Hvad er i for nogle folk?
Hej Bo

Det bliver jo som bekendt kun værre, har man først noget interessant, vil man have mere, og ure er jo en god investering, og Bo du har jo allerede grundstammen til samlingen, så er det jo bare at gå videre.

MVH Peter Icon_e_biggrin
Svar
peter Skrev:Hej Bo

Det bliver jo som bekendt kun værre, har man først noget interessant, vil man have mere, og ure er jo en god investering, og Bo du har jo allerede grundstammen til samlingen, så er det jo bare at gå videre.

MVH Peter Icon_e_biggrin
Hej Peter

Jeg tror egentlig jeg er ovre "det værste" og har givet sygdommen videre til Jens i stedet! Icon_e_biggrin Icon_redface
Men jeg har helt klart stadig et par stykker jeg gerne ville eje.
Svar
Godaften hele bundtet.

Jeg er 47, arbejder med IT på 24'ende år. Gift, 3 døtre (der kan godt gå lidt østrogen-helvede i det engang imellem...).

Startede for 8 år siden med at købe et Omega Seamaster Pro 200 (i quartz) hos Woolhead.
Det synes jeg dengang var superfedt (er stadig sjovt - men jo ikke just noget "rigtigt" ur - men skal være der i samlingen).

Så købte jeg 12 ure på en auktion, allesammen af suspekt karakter - men alle mekaniske. Der blev jeg grebet af det.

Fandt dog hurtigt ud af at Omega var mit mærke, så det er det jeg nu holder mig til.

Går med alle min ure.

Pt. i samlingen:

Seamaster Pro 200
Speedmaster Pro - 321 fra 67 (Buzz's ur)
Memomatic cal 980
2 vintage semaster - manuelle
2 vintage sematser - automatic
Et lækkert seamaster 120 fra 67
2 constallations - f300
Geneve Dynamic
LED cal 1615
Sensorquartz Okapi - cal 1640

På ønskelisten (når der er penge til det)
Flightmaster, den første cal
Speedsonic'en
Marine Megaquartz
Seamaster Pro 300
Chronostop

Tja - det var vist det hele.

hilsen d.loncar
Icon_+1
Svar
God ide det her...

Jeg er 32 gift på 4 år vi venter vores første skud til juli i år......
Har i mange herrens år være vild med ure, det startede ved forsvaret da vi blev udnævnt fik et Casio G-Shock fra forsvaret og utroligt det holder 100% endnu...
Så blev det til lidt Festina og pludselige tog fanden ved armen, havde fået mig en fin lille samling men det blev så ødelagt den 24-12-2007 Icon_cry

Min samling består nu af følgende.

Omega seamaster
Omega PO
Rolex GMTII rød/sort bezel.

Fremtiden tjov det bestemmer forsikringen jo næsten Icon_e_confused
Men kan ikke bestemme mig helt i lyskeglen befinder sig følgende.

Kermit
Milgauss
PAM 188
PAM112 "tænder lidt på det spartanske look"
Svar
Alle tiders tråd... har valgt, at lade historien om "uret der startede det hele", introducere mig.
Det tager fart
Jeg ved ikke engang hvornår interessen begyndte; men i hvert fald hvornår den tog fart.
Det var i foråret 2006, hvor min søn under et besøg sagde:
”Far du må anskaffe et nyt ur, eller få det der repareret. Det ligner noget, der er løgn”.

Jeg så på uret. Trykknappen havde siddet fast i adskillige år i en skønsom blanding af sved, støv og mudder.
Urlænken var uoriginal og kunne flekse lige så meget langs håndleddet, som omkring håndleddet.
Fra kl. 1 til 4 var glasset hærget af 3 gennemgående revner efter et frit fald ned på et cementgulv.
Fragmenterne kunne åbenbart ikke bestemme sig for enten at falde ud af uret, eller ind i uret.
At glassets transparens ikke var noget at skrive hjem om, siger sig selv, ligesom kassen var et månelandskab af skrub, hug og stød.
- Kort sagt: Uret gjorde en særdeles ynkelig figur.

