Vis os dit skibschronometer (og også gerne maskinrummet)..!
Chefoo Yantai
Første årti af 2000

Husker ikke om jeg lovede noget spændende. Jeg har ikke haft så meget tid på det sidste, men nu har jeg fået taget billeder af i hvert fald den ene ting Icon_e_wink

Her et kinesisk kvarts skibschronometer. Jeg tror mærket er "Chefoo" og modellen "Yantai". Den kunne godt lidt ligne et andet kinesisk chronometer ved navn "Polaris" med samme kinesiske tegn. Siden mit kinesiske er lidt rusten kan jeg dog ikke være sikker, men det er mit gæt - måske nogen kan sige hvordan det præcist hænger sammen?

İmage
Her ses chronometret i al sin skønhed.
Eller ja ok, måske ikke ligefrem. Det er et stykke værktøj - ikke lavet til at se flot ud på en hylde, men til at blive brugt og til at holde.
Knapperne er beskyttet af nogle kapsler der skrues på. Stopknappen er til venstre - speed up til højre (den der er skruet af).
Man justerer viserne ved at skrue dækslet til højre for skiven af og bruge en 3 mm firkant-nøgle. Desværre er denne nøgle stukket af, så jeg har bestilt en generisk 3 mm nøgle i stedet.
Det dæksel i bunden fører ikke til noget brugbart. Det er nok ikke utænkeligt det har været anvendt i en tidligere itteration af chronometret.

İmage
Hvordan det ser ud indvendigt. Der er plads til 2 batterier, men det kan sagtens bruges på ét. 2 ville sikkert også resultere i latterlig lang driftstid og man bør skifte batterier i de ure man holder af og vil stole på én gang om året alligevel.
Som de andre ure har jeg her sat brunstens i. Min erfaring er der er mindre risiko for at de lækker og skulle de endeligt gøre det er det ikke så voldsomt. I ting med lavt strømforbrug tørrer elektrolytten nemlig ud i takt med batteriet bruges - og jo mindre væske, jo mindre ravage og jo større sandsynlighed for at den bliver indenbords. I alkaline fordamper væsken ikke grundet cellen konstruktion og jeg ser også begyndende læk (begyndende dvs. ikke gået længere end man kan se det på batteriet, men det er endnu ikke nået batteriterminalerne) i ure når der benyttes alkaline - også ved skift efter 1 år.

İmage
Et nærbillede af mekanikken. Der er jo klart lidt gamle dyder over den!
Messing, stålaksler og tilmed en enkelt sten ("juvel"). Om der er to må stå hen i det uvisse.
Det ville man ikke se på et europæisk eller japansk chronometer undtagen de helt gamle!

İmage
Set fra en anden vinkel. Det er her mere tydeligt at i hvert fald det ene leje i rotoren er med sten.

İmage
Elektronikken.
Ret spøjs konstruktion. Ved første øjekast ligner det klart nogle af de senere udgaver af europæiske 1 celle højfrekvens "køkken"ursværker fra 70'erne og start 80'erne.
Tilsyneladende ingen stop eller speed up funktionalitet - så hvordan hulen har de så alligevel båret sig ad med det?
  • Stop: Let nok. Tag strømmen! Ulempen er at det tager lidt tid for oscillatoren at starte igen plus man ved aldrig rigtig helt hvor i cyklussen der startes. Normalt når man synkroniserer europæiske eller japanske skibschronometre vil man gøre det med stop-knappen, det kan man ikke gøre her - kun til at ramme sådan ca. lidt bagud reel tid.
  • Speed up: Igen et hack! Hovedkrystallen er den gammelkendte 4.19 MHz. Så for at speede up, hvad gør man når chippen ikke understøtter sådan funktionelitet? Skifter krystallet!! Det er nemlig rigtigt, ved speed up skiftes der til et 5.00 MHz krystal. Det skal være hurtigt nok til at brugeren ikke mister tålmodigheden, men langsomt nok til at pulserne til motoren ikke bliver for korte. Så for at synkronisere dette chronometer på beatet, så sætter man det så det er 1-2 sekunder bagud i forhold til reel tid og giver så speed up en masse små taps indtil sekundviseren har indhentet reel tid og er på beatet.

Præcision? Ja, burde være lige så godt som andre 1 celle 4.19 MHz ure hvad nu det krystal de har valgt tillader. Vil ikke tro det er særligt selekteret, der skal man nok op i noget Mühle eller Wempe.
Lige pt. er går det lidt under +0.1 sek/day uden jeg har gjort mig nogen anstrengelser for at måle det mere præcist eller forsøgt at regulaere det. Det er da udemærket for et kinaur der formentlig aldrig har set et service siden det forlod fabrikken. Kan heller ikke forestille mig de har brugt pre-ældede krystaller (dvs. det er nu kun nødvendigt for 4.19 MHz krystallet).

Hold skruen i vandet til næste gang Icon_cool
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar
Drøn lækkert at kunne købe noget så specielt- det må vel være noget der bruges/blev brugt i Kina skibe og som vel er langt billigere end vestlige, men jo ganske godt udtænkt
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)