Prisstigning over de seneste år???
I Mads Gjødesen artikel, Buyers guide til mekaniske ure, står der noget om prisstigning på Rolex. ”Rolex´s nypriser er eksempelvis steget 70 % over de sidste 10 år”. Det er en gennemsnitsstigning på 7% om året. Og at ”Et almindeligt Seadweller ref. 1665 (double red) kostede omkring 5.500 kr. fra nyt i 1977…”.

Mine spørgsmål er så, om hvorvidt dette fænomen kun er inde for Rolex ure, eller om der her været en general stigning på mekaniske ure? Hvad kostede et Omega Seamaster eksempelvis i 1977?

Kan man forestille, at der i næste 10 år også vil være en lige så markant stigning i prisen på nye Rolex ure, eller mekaniske ure i det hele taget?

Er der evt nogle der ligger inde med en oversigt over priser og mærker gennem tiden?
Svar
Desværre er det svært at finde brugtpriser på nettet for enkelte modeller fra specifikke årstal. Stigningen jeg refererer til et hentet fra et tysk urmagasin. Jeg plejer at bruge det tyske rolex forum, hvor der findes et flot galleri af div. nye/vintage rolex. Her står nyprisen ofte tilføjet.

Der er ikke en bestemt retningslinje for prisstigningerne. Der kan godt gå 1-3 år, hvor der ikke sker noget, og så pludselig får de et ordentligt hak op. Der er dog ingen tendenser til at priserne ser ud til at falde som det ses på elektronik.

Så længe urene laves efter de samme principper i Schweiz, som altid, tror jeg ikke tendensen med stigende priser vil ændres. Dette gør sig gældende for alle finere schweiziske ur-mærker. Om pristigningerne over de næste 10 år så stiger 20 eller 70 % er nok svært at spå om.

Som en sidebemærkning til Rolex 70 % prisstigning over 10 år skal det tilføjes at eksemplet er taget på et submariner ref. 16610, som bla. fik en bedre (og dyere) lænke, hvilket nok har givet anledning til en lidt kraftigere stigning end på markedet generelt.

Jeg vil gætte på at stigningen på Rolex og Omega vil ligge på 40-50 % over de næste 10 år. Men det er kun et gæt.

Mads Gjødesen
Svar
Tak for svaret.
Lidt forklaring er altid dejligt at få. Men hvad med et Omega seamaster Hvad kostede et sådan i midt ´70er?
Svar
Er det specifik Omena du er på udkig efter, så står mange priser på deres hjemmeside. <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.omegawatches.com">www.omegawatches.com</a><!-- w -->. Under "customers service" og "vintage watches" kan du indtaste ref. nr. Husk at logge ind. Her fremgår mange af priserne. Bla. kostede et ref. ST 165.014 (Seamaster 300) i 1963 ca. 370 CHF, og et ref. ST 166.0077 (600 m Plo Pro) ca. 690 CHF i 1973.

Det er ikke en komplet liste, men mon ikke det kan give dig en indikation på priserne på de modeller du søger. Det vigtigste er at du kender ref. nr.

/Mads
Svar
Det er jo sjovt med de priser

Jeg har en Constellation Pie Pan solgt i Illum i 1967 for 867,00 kr. Det er guld på stål og med en original lænke.

Men 867 kr i 1967..... hvad ville det så være idag? Jeg vil gætte på at en kassedame i 1967 fik 12 kr i timen - måske 9 efter skat. I 2006 får hun vel 90 kr i timen og 60 efter skat idag.

Så skulle hun i 1967 arbejde næsten 100 timer for at købe et fint ur til sin mand. Men arbejder hun idag 100 timer har hun kun 6000 kr og et almindeligt standard Constellation med mekanisk værk koster det ca dobbelte idag.

Måske er min vurdering at lønnen i 1967 forkert - eller er urene steget til det dobbelte?

vh Baun
Svar
lex Skrev:”Rolex´s nypriser er eksempelvis steget 70 % over de sidste 10 år”. Det er en gennemsnitsstigning på 7% om året.

For god ordens skyld bør det vel lige nævnes, at det "kun" er en gennemsnitsstigning på ca. 5,4 % om året og ikke 7 % ...
Mvh
Kenneth B. Kjeldsen
Svar
De dyre mærker er steget en del mere end inflationen.

MVH Peter
Svar
Hej Kenneth
Mht. den gennemsnitlige stigning har du helt ret. Det er da ikke 7 % i snit. Det gik vist lidt for stærkt da jeg skrev det Icon_e_confused

Jeg får det lige rettet!

/Mads
Svar
Hov der var jeg vist lidt hurtig ude. Jeg er kun forfatter til citatet om 70 % stigning på Rolex. Gennemsnittet på 7 % stigning årligt er Lex kommentar. Så det bliver svært at rette i artiklen, når det ikke står der Icon_e_wink

/Mads
Svar
Baun Skrev:Det er jo sjovt med de priser

Jeg har en Constellation Pie Pan solgt i Illum i 1967 for 867,00 kr. Det er guld på stål og med en original lænke.

Men 867 kr i 1967..... hvad ville det så være idag? Jeg vil gætte på at en kassedame i 1967 fik 12 kr i timen - måske 9 efter skat. I 2006 får hun vel 90 kr i timen og 60 efter skat idag.

Så skulle hun i 1967 arbejde næsten 100 timer for at købe et fint ur til sin mand. Men arbejder hun idag 100 timer har hun kun 6000 kr og et almindeligt standard Constellation med mekanisk værk koster det ca dobbelte idag.

Måske er min vurdering at lønnen i 1967 forkert - eller er urene steget til det dobbelte?

vh Baun
Jeg tror man skal agte sig for at tale om urene generelt er steget til det dobbelte eller om det er 7% eller 5,4% i snit. Det sidste referer jo bare til snit i Rolex ny priser, medens det er lidt sværere at sammenligne ny priser på ure helt generelt. En piepan som din er jo med et rigtig super vintage værk, og det går ikke helt at sammenligne lige over med nye værker. Det er ikke mange fabrikker som kører med identiske værker i dag som for ex 20 år siden - men de eftertragtede mærker som Rolex og Omega og andre af samme type, er efter alt at dømme klart steget mere end inflationen.
Det vil garanteret være samme sag med brugt værdien. Den er langt større for den type end for de mange mindre kendte mærker, både nu, og i fremtiden.

Din sjove beregning som kommer frem til 6000 kr som hun ville have idag, svarer helt fint til officielle tal. Danmarks statistik har index tal 787 for pristallet i 1967 og 5790 for sidste år (år 1900 = 100) hvilket giver en inflation på 7,3 gange op siden 1967 og med din udgangspris skulle uret koste 6387 kr idag - hvilket man garanteret ikke kunne få en ny omega constellation med tilsvarende værk til i guld på stå - men det stemmer jo utroligt fint med din 6000 kr beregning Icon_razz
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)