Svar: 588
Tråde: 108
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Ja, som emneteksten siger - hvad er indkøbspriserne på diverse ure for urmagere?
Er der nogen der ligger inde med nogen tal
Med venlig hilsen
Christian
•
Lad os for eksemplets skyld tage et ur til 10.000 kr. Forhandlerprisen kunne være det halve dvs. 5000 kr. Af dette beløb skal grossisten/agenten have sin fortjeneste og Skatevæsnet (eller hvad de nu ellers kalder sig nu om stunder) skal også have en del. Hvis der er flere mellemmænd skal de også have en bid af kagen, så det er til sidst svært at accepter, at ens 10000 kr. dyre ur i realiteten kun er meget lidt værd.
Hvad er så en rimelig avance og rimelig i forhold til hvad? Det kommer selvfølgelig an på hvem man spørger, men personligt synes jeg ikke at det er rimeligt, at en vare til fx. 10000 kr måske har en avance/beskatningsprocent på 80-90, hvilket desværre nok nærmer sig det rigtige tal. (kun et gæt - jeg håber på at blive modbevidst)
Nu kommer den sædvanlige kommentar om at en vare er det værd som en køber er villig til at betale nok på banen (HA...der kom jeg jer i forkøbet  ), men i en sammenhæng gående på pris/kvalitet halter dette argument for mig. Det gør det fordi jeg, som den naive forbruger jeg er, forventer at dyrt ur indeholder mere dyr kvalitet end avance.
Man kan selvfølgelig diskutere, hvorvidt et 10000 kr. ur nu også kan indeholde særlig meget kvalitet, men selv indenfor beløb som dette ser man store udsving i kvaliteten mellem forskellige ens prissatte ure.
Se blot på hvad hvad man får af kvalitet ved køb at et blinge-ling ur fra Jacobs & Co i forhold til et ligeså dyrt ur fra fx. VC. Min pointe/påstand er altså, at pris/kvalitetsforholdet mellem to lige dyre ure kan være forskelligt og det kan avancen også være. Jeg finder det mest "rimeligt" at få mere kvalitet end mindre for samme avance. Andre mener naturligvis, men forunderligt nok, det modsatte, fordi de vægter andre parametre højere
Mvh JAcob H
•
Christian Bentzen Skrev:Ja, som emneteksten siger - hvad er indkøbspriserne på diverse ure for urmagere?
Er der nogen der ligger inde med nogen tal 
Den gængse indkøbspris på store brands som Omega, Rolex, IWC o.l. er 35-55% trukket fra salgsprisen minus minus moms. Parametre som forhandlerens størrelse er naturligvis en væsentlig faktor.
Det er forholdsvist lavt. ifht. tøjbranchen og lignende. Til gengæld holder urene jo så værdien i mere end een sæson.
Når man ser på deres forsikringsomkostninger, lokaler, personale omkostninger, samt relativt tunge lager forpligtelser, er der ingen tvivl om at det langt fra er en guldgrube at være urhandler. Med mindre man da er eneforhandler af et stort brand, eller lignende.
Mvh Morgan
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Så skal man og så lige huske at lageret er ejet og betalt af urhandeleren, ikke noge med kommission, så prøv bare at forrente de ure i gerne ser i butikkerne. Så skal i til at købe dem i DK uden rabat og anden slinger i valsen, så kunne det da godt være der blev et større udvalg.....
Lars
•
Lars Skrev:Så skal man og så lige huske at lageret er ejet og betalt af urhandeleren, ikke noge med kommission, så prøv bare at forrente de ure i gerne ser i butikkerne. Så skal i til at købe dem i DK uden rabat og anden slinger i valsen, så kunne det da godt være der blev et større udvalg.....[? ]Lars
Der er bare lige det ved det, at udvalget er større og priserne billiere i udlandet
Jacob H
•
Ja OG..........
Det er jo typisk for de danske forbrugere, de går i nogle meget små sko der må klemme så forfærdeligt. Eller og så forstår de bare ikke hvordan samfundet virker.
De vil have stort udvalg, men ikke betale en skid for det, eller for den ellers fine service de normalt får.
De arbejder jo selvfølgelig og så ganske gratis selv............
Ja undskyld, men jeg må undre mig, stort udvalg koster penge. Jeg kan godt se hvordan tingene hænger sammen om de bliver købt i udlandet eller herhjemme, så er det fortjenesten der holder hjulene igang og ikke rabatten. Fortjenesten står nu nok lidt i forhold til de udgifter der er forbundet med at have butik de forskellige steder i verden, jeg kan altså ikke gøre for det, men sådan er det nu bare en gang skruet sammen. Hvad enten man vil det eller ej.
