Inspiration søges til "julehandlen"
Jeg sidder og overvejer en lille julegave til mig selv (selvfølgelig!).

Selvom jeg har nogle ideer (og har været forbi salgssiderne), er jeg stadig åben for gode forslag fra "artsfæller".

Smag og kvalitet er naturligvis individuelt, men mange øjne ser bedre end to.

Spørgsmålet er: "I hvilken retning ville du kigge?"

Værket har fået mere betydning efterhånden som min ur-interesse er modnet. Derfor vil en glasbagkasse ikke være helt af vejen (så kan man også se, om uret er ægte eller fake - jf. Mads G.'s leg i anden tråd), men det er ikke noget krav.

Nyt eller brugt er indledningsvis ikke afgørende. Privat-/butikskøb eller dansk/udenlandsk/internet er heller ikke. Mit budget hedder velsagtens 50-60 kkr, så der er en del muligheder, herunder:

1) Et enkelt - JLC (Master Geographics - mums), Daytona, AP...

2) To - et til hver arm - Sub, SD, Panerai (f.eks. PAM121 med Zenith værk), Zenith Flyback...

3) En håndfuld Fortis, Sinn, etc... Så er der lidt at skifte i mellem.

4) Baun vil sikkert proklamere 10-20 vintage Omega'er Icon_e_biggrin

5) 1000 Timex...

Skyd løs - det er snart jul...

# GT
Svar
JLC!

Elsker det mærke! De har nogle flotte værker, og er meget innovative i nogle af deres værk designs!

I den billigere ende synes jeg at Roamer Hommage(Tror den hedder det) som er ret pænt, og til en okay pris!

I den rigtig billige ende så synes jeg man kunne købe nogle vintage på auktion eller loppe/kræmmermarked, og sætte dem i stand. <- Sådan får jeg de fleste af mine ure. En af de seneste fund var at jeg fik en Ollech & Wais chronograph (Valj. 7733), som jeg næsten færdig med at ordne, GRATIS! Icon_cool
Svar
Jeg ville nok vælge et enkelt ur, eller måske to (et til 40 kkr og 20 kkr.) Du er selv inde på de mest relevante emner. Når du kommer over 30 kkr. for et brugt ur, begynder vi at tale top klasse ure.

PAm 121 og et vintage Rolex 1675 eller 5513. Det ville være et godt valg.

Alternativt et JLC master Compressor og et Sub 1680.

/Mads
Svar
En vintage JLC Polaris står højt på min ønskeliste (og desværre for højt), så den er hermed givet videre Icon_e_biggrin -men om du kan finde een inden jul er en anden sag...
Svar
Du skulle købe et Omega Chronograf med cal 321 i 14 eller 18 karat guld med original lækker mørk brun ren - i perfektstand fra slut 50'erne. 20 - 25 K

Og så kan der også blive råd til en Omega Pie Pan - cal. 501 eller 505, med original lænke i stål i perfekt stand. 8-9 K

Herudover kan du, for at have noget lidt mere moderne, supplere med en Omega BA - den med lys skive og blå visere - og med en lækker lys læderrem. 18 K

- og så er du da kørende til de fleste situationer, men hvis du magler noget med sort skive kunne en det være en Omega Dynamic chronograf eller en helt traditionel Speedmaster. 6-10 K

Så er den klat penge vist investeret som Mads og Peter ville sige. Men tænk hvad det kunne blive til på en ratepension! Icon_cool

vh Baun
Svar
Ja Baun hvis de røg på ratepensionen ville det ikke blive rigtig jul Icon_e_wink

Mon ikke der er styr på pensionen når man skyder 50-60 kkr. i ure...?

/Mads
Svar
Hej igen,

Tak for diverse forslag - fortsæt endelig Icon_e_wink

Baun - jeg har bidt mærke i dit forslag (18k cal. 321) - hvor fanger man sådan en?

Nogen, der har lidt flere "specielle" alternativer? Eller ved vi bare, hvad vi vil have...

# GT

P.S. Hvem gider tænke pension, når man kan tænke "ure"?

P.P.S. Skal vi ikke vente med at snakke pension til om rigtig, rigtig mange år...
Svar
Jeg spottede en på

[url]"http://www.timeman.net/">http://www.timeman.net/[/url]

For et par måneder siden, men den er solgt nu. Du kan se den under solgte Omegaer side 5 lidt nede til højre. Jeg forespurgte på den og den kunne leveres i EU for 19 K. Desværre havde jeg ikke lige "tid" til at gøre noget ved det.

Der er en magen til (stort set) i stål på X til 16 K - den ville jeg godt eje selvom det er stål - hellere end en BA - og det siger noget

vh Baun
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Mon ikke der er styr på pensionen når man skyder 50-60 kkr. i ure...?

/Mads
Det enkle svar er NEJ. Der er ikke antydning af sammenhæng mellem forbrug, overforbrug og tanke på pensionen.

Jeg synes det er helt korrekt at råde til ET godt ur, det gør en evt videre handel for en selv eller ens børn enklere, men set i forhold til "sjov" ville jeg da hellere købe 2-3 ure vintage, ganske meget i stil me Bauns forslag tidligere i tråden

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Jeg synes at du skal vælge med hjertet, og ikke med pensionen i baghovedet, altså et JLC Master Compressor Memovox og et Rolex 1680 eller 1675.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)