Indbrud hos Bo Mølbak
Jeg reagerede såmænd på "Den østeuropæiske pest...", hvilket vel ikke kan tolkes anderledes end en generelisering.

Om omfanget er eksploderet siden udvidelsen eller har været stigende, siden det blev muligt for østeuropæere at rejse ud (i forhold til tidligere hvor diktaturer besværliggjorde dette), vil jeg ikke udtale mig om, før jeg ser officielle tal korreleret for antal personer, indkomstgrundlag, samfundstendenser og tilsvarende udvikling i andre grupper. Jeg mindes allerede tilbage i 90'erne - altså før udvidelse, Schengen, m.m. - at en lind strøm af stjålne biler gik østover. Altså kan årsagen ligeså godt ligge i generel udvikling og globaliseringen som i konceptet østudvidelse/Schengen.

Men vi er enige om, at det er REALITETER, at der har været en stigning, men det er vel også REALITETER "At langt størstedelen af polakkerne, esterne, lithauerne etc. er lovlydige og arbejder pisse hårdt og er med til at holde Danmarks økonomi i sving".

Enig, at det er noget møg for den enkelte (i dette tilfælde Bo), men at lukke øjnene for forsiden af medaljen er at fornægte, at der er plusser og minusser. På positivsiden tæller også den udvikling, der har været for millioner af mennesker i Østeuropa. Er det strategien, der skal bestemme detaljen, eller er det detaljen, der skal bestemme strategien?
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Hvis du tænker dig grundigt om, har du så ikke selv udfra aviser og tv registreret en stigning i bestemte typer af kriminalitet(hjemmerøverier i særdeleshed, samt røverier af private urmagere) siden østudvidelsen?

Som Bo sagde da jeg snakkede med ham, "for 10 år siden var dette kommet på forsiden, i dag er det bare hverdag og another day at the office".
GTwatch Skrev:Om omfanget er eksploderet siden udvidelsen eller har været stigende, siden det blev muligt for østeuropæere at rejse ud (i forhold til tidligere hvor diktaturer besværliggjorde dette), vil jeg ikke udtale mig om, før jeg ser officielle tal korreleret for antal personer, indkomstgrundlag, samfundstendenser og tilsvarende udvikling i andre grupper.

Der findes faktisk en del statistik på området som foreviser en markant stigning. Prøv f.eks. og kig på Danmarks Statistik's hjemmeside (Statistikbanken). Der er det bl.a. muligt og trække statistik ud omhandlende kriminalitet begået af ikke danske statsborgere, som eksempelvis polakker, fra både før og efter 2001, hvor vi blev medlem af Schengen.

Derudover vil du kunne finde publikationer som denne der taler sig eget tydelige sprog.

Er helt enig med dig i, at det naturligvis er en minoritet som begår denne kriminalitet. Langt størstedelen af de udlændinge som opholder sig i Danmark er ikke kriminelle, og giver faktisk et stort bidrag til det Danske samfund. Desværre er det bare således, at der tit bliver fokuseret på det negative, frem for det positive.
@Larzovic: Hvis jeg tænker mig grundigt om, ser jeg også stigende tendenser indenfor en lang række andre kriminalitetsområder - altså symptomer af en globalisering som helhed (sammen med en masse fordele).

@ DW: pas på med statistik! Hvad er baseline? Hvad er kontekst? Hvilke antagelser er der gjort? Hvilke begrænsningere er der? Er herboende ikke-danske statsborgere inkluderet? Er der korreleret for indkomst- og uddannelsesniveau i den danske referencegruppe? Hvem har bestilt undersøgelsen? Hvorledes ser tendenserne ud indenfor andre kriminalitetsområder (læs: kan der være nogle andre samfundsmæssige årsagere)? Blot for at nævne nogle få...

Jovist, er der ulemper, men sådan er det, når man gerne vil skabe muligheder, som flertallet kan benytte.

Og DonWerner - du siger det så smukt: "Desværre er det bare således, at der tit bliver fokuseret på det negative, frem for det positive." Det er desværre menneskelig natur.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
GTwatch Skrev:@Larzovic: Hvis jeg tænker mig grundigt om, ser jeg også stigende tendenser indenfor en lang række andre kriminalitetsområder - altså symptomer af en globalisering som helhed (sammen med en masse fordele).

Netop Icon_e_wink
Vi mener jo åbenbart det samme..

Faktum: Særlige typer kriminalitet er steget voldsomt siden østudvidelsen(globalisering), især hjemmerøverier og røverier af urmagere, guldsmede etc.

Faktum: Aldrig er der blevet anholdt så mange østeuropæere for denne type af røverier og berigelseskriminalitet som siden østudvidelsen(globalisering).

Så må det være op til den enkelte at drage deres private konklusion...

/out
Larzovic Skrev:For det første: Jeg har meget svært ved umiddelbart at se at *nogen* skriver at det KUN er østeuropæere der står for denne type kriminalitet, eller på nogen måde forsøger at fremføre et synspunkt der hedder at "alle østeuropæere er kriminelle". Så lad venligst være med at fremføre det sådan, tak.

Som jeg skrev i et tidligere indlæg, denne type kriminalitet er EKSPLODERET siden EUs østudvidelse. Antallet af kriminelle østeurpæere i Københavns gader er på det højeste nogensinde, aldrig er der blevet anholdt så mange østeuropæere i DK som i dag. Det er REALITETER! At langt størstedelen af polakkerne, esterne, lithauerne etc. er lovlydige og arbejder pisse hårdt og er med til at holde Danmarks økonomi i sving ændrer ikke på disse realiteter. Så det er sådan set ikke at generalisere, det er en ganske valid påstand.

