Hvor er det forskellen ligger?
Som de fleset at jer andre herinde (gætter jeg på) så er jeg ikke kun facineret af et enkelt urmærke. Jeg kan sagten se at Jeager, IWC, Rolex o.s.v. alle laver modeller som jeg meget gerne ville ha' i samlingen derhjemme. At økonomien så ikke er til det er en anden tingl :-)

Men, hvori er det lige at forskellen ligger?
Et ur til f.eks. 100.000 kr er det i stort set samme kvalitet lige meget hvilket mærke man vælger?
Jeg tænker på at hvor meget mere og hvad mere får man i et ur til f.eksk 50.000 kr. i forhold til et der koster 100.000 kr + ?

Er det et simpelt spørgsmål om hvilke materialer der er brugt og ædelstenene i uret?
Svar
at jo dyrere et ur ur jo mere betaler man for "subjektive" kvaliteter sammenlignet med egentlige funktionelle kvaliteter:

Et Certina til 5 K

50% for funktionel kvalitet
25% for mærkets værd/image
25% for resten (fortjeneste mv)

Et Omega til 15 K

40 % for funktionel kvalitet
35% for mærkets værdi/image
25% for resten

Et Rolex til 30K

30% for funktionel kvalitet
45% for mærkets værdi/image
25% for resten

et ur til 50K

25 % funktionel kvalitet
50% for mærkets værdi/image
25% for resten

et ur til 100 K

15% funktionel værdi
60 % for mærkets værdi/image
25 % for resten

en meget grov skala hvor der selvfølgelig er stor individuel forskel fra mærke til mærke, men som overordnet princip tror jeg den holder hjem.

vh Baun
Svar
Det er svært at svare på uden at skrive 3 sider Icon_e_confused

Generelt giver jeg Baun ret. Men alligevel ikke helt mht. mærkets værdi/image. Der findes små eksklusive manufakturer der ikke har samme kendte brand som Rolex og Omega. De kan ikke tage +50 % pga. deres navn blot fordi de laver ure i 100 k klassen.

Her er lagt mange timer i konstruktion, finish og håndværk. Det koster og de kan ikke ikke bare smide 50 % oven i pga. uret er dyrt.

Selvfølgelig koster materiale og sten, men så snart værket er kompliceret er det her de ekstra kr. er lagt. Også derfor komplicerede ure som oftest er lavet i guld og platin. Prisen på en guldkasse er den samme om værket koster 1.000 kr. eller 100.000 kr. Et ur med evighedskalender til 180.000 kr. i stål koster måske 200.000 kr. i guld. Her er det tydeligt at kr. ligger i værket. Omvendt koster et stålur til 20 k. så det dobbelte i guld altså 40 k.

Når man ved hvordan tingene fremstilles hos de forskellige producenter vil jeg ikke meneat man altid får lige meget for pengene. De ca. 75 k et AP RO ref. 15300 koster, er i mine mere value for money end et Rolex til 35 k trods den højere pris.

Man får ikke nødvendigvis lige meget for pengene når man smider 100 k, men det er ikke sådan at der sælges 100 k ure som reelt burde koste 25 k. Dertil er konkurrencen for stor. Koster et ur ca. 100 k kan du være sikker på at det langt hen ad vejen faktisk er den reelle værdi som firmaet tager for deres varer.

/Mads
Svar
Ja, det her er der jo skrevet mange bøger. For prisen afspejler velsagtens forretningskonceptet (R&D, produktion, salg/marketing, etc.). Hvert af emnerne kan jo så underopdeles.

Som jeg dog læser spørgsmålet, går det på den tekniske del. Her er tidligere talt om materialevalg, forarbejdning, tolerancer, finish, etc. Søg på det er på sitet - det er diskuteret en del gange. Som eksempel på finish kan du også læse denne artikel fra TZ: http://www.timezone.com/library/horologi...0575309581

Et par kommentarer dog:
1) Materialer (metaller/legeringer/compositter/polymerer/sten/etc.) er mange forskellige ting. F.eks. "rent" jern kan blandes med carbon, beryllium, copper, etc. - hver især giver det forskellige egenskaber i form af varmebestandighed, slidstyrke, trækstyrke, brudstyrke, etc. R&D i hvad der lige præis passer eller er bedst kræver mange (dyre) forsøg og timer.
2) Tolerancer koster - hvis dit krav er, at et tandhjul skal være f.eks. 0,1 mm, betyder det så 0,09-1,1 mm eller 0,099-0,101 mm?

Dertil kommer mandtimer, som sikkert kan findes billigere end i Schweiz. Men har den billigere arbejdskraft uddannelsen og kompetencerne til at gøre det (uddannelse og træning koster mandtimer).

Derefter kommer grippene fra marketing, financeafdelingen og direktørgangen...
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Vedr. mandetimer....

prøv at sammenligne antallet af fuldtidsbeskæftigede i et urfirma med antallet af producerede værker og ure... man får mange mandetimer for 100.000,00 kr - også i Europa.

vh Baun
Svar
Pris 100k
Moms 20k
Forhandler fortjeneste 20k (33%)
Told 3k (5%)

Så koster uret 57k fra fabrikken (transport indregnet i ovenstående).

Fjern marketing, sponsorater og deslige, så der er ikke meget tilbage til uret (uden jeg dog kender procentsatserne).
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)