Hvordan kunne det dog komme så vidt?
Forklaringen ligger i mit arbejde som geolog, hvor jeg særligt foretager opmåling af vandløb og naturområder, med henblik på vandløbsrestaurering og naturgenopretning.
I dette erhverv har jeg efterhånden målt mere end 3500 km vandløb, og uret har været med på dem alle. Denne beskæftigelse udsætter uret for hårde belastninger.

En rigtig kold måledag
İmage
Når man har stået et par timer på én opstilling, sætter sig ind i bilen og kører til den næste, får uret noget af et temperatur chok og rig lejlighed til at danne kondensvand..
Varme måledage byder også på prøvelser for uret.
Så starter vi kl. 03:00 og holder pause omkring middag, hvor varmeflimmer vanskeliggør, eller direkte umuliggør opmåling.
Efter sådan en dag er uret syltet ind i en skønsom blanding af sved, åvand, støv og pollen.

På større vandløb
İmage
Foretages opmålingen fra båd. Her Åmose Å. Så bliver uret ”godt knurret igennem” med vibrationer fra påhængsmotoren, og ”dænget godt til” med snavset åvand.

Underjordisk opmåling
İmage
Århus Å gennem centrum. I mørket bumper man ind i cementvægge og griber fat i rustne installationer og udsætter uret for adskillige skrab og bump.
Min første ”Hit and run” opmåling, for tidspunktet skulle times i forhold til tidevandet. Ved ebbe var der for lidt vand at sejle i og ved flod for lidt loftshøjde.
Mørket og rotterne kunne vi gøre noget ved; men lugten....

Alt i alt har mit arbejde bogstaveligt talt ”gennembanket” det stakkels ur, så det var forståeligt, at det blev beskrevet som ” ……ligner noget, der er løgn”.
Jeg fattede interesse for at vide mere om mit ur, der havde overlevet rigtig mange års skændig og hårdhændet behandling.

Informationsjagten
På ”Old-Omegas.com” fandt jeg ud af, at kaliber 865 går med 21.600 bph.
For sjov skyld beregnede jeg hvor mange gangbevægelser uret havde udført. Resultatet var 7,2 milliarder, (Tilbageregning giver: 38 år).
Det astronomiske tal er måske ikke imponerende, for alle ure af den alder vil jo summere det samme antal op.
Men jeg blev ærligt talt ydmyg ved konstateringen, at uret gennem 38 år (og under hæmningsløse ”afstraffelser”) havde gengældt ondt med godt;
ved at levere 7,2 milliarder perfekte gangbevægelser og maksimalt afveget ±20 sek/uge, uden nogensinde at have været åbnet, endsige set skyggen af en urmager.

To beslutninger.
I lyset af den erkendelse traf jeg 2 beslutninger:
- Uret fik tilnavnet ”unbreakable”
- Hendes trofasthed skulle belønnes med den helt store restaurering.

Urmageren.
Da jeg fortalte urmageren hvilke pinsler og rå behandling uret havde været udsat for, sagde han med et koldt blik og fast stemme:
”Det er jo overhovedet ikke en måde, at behandle et anstændigt ur på!”
– Den påtale tog jeg straks på min kappe, for han havde jo fuldstændig ret.

I forretningen så jeg en Speedmaster, og var dum nok til at prøve den på. Jeg var som ramt af lynet.
Det var som om uret sagde ligesom Uncle Sam på den gamle hverve plakat, hvor han peger på læseren og siger ”I want you”. Og jeg kunne bare sige – Javel.

Det hjalp heller ikke meget, at jeg mumlede til urmageren, at jeg jo ikke havde noget at bruge en Speedmaster til, for jeg havde jo min gode gamle pålidelige ”Unbreakable”.
For han sagde blot: ”Jamen det er da helt i orden, at have mere end ét ur”.

