Svar: 453
Tråde: 36
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Der er en ting, jeg har tænkt over noget tid i forbindelse med at jeg har kigget på et Omega Planet Ocean hos en lokal urmager.
Urets listepris steg i december 2005 fra 19.800 kr. til 21.700 kr. Forretning har stadig dette ur stående, og de har det skiltet til 19.800 kr. hvilket skyldes at de ikke har skulle købe et nyt hjem efter listepriserne er steget. Uret har altså stået i forretnings udstillingsmontre i over et år nu.
Umiddelbart ville jeg synes, at det fedeste ville være at få et spritnyt ur hvor beskyttelsesplastikken måske ikke engang var taget af, samt at jeg vidste, at uret ikke havde stået stille i over et år.
Jeg formoder at jeg kan få uret hos urmageren med en fornuftig rabat udover at den stadig står til gammel listepris, og det har jo også noget at sige.
Hvis jeg køber uret som har stået stille i lang tid, kan man så ikke lidt forvente at olien måske ikke er blevet kørt så meget rundt, som uret vil have godt af? Og i så fald, vil det være sandsynligt at forretning gerne lige giver uret et hurtigt service med smøring, hvis jeg køber det og gør opmærksom på urets lange stilleståen?
Jeg er meget perfektionistisk, og derfor spiller sådanne småting, som viden om at uret har stået i forretning i over et år og været pillet ved af mange folk, en rolle for mig. Det er måske lidt åndssvagt, men jeg tænker alligevel over det. Og jeg vil helst ikke ærgre mig over at jeg ikke købte et andet sted, hvis det ender med at blive Planet Ocean.
Mvh. Martin
•
Svar: 1,193
Tråde: 48
Lige et godt råd. Når uret har været demo-ur så længe, skal du kigge det godt efter (det skal man som så altid). Jeg har et par gange oplevet demo-ure med markante ridser på lænke og kasse.
Mht. olien, så vil jeg umiddelbart vurdere, at det er underordnet. Vi er mange, der har ure liggende i flere år - for så at blive brugt. Hovedårsagen til at skifte olie er, at olie stivner med årene (correct me if I'm wrong). Det gør alle olier. At der så også kommer lidt (metal)-støv i olien med tiden spiller vel også ind.
Dermed ikke sagt, at du ikke kan handle om uret. Det kan du selvfølgelig. For det er jo også et spørgsmål om likviditet.
# GT
•
Svar: 32
Tråde: 15
Du skal være opmærksom på, at de første udgaver af Planet Ocean udkom med det almindelige 2500 co-axiale værk. I dag hedder værket 2500c, da det er blevet ændret en smule.
Jeg kan ikke forklare i detaljer, hvad forskellen er, men den nye udgave af det co-axiale værk har 4 timer længere levetid. Mange af de forhandlere jeg har talt med kendte ikke til dette, og det betyder nok ikke det helt store. Men du skriver, at du er perfektionist, og så er det jo surt at finde ud af det bagefter.
•
Hej Jonas
Det havde jeg ikke hørt om.
Har du et link eller to, hvor jeg kan læse om det?
Alle de steder, nye som gamle, hvor jeg har læst om Planet Ocean, der har det 44 timers gangreserve (jeg formoder, at det er det du mener med levetid).
Jeg har hverken set 40 eller 48 timers gangreserve skrevet nogen steder.
Mvh. Martin
•
GTwatch Skrev:Lige et godt råd. Når uret har været demo-ur så længe, skal du kigge det godt efter (det skal man som så altid). Jeg har et par gange oplevet demo-ure med markante ridser på lænke og kasse.
Ja, det vil jeg endelig gøre. Jeg bemærkede ikke noget i de to omgange, hvor jeg har prøvet uret.
I det tilfælde pruttede du så om prisen, eller valgte du at få bestilt et nyt eksemplar hjem?
Hej Jonas
Jeg fik vha. min ven Google læst omkring C-revisionen af 2500 værket.