Snak lidt med tyskerne, de går en "spændende" fremtid imøde. Nu stiger deres moms jo snart.........
Lars
•
Lars Skrev:Ja OG..........
Det er jo typisk for de danske forbrugere, de går i nogle meget små sko der må klemme så forfærdeligt. Eller og så forstår de bare ikke hvordan samfundet virker.
De vil have stort udvalg, men ikke betale en skid for det, eller for den ellers fine service de normalt får................Lars
Sikke dog en besynderlig logik. Når en forbruger vil spare penge går altså han i for små sko, eller også forstår han ikke hvordan samfundet virker!
For mig at se er det almindelig sund fornuft at handle billigt i stedet for dyrt. Desværre tillader det opskruede prisniveau her i landet ikke, at jeg betaler mere for en vare end, hvad den kan fås for i den billigste forretning. Hvis den forretning ligger på den anden side af grænsen er det fint med mig.
Det er de høje priser, der forårsager import af billig arbejdskaft, grænsehandel og sort arbejde. Så enkelt er det. Løsningen på dette er ikke at sætte priserne op men ned, men det er der stadig mange der ikke vil - heller ikke i urbranchen, men det virker - se blot på fx. Netto eller de billige udenlandske urforhandlere.
MVH JACOB H
•
Jeg har min tvivl om at DU ville købe dit ur hos en diskont urhandler, hvor skulle du så få din lænke passet til, nååå jo hos urmageren. Kør den så helt ud til kanten, der findes ikke en urmager der gør dette for et ur der ikke er købt i den pågældende butik. Uha uha sikken et ramaskrig, nu er problemet jo da heldigvis ikke så længt væk, jeg vil tro om en generation eller to findes der ikke en urmager i Danmark, som vi kender det idag. Så må vi jo se om din teori holder, det tror jeg næppe, men bliver spændende at se. Jeg når nok at se urmagerskolen lukke, det er de jo begyndt at snakke om. Gad vide hvem der så skal reparere de rigtige ure, jo, jo, så skal de sendes til fabrikkerne med en leveringstid på optil 6-12 mdr, for de kan jo heller ikke få urmagere.
Jeg er da glad for jeg kan lave mine selv. Det bliver sg.... en dejlig pension jeg går imøde.
Hyg dig Jacob H, for det her fører da ikke til noget, du vil ikke se hvordan systemet fungerer. Du tror bare det er billigt så er der omsætning og så kan man leve af den. "Og det er jo sundfornuft", ja og døen for urene.
Prøv at se hvor tit der ikke allerede nu bliver efterlyst hvor skal jeg gå hen med mit ur for at få det repareret, det er jo nemt hen om hjørnet ved den lokale urmager, næ for han er der ikke mere, eller og så er det kun en urhandler, der ikke har værksted.
Så hyg dig, jeg slutter tråden nu.
Glædelig jul alle sammen
Lars
•
I udlandet er der ofte et MEGET større kundepotentiale og et større salg - dette giver naturligvis en lavere pris og st større udvalg.
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Hvis nu trenden holder og de unge mennesker for alvor får blik for gode ure/mekaniske ure/luksusure, så tror jeg der vil blive mellen 10 og 20 større forretninger i Danmark, som vil forhandle disse og enten have værksted - eller som med andre varer har centrale værksteder, som servicerer forhandlerne.
Og jeg tror at trenden holder. Når jeg ser, at flere firmaer arbejder på tværs af landegrænser vil flere medarbejdere få kontakter ude i verden og det er tydeligt, at uden for skandinavien, går mænd mere op i image/status symboler end vi gør.
Jeg ser en del unge mænd, der bruger nogle af deres første månedslønninger på et lækkert ur - og mon ikke det følges op af et endnu bedre senere.
Urbranchen i Danmark kunne måske understøtte denne udvikling. Jeg var inde hos de 2 lokale ur - butikker i Nyborg for at købe eller se på gode ure. Ingen af dem havde noget! Det er klart at det skyldes manglende kundegrundlag, men måske er der et kundegrundlag, hvis man dyrker det! Der må jo være en god grund til at fx. Føtex prøver sig frem i dette segment! Om urmageren tjener lidt eller meget er hans egen sag, men for mig at se, ligner det mere en principsag for urmagerne, end en nødvendighed. Man kunne jo prøve noget nyt for at dyrke et slumrende marked. Det er vist prøvet før, med held. Det kaldes investering!
vh Baun
•
|