Her er så "den gamle dame"
İmage
Omega Seamaster Chronostop, ref. 145.007, alias ”Unbreakable”
- Efter renoveringen. Nyt glas, ny lænke, ny krone og trykknap, renset og smurt. Og tilbage på en præcision langt under ±20 sek/uge.

Så var spillet gående
... og i har gættet rigtigt, at der er allerede er tilkommet et par ure, der taler til mig. En Speedmaster Pro, en Speedmaster BA & en Flightmaster.
Det ses, at min vinkel er i retning af ure, der er et instrument.
Tror nok, at det er afledt af mit arbejde, hvor jeg kun anvender LEICA instrumenter, for det skal være pålideligt, ydedygtigt og inspirerende at arbejde med.

Supplerende kan jeg anføre, at jeg en frisk ung mand på 61 år (tjaeh til nogle kommer det sent).
Har en voksen søn, der er EDB ingeniør, og som ikke kunne holde ud at se sin fars ur ligne noget, der var løgn.

Tak til de der har fulgt med i hele denne beretning om "unbreakable", og hendes nye venner
Venlig hilsen
Geodoc
Svar
Jamen,så kom turen vist til mig Icon_e_biggrin.
Jeg er 30 år gammel,og har arbejdet i 7 år hos PostDanmark(og gør det stadigvæk).
Jeg fik øjnene op for "rigtige" ure,da jeg var på ferie i Tyskland for snart 8 år siden,hvor jeg så en flot præsentation af Fortis Ure hos en urmager i Tyskland.Dét,der fængede mig,var at de leverede ure til de russiske kosmonauter,da jeg altid har været meget interesseret i rumfart.Senere samme år,fik jeg så købt mit første "rigtige"ur-et Fortis Flieger 34mm.Og så gik det bare derud af,med at forøge samlingen.Mit eneste "sidespring" var mit Quarz Omega Seamaster,som jeg købte i August 2007.Jeg ville bare há et flot ur,der bare gik og gik,selv om man lagde det fra sig.Da jeg fyldte 30 år i Maj 2007,fik jeg så Perlen i min samling-Mit Rolex Explorer2-F serien.
Jeg kan forresten takke Michael Woollhead,for de fleste af mine ur-køb,og for grundlæggende horologisk viden.Tak-Michael!.
Mit navn hér på forummet afspejler,at største-delen af min samling er Fortis ure,og nok stadigvæk vil blive større af dét mærke. Icon_cool Icon_e_surprised
I samlingen lige nu:Rolex Explorer 2-F serie,
Fortis Cosmonaut Chronograph Lemania 5100,Fortis Chronograph Val.7750,Fortis Cosmonaut Day/date,Fortis Spacematic Day/date,Fortis Flieger 34mm,Omega Seamaster Professional Quarz.
IWC Portofino,Rolex Datejust
Svar
Hej

Jeg hedder Søren og er 38 år gammel..

Arbejder til daglig som projektleder i den grafiske branche.
Min ur interesse startede nok i starten af 90'erne da jeg fik købt mig et guld Gucci, det synes jeg var fedt, men det kan jeg se nu at det ikke var. Har det endnu og er på størrelse med en gammeldags 5 øre.

Derefter gik det lidt i stå til for en 4-5 år siden da jeg tog min kammerats 200K guld Breitling og puttede det i et glas øl og spurgte om det var vandtæt...det var det. Savler stadig den dag idag når han tropper op med hans Ltd AP Rubens Barichello i guld og titan Icon_e_smile

Har pt. et Panerai 88 som jeg bruger til dagligt

Overvejer et UN Maxi Marine Diver eller et Pam 232

Hygge
Svar
Dejligt at denne "gamle" tråd bliver taget op igen - efter et år ro....

Dejligt at der kommer nye urtosser til.

vh Baun
Svar
Jeg hedder Jakob og er 25 år - egentlig er jeg arkæologistuderende (Cand. Stud.) på Moesgaard i Aarhus (forhistorie med suppleringsfag i middelalder/renæssance), men grundet en skulderskade (overbelastning + gammel skade på en længerevarende udgravning) arbejder jeg lige for tiden i en jagtforretning i Aarhus.

