Vulcain ure?
Hej jeg surfede lidt rundt og fandt nogen spændende ure med alarm fra Vulcain.
Er der nogen der kender lidt til dette mærke og hvilket urværk de bruger. Deres egen angivelse er caliber 12.

Mvh. Uffe
Svar
Vulcain is now part of the M.S.R. Group in Switzerland. Founded in 1858, Vulcain produced the world’s first mass-produced wrist alarm in 1948, the Cricket (fårekylling). The name came from the sound it made. Thus, the Cricket predates the Memovox by a couple of years.

Early models lack the “V” logo seen on most Vulcain watches from after 1958, their centenary year. In 1958, the company launched the first wrist alarm for women, the “Golden Voice.”

Vulcain used their own in-house calibre, the S2/80, a 12 ligne, 17-jewel lever movement of very high quality. The interesting feature is that the same winding stem winds either the watch or the alarm, depending on which way the crown is turned.

Today, early Crickets are mostly found in stainless steel and gold-filled. These go for USD 300 -500 in good condition, and seem to be increasing in value. 14K versions are very rare and usually cost USD 1200-1500.

Hope this helps,
Eric (elr at e-reiss.com)
Svar
Hej Uffe,

uret er mest kendt under navn Cricket, eller President's Watch. Åbenbart var der en amerikansk president i 50erne der har haft et.
Jeg selv har et Revue Thommen Cricket 97 - billeden findes på RT's webside. Nogle år siden var mit faktisk op til sælg her - men nu har jeg besluttet mig at bar beholde uret fordi den ser faktisk ret godt ud (og den lyser fantastisk godt i mørken). Værket er det sammen som beskrivet af Eric - RT kalder det RT80. Faktisk er dette værk også 'featured' i en af denne 3D animationer (du har set linken, jeg tror), og mit Cricket lyder lige som i animationen.

RT80 værket skal trækes op manuelt (kroner findes ved 2 og 3, ingen dato), men der er også cricket ure med automatisk optrækning (kroner findes ved eller omkring 2 og 4) og dato. Der findes også et dykker version Cricket Nautical med 3 kroner.

mvh Manfred
Svar
guest Skrev:RT80 værket skal trækes op manuelt (kroner findes ved 2 og 3, ingen dato), men der er også cricket ure med automatisk optrækning (kroner findes ved eller omkring 2 og 4) og dato. Der findes også et dykker version Cricket Nautical med 3 kroner.

mvh Manfred

Revue Thommen Cricket Nautical er ikke med RT80 værk, men et SA 1930 værk
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)