Svar: 453
Tråde: 36
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hejsa.
Til at starte med skal det lige siges, at jeg aldrig før har haft et lidt dyrere ur, og jeg har heller ikke før haft et ur med lænke. Men nu da jeg sjældent render rundt og laver vilde skøre ting, og jeg samtidig er blevet lidt ældre, kunne jeg godt overveje at finde et lidt lækrere ur. Til jeres information er jeg 21 år og studerende.
Jeg har ikke lyst til at købe et Vintage-ur, men dette er det eneste urforum, jeg er faldet over.
Jeg synes at Tag Heuer har nogle lækre designs, og de tiltaler mig.
Jeg kender ikke så meget til ure, og slet ikke til detaljerne omkring urværker, som jeg kan se, at I ofte omtaler/diskuterer.
Min interesse har kredset omkring Tag Heuer Aquaracer Automatic:
[url]"http://www.tagheuer.com/the-collection/aquaracer/man/automatic-watch/index.lbl?w=WAF2111.BA0806">http://www.tagheuer.com/the-collection/ ... 111.BA0806[/url]
Dog er jeg lidt i tvivl omkring kæden. Føler lidt at den anden kæde er mere mig, men den er ikke på den model som jeg bedst kan lide: [url]"http://www.tagheuer.com/the-collection/aquaracer/man/automatic-watch/index.lbl?w=WAB2011.BA0803">http://www.tagheuer.com/the-collection/ ... 011.BA0803[/url]
Er det muligt at købe uret med den anden kæde, eller bliver jeg nødt til at købe den kæde seperat og få den udskiftet, hvis jeg virkelig vil det? Og i så fald, hvad koster sådan en kæde ca?
Uret er automatic, og det ved jeg ikke om er godt eller skidt? Jeg har haft kig på denne model pga dens design, ikke dens urværk eller andet.
Hvordan er det med automatic? Er det mere følsomt over for eventuelle stød? Er uret mere sart?
Der findes jo også Quartz modellerne, der endda er ca 3000 kr. billigere i DK vejledende priser:
[url]"http://www.tagheuer.com/the-collection/aquaracer/man/quartz-watch/index.lbl?w=WAF1111.BA0801">http://www.tagheuer.com/the-collection/ ... 111.BA0801[/url]
Men disse har ikke monokromt logo, og heller ikke det "ternede" mønster, som har fanget mig.
Jeg vender muligvis tilbage med flere spørgsmål. Håber meget at I kan hjælpe mig.
På forhånd tak.
Mvh. Martin
•
Hejsa.
Jeg har efterhånden stenet en del og er ikke rigtig faldet over nogle ure, som jeg hellere vil have end Tag Heuer Aqauracer, så skulle det da lige være Omega Seamaster Planet Ocean, men det koster jo også 2-3 gange Tag Heuer urene.
Jeg er faldet over denne tyske side:
[url]"http://www.metropol-uhren.de/index.php?language=en&XTCsid=e49dbd7b4d4d2cb576b912636d27be15">http://www.metropol-uhren.de/index.php? ... 636d27be15[/url]
Herfra kan Tag Heuer Automatic uret købes til 920 euro, svarende til ca 6900 kr. De skriver at der er Tag Heuer papirer og garanti med, og prisen er jo ret så interessant i forhold til den danske pris på 10.450 kr.
Desuden er der 14 dages returret.
Hvad siger I til at købe fra denne side? Opstår der problemer med uret efter nogle måneder kan jeg vel indlevere uret til Tag Heuer Worldwide garanti her i Danmark?
•
Svar: 1,193
Tråde: 48
Hej Martin,
Et godt råd inden du beslutter dig: tag rundt til diverse urmagere (jeg kan ikke spotte, hvor du bor). Du har formentlig ikke travlt.
Bed om at prøve diverse ure (det koster ikke noget) i det prisleje du vil ofre (TAG Heuer, Omega, Fortis, Sinn, Longines, Maurice Lacroix, Glycine, etc.). Så kan du få en fornemmelse ud over designet. Måske er der lænker, der tiltaler dig mere end andre, etc.
Hvis du klikker på fanebladet "links" øverst er der links til alverdens ure. Prøv også woollhead.dk og vore andre urmagere, der har en masse forskelligt til salg (nyt som brugt). Og "til salg" siden er også god.
Fordelen ved at købe hos en forhandler herhjemme er blevet diskuteret mangt og meget her på sitet. Den personlige service og vejledning er ikke at kimse af - især når man er ny.
# GT
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Du kan roligt købe det TH, men køb for gud skyld et automatic og smid de ekstra kr. Får du engang lyst til at sælge er det lettere at komme af med end et quartz.
Jeg kender ikke den side du linker til i Tyskland, så kan desværre ikke hjælpe dig der.
Du nævner selv Omega PO som et alternativ. Kan du finde de ekstra kr. er det bestemt det værd frem for TH. Kvalitet, finish og forarbejdning er betydelig bedre. Der er faktisk et flot et til salg i brugt her på siden. Et andet godt alternativ ville være det almindelige Omega Seamaster 300 m. De fås brugt til ca. 8-9.000 kr. og er igen betydelig finere end TH.