Min primære (ur-)interesse har hidtil været lommeure, hvoraf jeg har en beskeden saming. Men jeg er ved at få øjnene op for armbåndsure - navnlig Omega og TAG Heuer. Indtil videre bruger jeg tiden her på forummet på at suge viden til mig (og spare penge op Icon_e_smile), inden jeg skal ud og investere.

Af andre interesser kan nævnes:
- samling af antikke våben (både blank- og skydevåben),
- skydning, primært pistol/revolver (både med konventionelt røgsvagt og sortkrudt)
- Senmiddelaldeer re-enactment (<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.aarhus-middelalder.dk">www.aarhus-middelalder.dk</a><!-- w -->), underviser i WMA (Western Martial Arts) med speciale i langsværd
- Amerikansk tidl.-midt 1800-tals trapper-/ pelsjæger re-enactment
- samling af antikke glas og tinvarer (fra før 1800)
- samling af antikke bøger (fra før 1900)
- samling af Indiana Jones effekter
- tøj og boligindretning fra 1925-55

Det fremgår vist at jeg er en inkarneret samlertype Icon_e_smile

Jeg er meget taknemmelig for den meget venlige og hjælpsomme modtagelse jeg har fået her.

Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar
Hej jeg hedder Joe og er netop fyldt 24. Lige i øjeblikket laver jeg ikke noget da jeg jeg lige har afsluttet min eksamen i virksomhedsøkonomi, men skal til at arbejde et halvt års tid inden jeg starter på Odense Teknikum hvor jeg skal læse GMM-ingeniør.
Udover ure er mine andre store interesser er cykling, lystfiskeri og computer for blot at nævne et par stykker. Ellers anser jeg mig selv for at være rimelig aktiv og jeg er meget glad for udendørs aktiviteter.
Jeg bor på Amagerbro med min kæreste hvilket jeg har gjort i et halvt år og er ellers opvokset i nordsjælland.

Min interesse for ure har ligget i dvale i mange år, og jeg mindes et af de første ure jeg fik som var et dykkerur af en slags jeg ikke husker, (quartz ihvertfald) med en gummirem som jeg var meget glad for. jeg husker hvor fascineret af de selvlysende visere jeg var. Ved mobiltelefonens indtog i 90´erne "glemte" jeg så alt om ure og det var først da jeg begyndte at arbejde på en tankstation for et par år siden at jeg begyndte at lægge mærke til de ure kunderne havde på armen og langsomt men sikkert begyndte interessen at tage fart. Derefter startede min fascination hos Breitling der virkelig fængede min interesse med deres store tunge visuelle look, ja nærmest bling vil jeg kalde det, men da jeg så langsomt men sikkert fik tilegnet mig mere viden og min interesser blev mere specifik flyttede mit fokus sig fra Breitling, der pludselig blev for iøjnefaldende og over til bla omega, IWC, Rolex osv men det var først da jeg fik øje på en ældre IWC AT på nettet at hammeren faldt og jeg så købte mit første ur med auromatisk værk, det var egentlig meningen at jeg først skulle "belønne" mig selv med et ordentligt ur når jeg var helt færdiguddannet men jeg kunne ikke dy mig da jeg så nøjagtig den model jeg drømte om, i superstand. -Hallo man skal da smede medens.... Icon_e_biggrin det var ihvertfald den besked kæresten fik og vupti, så fik min mani afløb og nu sidder jeg kun og suger viden til mig på diverse foraer. -indtil videre Icon_e_confused
Min ønskeliste er:
Casio Protrek-et ur det taler til mig, bla pga dets kompas, temp.måler osv.
IWC 3717- et design der IMHO er et af de mest vellykkede og en lænke der er super sprød.
Men først og fremmest har jeg travlt med at nyde min AT´er.

Ellers en sjov tråd og spændende at læse om jer andre.

MVH

JOE
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)