Så hvorom alt er, så ER konklusionen internt i politiet, at et eller andet er der sket siden EUs udvidelse mod øst, og det er statistisk set meget let at bevise.

Men gol jul til alle Icon_e_smile
Jo, men hvad er det EUs udvidelse med østlandene betyder her. Det betyder at folk fra østlandene HVIS de har arbejde i Danmark må være her - men det er jo ikke ret ofte de som har arbejde her som laver de grimme ting?

Inden udvidelsen kunne alle med pas da komme ind i Danmark helt ubesværet - så jeg kan ikke se det er det som gør forskellen. Tidsmæssigt er der sammenhæng. Siden EU udvidelsen med østlandene er temperaturen på Grønland steget/faldet - eller krigen i Afganistan eskaleret, men sammenhænget er ikke klart.
Jeg tror det ville være sket i alle fald. Den store faktor er at folk i de lande for indtil ikke så mange år siden ikke kunne rejse UD af de lande, og ikke havde set denne mulighed. Nu har en del desværre, men ind var de kommet helt lige så let inden udvidelsen. Hvad i deres pas skulle Danmark have anvendt til at sige de ikke fik komme som turister??

Jeg siger ikke at kontrollen ikke kunne få enkelte -- og her specielt efterlyste på vej UD af Danmark - men blot at det ikke er besværet værd i forhold til at holde ex Østeuropæere ude - til det virker kun VISUM krav, og det mener jeg ikke vi skal have til Europa
Globaliseringen har givet givet mange nye kriminelle - men det har den også i UK som har paskontrol
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
hannover_dk Skrev:Inden udvidelsen kunne alle med pas da komme ind i Danmark helt ubesværet - så jeg kan ikke se det er det som gør forskellen. Tidsmæssigt er der sammenhæng. Siden EU udvidelsen med østlandene er temperaturen på Grønland steget/faldet - eller krigen i Afganistan eskaleret, men sammenhænget er ikke klart.
Please!!

hannover_dk Skrev:Globaliseringen har givet givet mange nye kriminelle - men det har den også i UK som har paskontrol
vh

Ja, igen NETOP. Dermed siger du jo netop, at øget globalisering medfører mange nye kriminelle. Du bakker bare min, og politiets, påstand op.
Larzovic Skrev:
GTwatch Skrev:@Larzovic: Hvis jeg tænker mig grundigt om, ser jeg også stigende tendenser indenfor en lang række andre kriminalitetsområder - altså symptomer af en globalisering som helhed (sammen med en masse fordele).

Netop Icon_e_wink
Vi mener jo åbenbart det samme..

Faktum: Særlige typer kriminalitet er steget voldsomt siden østudvidelsen(globalisering), især hjemmerøverier og røverier af urmagere, guldsmede etc.

Faktum: Aldrig er der blevet anholdt så mange østeuropæere for denne type af røverier og berigelseskriminalitet som siden østudvidelsen(globalisering).

Så må det være op til den enkelte at drage deres private konklusion...

/out
Må jeg henvise til de smukke ord fra DonWerner ovenfor.

Hvis vi vil have fordelene (eksport, ekstra hænder, etc.), så er der desværre ulemper.
Larzovic Skrev:
hannover_dk Skrev:Inden udvidelsen kunne alle med pas da komme ind i Danmark helt ubesværet - så jeg kan ikke se det er det som gør forskellen. Tidsmæssigt er der sammenhæng. Siden EU udvidelsen med østlandene er temperaturen på Grønland steget/faldet - eller krigen i Afganistan eskaleret, men sammenhænget er ikke klart.
Please!!

hannover_dk Skrev:Globaliseringen har givet givet mange nye kriminelle - men det har den også i UK som har paskontrol
vh

Ja, igen NETOP. Dermed siger du jo netop, at øget globalisering medfører mange nye kriminelle. Du bakker bare min, og politiets, påstand op.
Det ville da også være tåbeligt andet for den er givet rigtig.

Det er jo sammenhængen med pasfrihed jeg ikke er enig i. Selv når tolderne stopper biler med f.eks østeuropæere, hvor bilen er udstyret til indbrud, så kan de intet gøre, med mindre de direkte finder noget de kan bevise er stjålet, så må bilen med kobenet køre videre med 4 mand, når de bare har pas.

Pas kontrollen kunne heller ikke stoppe dem - de har jo pas, og ikke beviseligt forbrudt sig - endnu.

Globaliseringen, og det at mange også fra Østeuropa frit kan rejse ud, og nyheden om slaraffenland breder sig, øger både udbuddet af god arbejdskraft og af forbrydere udefra - og det gør det også i UK som har fuld pas kontrol

Man kan bebrejde østudvidelsen af EU for konkurrenceforvridning af arbejdskraft eller af sikkerhed i en del fald, men det er en anden sag. Det er folk som må være her i længere tid (bo her) fordi de har arbejde.

Det er ikke dem som stjæler generelt - det er folk som kommer ind med pas og ud igen med pas og tyvekoster Icon_twisted

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
så er det chilenere, der står for en stor del af indbrudene, når vi taler udlændinge, de vælter ind over grænserne og starter ofest deres turner i Spanien... Der udover tæller rumænere også godt i statistikken.

Mikael

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)