Svar: 134
Tråde: 34
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Har for nylig stødt på et par prisbaskere mht. Denne facinerende complication, JLC master tourbillon kan erhverves for $29,250 hos prestigetime og Chronoswiss tourbillon $17,900 hos Zeetan!!
Man skal dog lige huske at de er begge lokaliseret uden for EU så moms kommer oven i, men kigger man på alle de andre på markedet finder man ikke meget under 500KK!
Spørgsmålet er så: Er denne complication pengene værd, eller er det bare blær, fordi nu om dage mht. Finjusteringen af de værker som typisk sidder i et high-end ur er ligeså nøjagtige????
Thomas
You never actually own a Patek Philippe.
You merely take care of it for the next generation
•
Svar: 665
Tråde: 88
Om man er til tourbillon eller ej er vist en smagssag, for nogen egentlig praktisk betydning her den vel egentlig ikke på et armbåndsur (idet armen bevæges så meget).
I SS udgaven får man helt klart meget (værk) for pengene, sammenlignet med andre ure i samme prisklasse.
Her er nogle billeder taget af Harry Tan - jeg er dog usikker på om det er platin eller SS udgaven.
[url]"http://harrytan.sg/watches/JLCMASTERTourby/">http://harrytan.sg/watches/JLCMASTERTourby/[/url]
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Både JLC og Chronoswiss tourbillons er fine ure, hvor der ikke er gået på kompromis med noget. Så vidt jeg lige husker får Chronoswiss deres tourbillons fra Progress. Jeg ville nok gå efter JLC hvis jeg skulle nappe et af de to.
Selve tourbillon funktionen må nok anses som værende mere "blær" end en brugbar funktion. Ideen med at "ophæve" tyndekraftens påvirkning på gangen ved at roterer balancen er stort set kun praktisk i det tilfælde at uret konstant har samme lodrette position. Det er tilfældet på lommeure. På armbåndsure ændres urets position konstant i alle tre dimensioner og dermed forsvinder lidt at ideen med tourbillon. Franck Muller og JLC har lavet deres 3-d tourbillons som egner sig godt til armbåndsure idet de tager højde for alle urets positioner og ikke blot de lodrette.
Anyway er det en total blæret funktion som stiller store krav til såvel konstruktion samt urmager kunnen. Derfor ses den ofte kun hos producenter af finere horologi. En stadfæstning af deres kunnen...
/Mads
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Hej, så vil jeg da blot fortælle at der sidste år blev lavet en tourbillon på urmagerskolen i Ringsted af eleven nede ved Søren Andersen, Christian. Jeg så den som halvfærdig, efter sigende skulle den være oppe at køre. Så der findes/fandtes urmagere i DK der kan den slags ting. Christian arbejder i dag i Schweits.
Lars
•
...og her har vi så et forslag til en foredragsholdertil et urmøde ... Ham Christian kunne måske lokkes til at snakke lidt - overskriften kunne være "Hvordan laver man en tourbillon" eller "hold kæft hvor var det svært".
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Tja, ideen er god, men det bliver nok svært. Som jeg skrev arbejder Christian i dag i Schweits.
Lars
•
Ja det kan jeg forstå, men det kunne jo være han kom på besøg i dk en dag.
•