget fine ure til prisen er så en anden snak. Breguet hviler i den grad på Lemania laurbæerne. De har ikke præsenteret meget nyt og alt det der kommer hviler på gl. værker. Dermed mangler jeg i den grad en innovativ tilgang til horologien. Yes... de mestre mange af de tunge komplikationer og har en høj finish, men de udvikler jo stort set intet nyt, men blot "gammel vin på nye flasker" hver gang de præsenterer en ny model.
Men som sagt INGEN facitliste, men bare mine holdninger, så diversitet er jo selvfølgelig helt ok
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)