Men køb med hjertet. Det bliver du vist mest tilfreds med i længden.
Mads Gjødesen
•
Tak for begge jeres svar.
Det var utroligt rart at få en smule input, for jeg har ingen kammerater eller bekendte, der har forstand på ure, andet end at de kan sige, hvad synes er pænt eller ej.
Til GTwatch:
Jeg bor pt. i Hørsholm / Rungsted i Nordsjælland og studerer på DTU i Lyngby. Jeg har været inde i 3 forskellige urforretninger, men deres udvalg virker bare så tamt. Ofte har de kun nogle få modeller fra hvert mærke. Desuden er alle deres ure jo i montre, og jeg har det af en eller anden grund dårligt med at gå og bede om at prøve ure... særligt hvis jeg går med bagtanker om at finde uret et billigere sted.
Mht. den personlige service og vejledning... hvis jeg først har fundet et ur jeg vil have, det kunne fx være Tag Heuer Automatic. Hvad har jeg så brug for af service og vejledning andet end jeg højst sandsynligt kan læse mig til på fora lignende dette omkring pleje. Eventuel servicering af uret kan jeg jo sagtens få foretaget, selvom uret er købt andetsteds?
Til Mads:
Jeg er umiddelbart også endt med at falde over det Automatic ur. Det er pt. ikke selve prisforskellen der skilder mig fra at vælge det. Slet ikke hvis jeg køber i Tyskland eller USA, hvor prisforskellen reduceres væsentligt.
Mht. køb i Tyskland var mit spørgsmål også rettet mod generelt køb i Tyskland, altså om det er noget skidt eller om det er en god måde at spare penge på uden at frygte at købe katten i sækken.
Omega's Planet Ocean er et super flot ur, men jeg er jo ikke rigtig entusiast, og 22.000 kr. (eller billigere brugt/i udlandet) er mange mange penge at slæbe rundt på armen. Jeg tænker her på, om jeg vil være meget angst for at ødelægge uret, eller få det stjålet eller berøvet det.
Nu vil jeg ikke dele min privatøkonomi, men kan da sige, at det er ikke ligefrem fordi jeg skal gå og spare op for at købe et ur som dette, men penge er jo altid rare at have i overskud, og de kan bruges på meget andet mere "brugbart".
Jeg har bemærket, at der er et par Omega PA'ere til salg blandt andet her og andre steder. Men hvor skal jeg ellers kigge ure? Jeg har jo ikke forstand nok på ure til at vide om jeg bliver snydt ved et eventuelt ur-køb.
•
Svar: 1,193
Tråde: 48
Bare det, at du er ved at blive ingeniør, gør dig allerede til et bedre menneske!
Som Mads G. siger - gå efter automatic. Det vil du som "spæd" urnørd (og ingeniør) finde mest interessant i længden.
Når du nu bor herovre i hovedstadsområdet kan du jo tage på en dagsudflugt til Woollhead, Mads Laier, Krognos, Mølbak, Klarlund, Hvelplund, Gullacksen, Ole Matthiesen og hvad der ellers ligger "inde i byen". Så bliver valgmulighederne lidt flere.
Grunden til, at jeg anbefaler den personlige service hos en urmager (især ved førstegangskøb - har selv købt i udlandet - er ikke hellig), er flere:
1) Reklamationsretten (2 år) - skulle der være noget galt, er det lettere at håndtere fremfor at sende uret frem og tilbage mellem udlandet.
2) Din "lokale" urmager kan fortælle dig lidt om uret, værket og funktionerne (hvorledes og hvornår du kan stille tiden, dag/dato, etc.).
3) Du får lænken tilpasset med det samme - ellers skal du alligevel ned forbi din urmager, med mindre du besidder det rette værktøj.
4) Du kan bese uret for ridser og hakker.
5) Hvis du handler udenfor EU skal du tillægge moms.
Om risikoen for at købe katten i sækken i udlandet, kan du indledningsvis se i "Good Guys/Bad Guys" forummet. Men køb altid sælgeren fremfor uret. Undersøg om de er anbefalet andre steder.
Hvis du tager på nævnte ur-udflugt, kan du bare sige, at du er ny på området og er i gang med at finde ud af, hvad der findes i dit prisleje. Så giver vore urmagere gladeligt en hjælpende hånd.
# GT
P.S. Som du selv nævner virker 22 kkr. som meget for det først ur. Men det går over med tiden
P.P.S. Mht. ødelæggelse - så skal der meget til. Mht. ridser så gør de første tre ondt - de næste tusinde ænser du ikke...
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Tag den rundtur og find ud hvad du bedst kan lide at have på armen og se dig selv med.
Når du ved hvilket ur Brand og model du vil have så find den til den rette pris - privat eller hos forhandler.
Giv hellere lidt mere og få præcis det ur du ønsker dig.
Køb med mekanisk værk, det vil du blive gladest ved i længden og det holder prisen.