Så vidt jeg har forstået, så blev 2500B afløst af 2500C allerede i foråret 2005. Det er selvfølgelig sandsynligt at de har haft uret stående så længe.
Den primære forskel (måske den eneste) er at uret er sat ned fra 28.000 BPH til 25.200 BPH, eller fra 8 til 7 bps. Dette medfører en gangreserve på 3.5 time ekstra, skrives der.
Altså en lidt mindre kontinuerlig bevægelse af sekundviseren, men ikke meget bemærkelsesværdigt.
Hvis jeg gerne vil have et fabriksnyt eksemplar, vil forretningen så ikke skulle købe det hjem til den noget højere listepris, og vil vel derfor ikke kunne give samme pris som det tidligere?
Vil jeg kunne tillade mig at kommentere, at jeg umiddelbart helst ville have haft et fabriksnyt ur, og ikke et ur, der har stået i udstillingsmontren i over et 1 år, men om de vil give en ekstra rabat af den årsag?
Når de sælger dette ur bliver de jo nødt til at købe et nyt hjem til endnu højere pris, så kan ikke helt gennemskue, hvor meget de har lyst til at give i rabat. Og jeg kan heller ikke lide at presse for meget, der er jeg ikke en god handelsmand
Mvh. Martin
•
Svar: 1,193
Tråde: 48
mhca Skrev:GTwatch Skrev:Lige et godt råd. Når uret har været demo-ur så længe, skal du kigge det godt efter (det skal man som så altid). Jeg har et par gange oplevet demo-ure med markante ridser på lænke og kasse.
Ja, det vil jeg endelig gøre. Jeg bemærkede ikke noget i de to omgange, hvor jeg har prøvet uret.
I det tilfælde pruttede du så om prisen, eller valgte du at få bestilt et nyt eksemplar hjem?
Nogle af gangene har jeg blot "kigget" ur - uden umiddelbar hensigt at købe. En gang, hvor jeg købte, bad jeg om et andet (som de havde liggende), da det mest lignede, at der var blev spillet kroket med demo-uret  Jeg har også takket nej en enkelt gang til et ur, jeg seriøst overvejde at købe, men hvor de kun havde demo-uret (med tilhørende ridser).
Mht. det snart famøse PO til gammel pris, så vil du sandsynligvis skulle betale listepris (21.700 minus dine forhandlingsevner) for et nyt. Grunden til, at det står til den gamle pris, må vel være, at de gerne vil have det skudt af. Det kan sagtens have stået der længe før, du overvejede at købe. Spørg!
# GT
•
Svar: 3,308
Tråde: 195
Modtaget Likes: 1,436 i 469 svar
Givet Likes: 802
Efter de oplysninger jeg har fået, så er alle PO med cal.2500C værk.
Dem der har brugt a eller b værk er de første modeller (DeVille)der kom med Co-axial værk (ret mig endelig hvis jeg tager fejl)
Her er en fin test mellem PO og "den alm Seamaster model"
[url]"http://forums.timezone.com/index.php?t=msg&th=745224&start=0&rid=43277">http://forums.timezone.com/index.php?t= ... &rid=43277[/url]
Mht prisen så er forhandleren nok villig til give noget rabat på hans udstillingsmodel, men jeg tror ikke at du vil kunne nærme dig den pris hvis han skal bestille en ny hjem.
mvh
Henrik
•
Mange tak for det link Henrik.
Så fandt jeg da vist også ud af, at det vist nok er 14.5 mm højt og ikke 14 mm, som jeg har læst nogle steder. Har læst begge tal, samt 15.2 (dog mht 45.5 mm modellen).
Jeg har faktisk også haft SMP'en i tankerne, men synes ikke den ser lige så "dyr" ud. Men til gengæld er den det fladere.
Men mange tak.
Mvh. Martin
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
Alle Planet Ocean er med 2500c værket, ihvertfald dem som er kommet til Danmark, prisen på 19800 kroner var en slags introduktionspris da prisen i Danmark var lavere end i Tyskland.
MVH Peter
•
|