Investering!!!!
peter Skrev:Hej

Nu har jeg samlet på armbåndsure i 15 år der er stort ingen af dem der er faldet i værdi, tværtimod er langt de fleste steget med meget mere end at man kan få på en ratepension.

MVH Peter
Jeg har ikke set en eneste der modsiger dig i den påstand - men det er ikke en fremtidsgaranti - selvom muligheden da er der.
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
De fleste af mine ure stammer fra slutnngen af 70'erne-starten af 80'erne. Det er lommeure og de blev købt til rimeligt fordelagtige priser. I årene efter kunne jeg have solgt med fortjenmeste, men det var aldrig min hensigt. I dag kan ure sikkert sælges for nogenlunde det samme som jeg gav for dem; hvisjeg er heldig kan jeg måske får dækket lidt af inflationen. Markedet for lommeure er bare ikke, hvad det var for 25-30 år siden. Genrelt er antikviterer, og samlerobjekter i det hele taget, en meget vanskeligt område at foretage langtidsinvestering. Jeg er holdt helt op med at tænke på gensalgsværdi. At samle er for mig en hobby og der skal en rigtigt stor lottoe gevinst til, for at jeg nedsættermig som forhandler af luksus antikviter, incl. ure.

Med venlig hilsen
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
[quote="Mads Gjødesen"] Faktum er at de eftertragtede Rolex sportsmodeller de seneste 10 år er steget mellem 100-1000 % i pris. /quote]

uhada! det vil sige, at du kan garantere mig en pris på mellem
200.000 og 1.1 millioner om 10 år, når jeg køber en rolex-sportsting for 100000 kr i dag og lægger den i min bankboks? hvor skal jeg skrive under?
Svar
Ha ha ja Klaus selvfølgelig gør jeg da det Icon_e_wink Nej som det pointeres kan man ikke spå om fremtiden, men tendensen ser ud til at fortsætte. Men nok næppe på samme niveau som de sidste 10 år. Desværre Icon_cry

/Mads
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Ha ha ja Klaus selvfølgelig gør jeg da det Icon_e_wink Nej som det pointeres kan man ikke spå om fremtiden, men tendensen ser ud til at fortsætte. Men nok næppe på samme niveau som de sidste 10 år. Desværre Icon_cry

/Mads

orhh! kom nu! Icon_e_smile

nej, meningen med mit indlæg var netop, at man ikke kan garantere et afkast ved køb af ur(e). der er man noget mere sikker ved bolighandel. man kan heller ikke sige noget om hvilke modeller der er eftertragtede om 10-30 år. jeg har f.eks lige købt en seiko bullhead (lagervare) fra 70´erne, der dengang nok har kostet omkring 700 kr. den bliver i dag handlet for mellem 5 og 7000 i den stand. hvem kunne dengang vide, at modellen er eftergtragtet i dag?!
Svar
Det man altid kan og bør frygte når den er en hype og et eller andet er steget i længere tid er, at netop som det er gennem sine måske højeste stigninger, og alle kan se at naboen tjener godt på sine aktier for e.eks., efter flere gode år - så hopper flere og flere på - lige på toppen

Så før eller siden kommer der en af de der nedgange som jeg tror rammer de fleste ting, tæpper, dyre biler, antikviteter af den ene type det ene år 10, den anden type det næste - og derved opnår mange at hoppe på vognen hvor det er dyrest for så efter en nedgangs periode mister en del isen i maven, og sælger næsten nede i bølgedalen.

Ure, aktier eller alt det andet har givet den risiko - en stor spredning i investeringerne kan normalt hjælpe meget - måske kan det sågår være en hjælp inden for ure, ikke at lægge alle æg i Rolex kurven (givet man skal ha en del i den) men også se om andet - måske sjældnere og anderledes - en dag kan være de mest eftertragtede ure sammen med f.eks Rolex

Lommeure har haft deres klare op og ned tur - måske complications - lomme og armbånd og de rigtigt sjældne ting i armbåndsure har lidt bedre chance en "massevarerne" hvis mode og interesse skifter.