Køb brugt, så minimerer du afskrivningen. Ikke at du nogensinde bør sælge dit første rigtige ur, men det er rart at vide at det har værdi - også i handel.
Hvis jeg så må give et ikke objektivt råd: Hvis du kan lide to Brands/modeller ligegodt så køb det som har det image der passer bedst på dig. Tænk på at man aldrig bliver yngre - kun (forhåbentligt) ældre - og visse brand/modeller appelerer mere til unge mennesker end andre.
Hvis du ikke kan beslutte dig så køb Omega
vh Baun
•
Svar: 36
Tråde: 8
Jeg er selv helt ny mht. til ure og overvejde også at købe på nettet hvor der er meget at spare. Men hvad jeg så på nettet svarede slet ikke til hvordan urerne så ud i virkeligheden.
Valget stod hjemmefra mellem Tag Heuer link automatic(sort) og Carrera (sort) Men da jeg så carrera i virkeligheden var der for meget glimmer over det, link i sort var for kedelig. Jeg endte faktisk op med at købe et link som på nettet er grønt og var helt afskrevet hjemmefra, men i virkeligheden er skiven blå/grå/sort alt efter hvilket lys det ses i.
Klarlund gav så god service, brugte tiden på mig og fortalte om forskellen mellem de forskellige ure og lod mig prøve en masse de havde gemt væk i skuffer under montrene, at jeg købte uret der i stedet for på nettet.
Jeg var inde og få taget et led af lænken en måned efter købet og sælgeren kunne sørme huske mig
•
GTwatch Skrev:Bare det, at du er ved at blive ingeniør, gør dig allerede til et bedre menneske! 
 Jeg forsøger i hvert fald på at blive det.
Citat:1) Reklamationsretten (2 år) - skulle der være noget galt, er det lettere at håndtere fremfor at sende uret frem og tilbage mellem udlandet.
2) Din "lokale" urmager kan fortælle dig lidt om uret, værket og funktionerne (hvorledes og hvornår du kan stille tiden, dag/dato, etc.).
3) Du får lænken tilpasset med det samme - ellers skal du alligevel ned forbi din urmager, med mindre du besidder det rette værktøj.
4) Du kan bese uret for ridser og hakker.
5) Hvis du handler udenfor EU skal du tillægge moms.
Hvis jeg skulle købe i udlandet ville jeg købe et nyt ur. Siden skriver "Original Warranty & Instruction Booklet
2Year International Manufacturer's Warranty".
Med international warranty vil jeg vel kunne gå til en Tag Heuer forhandler og få dem til at tage sig af problemet, medmindre det selvfølgelig drejer sig om at jeg ikke har fået hvad jeg har bestilt. Men reklamationsretten er der vel stadig, eller misforstår jeg hvad reklamationsret og garanti går ud på?
Hvis jeg sparer 3500 kr. kan jeg nok overkomme at betale for at få justeret kæden.
Bese uret for ridser og hakker? Hvis det er nyt, bør jeg så være bekymret for dette?
Jeg tror i øvrigt at jeg vil tage min cykel med til Kbh. i uge 42 og cykle lidt rundt. Heldigvis har de lokale urhandlere her også både Omega Seamaster og Tag Heuer, desværre ikke Automatic modellen nogen af stederne, heller ikke i Lyngby 
Har de normalt noget problem med at bestille uret hjem uden at man vil forpligte sig til at købe? Altså i tilfælde af at jeg vil købe herhjemme og de bestiller uret hjem og det slet ikke ser ud som forventet ud fra billederne, så er det vel bare en service de yder uden vrøvl?
Tak Baun og KennyJ.
Jeg skal lige finde ud af præcist hvilket ur jeg vil have mig, for inden da er det svært at sige hvad jeg vil give.
Når I taler om mekanisk værk, så er det vel alle ikke elektroniske ure, eller hvad dækker mekanisk værk over? (Update: Jeg slog en tur forbi Wikipedia og fik læst lidt om hvad elektronisk og mekanisk vil sige. Jeg har virkelig ingen forstand på urværker, hva  Anede ikke at hvad Quartz begrebet dækkede over.)
Jeg har forresten læst Mads Gjødesens artikel for et stykke tid siden og igen hurtigt igår. Også meget rar læsning for en nybegynder som mig.
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Noget tyder på at du må en tur til Kbh. og have urene på armen inden du bestemmer dig.
Mekaniske ure er en fællesbetegnelse for "ikke elektroniske ure". Urene både kan både være med manuelt optræk samt automatik, hvor en rotor klare arbejdet.
Elektroniske ure, eller quartz ure, er batteri drevet. De er faktisk mere præcise end de mekaniske, men en del af passionen ved ure er for mig netop mekanikken. Det er jeg ikke enig om, da alle på dette forum med sikkerhed vil give mig ret i at mekaniske ure er den eneste vej frem.
Jeg kan kun støtte Bauns anbefalinger mht. at købe brugt. Du får ca. dobbelt så meget for pengene og det betyder en del i 10.000 kr. klassen. Du kan sagtens finde et brugt som fremstår næsten som nyt. Men held med det!
Mads Gjødesen
•
|