Island og billige ure
Når først pressen får fat i en fidus og begynder at skrive om det - så er det som regel for sent - man kan heller ikke nå det tog som kørte igår.
Svar
Seamus Skrev:det er vel ikke sådan, at fordi den islandske krone falder overfor f.eks. $ at de islandske urmagere sætter prisen op på varer de har på lager?

Det sker vel først når de køber nye varer hjem til, for dem, forhøjede priser?

Thomas
Normalt vil de da sætte prisen i ISK op når ISK udvilker sig så dramatisk mod Euro.
Hvis de ikke gør det, hvordan skal de så financiere det næste køb af Rolex og andet udenlandsk
De er jo ikke spor interesserede i at skulle tabe en masse penge og starte med at skulle finansiere deres forretning en gang til.
Sådan lidt småkrusninger i kursen betyder ikke det store, men når den for over en måned siden gik fra 135 til 300 i løbet af få dage - så skal de nok ha nået at få korrigeret priser. Lige dagen/dagene da det skete - kan det da tænkes at nogen ikke fik reguleret hurtigt nok.

De lande der lider af den slags inflation er jo også karakteriserede ved, at folk skal ud og anvende hele månedslønnen de første 3 dage i måneden - fordi varerne i butikken følger den inflation som hænger så tæt sammen med valuta kursen i de fleste fald.

Om man kan købe billig elektronik tvivler jeg også lidt på, men her og der og ting der koster under et par tusinde o.s.v. vil jeg da ikke udelukke, lige som jeg ikke vil udelukke lidt større rabat på et ur hvis du som udlænding står er klar til at købe på en halv død markedsplads.

just my 5 penny
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
På dette link

[url]"http://www.roleks.se/oddt.htm">http://www.roleks.se/oddt.htm[/url]

ligger der ca. halvvejs nede et billede af et 116713LN som står til ISK 1400200 d. 8-9/11, det er vel sådan ca. kr. 52000.

Den står i prislisten til kr. 62200,- så lidt er der da at spare.

Thomas
Svar
Seamus Skrev:På dette link

[url]"http://www.roleks.se/oddt.htm">http://www.roleks.se/oddt.htm[/url]

ligger der ca. halvvejs nede et billede af et 116713LN som står til ISK 1400200 d. 8-9/11, det er vel sådan ca. kr. 52000.

Den står i prislisten til kr. 62200,- så lidt er der da at spare.

Thomas
Godt fundet må man da sige. men for det første står der Tax free på en del af billederne, og så kan det jo være et andet billede - hvis det f.eks er lufthavnen?
Jeg tror ikke de skiftede prisskilte ud som sådan hver dag, tænk på den pendlede på få dage fra 135 til 300 og ned igen - ppå få dage til 200 osv - men du kan da ha ret - det er bare ret unaturlig - selvom jeg godt tror der kan være LIDT at spare fra dag til dag med lidt held, hvis han ikke siger han kun sælger i Euro eller andet - når man spørger

I dag svarer de 11000 US $ ham med billederne selv regner kursen om til fra ISK den dag til 11 000 U.S. dollars faktisk til = 64 958.4561 Danish kroner ilfg nettet og $ er næsten uforandret mod DKK siden 10/11 (lille fald).

Svært at udlede noget med så svingende kurser og så tax free skiltet

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
interessant diskussion må man sige. first thing first, som færing og tidligere bosat på Island må jeg dog komme med et par indskydelser. Island er godt nok arealmæssigt ca. 3 gange så stort som DK, men indbyggermæssigt er og bliver Island en miniputnation, vist nok i størrelsesorden 350.000 indbyggere!! Der findes mig bekendt kun en forhandler af Rolexure på Island, og det er næppe kun salget af Rolexure han har bygget sit eksistensgrundlag på. Han sælger vel maks. et par håndfulde årligt, så der skal ikke så mange ekstra solgte til før det procentvis kunne se ud som eksplosion i salget, uden dog at være det!! Hvis folk tror at Rolexure er hvermandseje på Island må de nok tro om igen. Men de få kapitalstærke som har drænet pøbelen for bankopsparinger via en højrisikabel udlåns/financieringspolitik hos islandske banker, og som til sidst måtte give bagslag, har siddet på Íslendskar krónur, som andre i dag ikke ville røre med en ildtang. De har selvfølgelig vekslet deres snart værdiløse penge, utvivlsomt via insideviden om drastiske kommende kursændringer, til let videre salgbare varer i form af luxusure. Grunden til at de ikke har vekslet til anden valuta er selvfølgelig at islandske banker er drænet for anden valuta. Verdensmarkedet er naturligvis også klare over hvilken vej den islandske økonomi skranter, så de er ikke interesserede i at opkøbe islandsk valuta. Til sidst vil en eller anden stå tilbage med sorteper, og det er ikke dem der fik vekslet til Rolexure i tolvte time. Hvis der så er folk her på forumet der tror de kan fylde lommen med euro og rejse til sagaøerne og komme hjem igen med billige rolexure må de tro om igen. Der er ingen med blot en smule kebabmos mellem ørene som handler med fremmed valuta på Island blot for at modtage islandske matadorvekslepenge. Ergo er euroen intet mere at hige efter deroppe end eksempelvis rolexure. Alle vil have den, men ingen vil bruge den nu, da man i så fald får værdiløse vekselpenge retur.
Svar
Hej Makita

Det stemmer jo helt overens med det jeg skriver, man forærer ikke noget væk, heller ikke på Island, og med hensyn til Rolex 116713LN til godt 55000 tusinde kroner, skal der lægges told og moms oveni, og så er det vist en dårlig forretning, så Islændingerne er ikke dumme bare fattige iøjeblikket. Icon_e_confused

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)