Kobold?
Er der nogen der kender til Kobold?

Jeg har støvsuget nettet for oplysninger, men da firmaet ikke er mere end 5-6 år gammelt, er det svært at finde flere oplysninger end hvad man kan finde på deres hj. side samt i et forum - som de også administrere...
Svar
Tja, der er vel ikke så meget at sige...Udmærkede ure med ETA-værker som hovedparten af den øvrige urindustri. Deres kronografer er udstyret med ETA/Valjoux 7750 som der tidligere er skrevet meget om på dette forum. Solidt og driftsikkert værk. Ofte betegnet som en rigtig arbejdshest. Så vidt jeg ved foretager Kobold ingen yderligere forarbejdning af ETA-ebauchen. Derfor fremstår værkerne ikke just som nogle skønheder, men det er jo også et tool-watch. Jeg ved de gør en del ud af at udholdenhedsteste deres ure, men det står der sikkert en masse om på deres hjemmeside. Eneste ulempe er at urene kun sælges via deres hjemmeside fra USA. Derfor skal du huske at tillægge ca. 30 % af totalprisen pga. moms og div. afgifter. Umiddelbart ville jeg nok anbefale et Fortis i stedet. Det minder lidt om Kobold, både udseende- og prismæssigt, men med bedre historie og afterservice.

Mads Gjødesen
Svar
Han er ikke særlig gammel (under 30 hvis jeg husker rigtigt) og har prøvet en hel del allerede. I følge ham selv har han arbejdet som deputy i USA, hvilket har kostet han en dom for at udgive sig en repræsentant for en off. politimyndighed. Han har deltaget i forskellige spektakulære fundraising events bl.a. div. i maratonløb og han plejer omgang med en af vendens mest ekstreme eventyrer - den engelske R Fiennes, der bestiger bjerge og vandre alene over sydpolen etc.Om hans urer kan ma sige, at der ofres en hel del på test og kvalitetskontrol. Han har for ca. ½ år siden ændret forretningsstrategi og går nu efter et lang mere pengestærkt publikum (med de samme urer)!!! Dette har betydet at et ur til 12-1500 USD er steget til mere end det dobbelte!!! - hvilket værket slet ikke kan retfærdiggøre. På den anden siden så er der jo massevis af dyre ure på markedet, som er prissat ud fra andre parametre end kvalitet - fx. efter hvad markedsføringsafdelingerne kan få kunderne til at "hoppe på". Her er det nærliggende at nævne mærker som Breitling, Rolex, Tag Heuer osv.

Koboldts seneste kreation er et nyt dykkerur kaldet Seal. Det er dog prissat som de "gamle" modeller dvs. under 1500 USD og ser egentlig meget fornuftigt ud. Dog vil jeg personligt mene, at der stadig er 3-400 USD for dyrt og helt uden for konkurrencen når man taget momsen med i betragtning.

Mvh Jacob H
Svar
Umiddelbart mener jeg også, at Kobold er blevet alt for dyre i forhold til hvad man kan få af tilsvarende kvalitet andre
steder.. Men prøv at gå ind på Watchuseek.com i Official Kobold-forum´et, og se hvad andre mener.. Også på
forum´et i Timefactors.com er der nogle indlæg om Kobold.

Du må ikke hænge mig op på det, men det foresvæver mig at jeg et sted engang læste, at det er Helmut Sinn´s nye "barn" Guinand/Chronosport <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.guinand-watch.com">www.guinand-watch.com</a><!-- w --> som laver dem til Kobold.. Icon_question

Mvh,
Anders
Svar
Ikke fordi jeg gider snakke om hvordan det kan være at
Rolex har den pris,som de nu har.. Ok lidt gider jeg godt Icon_e_biggrin
For Rolex er nok det mærke, som kan sprede vandene mest ,
og jeg er ikke Super Rolex fan.
Men man kan nu ikke komme udenom disse Facts..

1) Men Rolex producere nogle solide og driftsikre ure.
2) Rolex laver urene efter meget høje tekniske kvalitetskrav.
3) Al produktion foregår maskinelt. Derfor er slutproduktet mere præcis end de finere håndfremstillede ure, som produceres mindre antal.
4) Rolex er ekstremt driftsikkert og holdbart og ( Har vist sit værd i mange år og under mange vilkår)
5) Deres værker er stort set uændret siden 60´erne, og erfaringerne bruges til at optimere det eksisterende produkt
6) Gensalgsværdien er høj
7) Rolex design er originalt. ( Og det koster jo også mere end kopier, da det koster at lave design) .

Mvh
Kim.A.S.Ingvardson
Svar
Kim.A.S.I Skrev:Ikke fordi jeg gider snakke om hvordan det kan være at
Rolex har den pris,som de nu har.. Ok lidt gider jeg godt Icon_e_biggrin
For Rolex er nok det mærke, som kan sprede vandene mest ,
og jeg er ikke Super Rolex fan.
Men man kan nu ikke komme udenom disse Facts..

1) Men Rolex producere nogle solide og driftsikre ure.
2) Rolex laver urene efter meget høje tekniske kvalitetskrav.
3) Al produktion foregår maskinelt. Derfor er slutproduktet mere præcis end de finere håndfremstillede ure, som produceres mindre antal.
4) Rolex er ekstremt driftsikkert og holdbart og ( Har vist sit værd i mange år og under mange vilkår)
5) Deres værker er stort set uændret siden 60´erne, og erfaringerne bruges til at optimere det eksisterende produkt
6) Gensalgsværdien er høj
7) Rolex design er originalt. ( Og det koster jo også mere end kopier, da det koster at lave design) .

Mvh
Kim.A.S.Ingvardson

...med til billedet hører nu også (synes jeg) at de i hvertfald næppe bruger særligt mange penge på R&D. En analogi kunne være medicinalfirmaet der bruger sindsygt mange penge på at lave en pille. Så længe den ikke kan kopieres eller substitueres er prisen naturligvis høj. Når patentet udløber eller der kommer reelle substitutter falder prisen derimod. Sådan forventer jeg egentlig også at de fleste andre brancher opfører sig. I markedet for luksusvarer ser det for nogle mærker derimod ikke sådan ud. Uanset hvor lidt udvikling der er, og uanset hvor primitive og substituerbare urene er, så holder de deres værdi - ja den stiger ligefrem. Det er da bizart. En meget stor faktor her er naturligvis kvaliteten af markedsføringen. Rolex, Breitling og Tag Heuer har simpelthen nogle af markededs bedste marketingfolk og reklamebureauer tilknyttet. det er deres fortjeneste at fx. Breitling kan tillade sig at tage 14.000 kr. for et ur hvis indmad næppe koster over 500-1000 kr.

Nå fred nu være med det. Så længe der er mennesker der er villige til at betale det producenterne forlanger, er deres forretning sikret.

Mvh Jacob H
Svar
ja, - nu har jeg bestilt en SEAL!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)