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Noget tyder på at min sammenligning med huspriserne enten var for dårlig formuleret, eller er blevet misforstået. Det jeg mente var udelukkende at priserne på vintage sports Rolex lige pt. er hvor danske ejendomspriser var for et-to år siden. Stærkt stigende og med stor interesse. Køberne støvsuger markedet og det presser priserne. Derudover vil jeg ikke sammenligne med boligmarkedet mht. fald/stigninger og langtidsinvesteringer. Dertil er markederne for forskellene.

Om eksklusive ure vil forblive en eftertragtet handelsvare eller om den vil blive ramt af modeskift eller den generelle verdensøkonomi aner jeg ikke og vil jeg ikke gøre mig klog på. Det vil jo kun blive gætværk og her er alles meninger lige ubrugelige. Faktum er det nok at man ikke skal købe ure 100 % pga investeringen med det ene formål at få et højt afkast. Men en ting er sikkert. Når jeg åbner boksen og kigger på mine "keepers" giver det en helt anden fornøjelse end når jeg tjekker aktiekurserne på mine aktier. Om man vil betale for den fornøjelse er så en smagsag.

/Mads
Svar
Nu kan man faktisk godt kombinere lidt fornøjelse med ratepensionsinvestering:

I min rate pensions portefolio har jeg fx Skovaktier. Det betyder at jeg kan tage på jagt i Skotland og gå på jagt i de skove vi har, på ret gode vilkår...

Der er vis også muligheder i at købe ejendomsaktier som giver visse fordele for aktionærer...

Så er der jo mulighed for at støtte visse områder: Økologi, vindmøller...

Man kan også være politisk. Støtte Max havalar - eller kun købe aktier i firmaer som har et etisk regnskab....

De sidste 3 områder er ikke noget jeg gør, men blot for at nævne at man kan have andet en bare ren økonomisk glæde ved at investere via ratepensioner oa.

Er vi ved at være off topic - måske. Min begrundelse for at gå ind i diskusionen var blot at advare mod at betragte ure som en sikker investering, hvor afkaster bliver som Mads siger det har været de sidste 10 år. Det kræver at:

Udviklingen fortsætter... i urverdemnen og den øvrige
At man er expert i at købe dyre ure til en god pris
At man også ved hvornår de skal sælges
At man overhovedet nænner at sælge dem Icon_cool
At man ikke bruger urene men lægger dem i en box

og så skal man jo huske, at hvergang man putter 100.000,00 kr i ure, kunne man have sat 276.000,00 kr på ratepension forudsat at man betaler topskat, hvad de fleste der samler så dyre ure gør! - tror jeg!

vh Baun
Svar
Jeg mener ikke at have givet garantier for at situationen er den samme om 10 år Icon_e_wink

Jeg fremhævede blot Rolex som værende i høj kurs pt. og tendensen ikke ser ud til at vende inden for den nærmeste fremtid. Det samme kan man sige om Kjærholm møbler fra Kold Christensen, klassiske italienske sportsvogne, danske medicinal aktier, what ever...(ingen nye diskussioner tak. Blot eksempler)

Men Baun du har helt ret. Det er nok med ure som med kunst, at man bør købe med hjertet hvis man ikke er ekspert. Skal man tjene penge skal der bruges meget tid på at spotte de gode fund.

Baun er det ikke et smuthul så det er muligt at investere topskatten i ure i stedet for ratepensionen og dermed undgå skattefar Icon_e_wink

/Mads
Svar
Den må være det man kalder en synergieffekt: Ure via ratepension

Så skal vi danne et aktieselskab til opkøb/investering i ure....

Så burde man vel kunne skyde penge ind og have ret til at opbevare (og bruge visse af den) firmaets assets i perioder.

Der må være nogen herinde som ved hvordan den skal skæres?

Så, hvis firmaet køber for 100.000,00 kr ure af mig - kan jeg købe aktier for 276.000,00 kr - hvilket betyder at firmaet har 176.000,00 kr til yderligere investering - og så kører det - og vi bliver rige - og vi kan købe endnu bedre ure - og vi kan holde urdag (bestyrelsesmøder) hver måned. Konen og ægene - jeg er med!

vh Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)