pudsig og tankevækkende situation at man nærmest er bandlyst i kridthuset fordi at man er til vintageure på vintageure.dk´s urforum, say whaaat. Anyway interessant snak hvor jeg da gerne giver mit besyv med. Hører igen og igen svadaen om at man får rigtig meget ur for pengene hvis man smider 5 k efter et damaskus eller orion eller hvad disse forskellige pop-up brands nu hedder, jovist med en urklods på 5x5x5 centimeter kan man jo på sin vis have ret at det er meget ur, men personligt ser jeg lidet unikt i deres design snarere mainstream blandet med lidt plagiat fra andre, så som en halvdårlig kopi af omega´s bølgeskive i orisen osv. Og deres industridekoreringer af gængse etaværker imponerer mig for så vidt heller ikke. For samme mønter får man vintageure med langt finere værker!!
I min verden kan ure have forskellige størrelser, vigtigst er om tingene harmonerer, så lad mig eksemplifisere med ure som ikke harmonerer.
En chronograph hvor subdials sidder klumpet i midten fordi værk og urkasse ikke passer sammen i størrelse...
eller moderne plagiater af mariageure (+5cm i dia.) udført i titanium med lommeurskrone og med en femkrone som værkholder (mener jeg så et tysk mærke -meister et eller andet, jaegermeister perhaps?) for samme penge kan man få the real thing med high end værker fra dengang...
any way andre eksempler er hvor funktion og udførsel heller ikke hænger sammen. En flashdiver med chronographfunktion? hvad pokker skal en dykker lige bruge det til på 400meters dybde? skal han betjene chronographdelen med centimetertykke handsker på?? Det eneste man får ud af en sådan kreation er flere perforeringer i urkassen som på ingen måde forbedrer om vandtætheden, og forværret/forvirrende læsbarhed af de informationer han kan og skal bruge. Ditto pepsi og andre altenative lynetter som ligeledes er umulige at betjene med selvsamme handsker uden horn at tage fat i. Derfor er jeg også klart mest til speedmasteren fremfor seamasteren som chronograph, her er chronographfunktionen jo et must. Anyway nok af sure opstød inden jeg får hele forumet på nakken... Hven f***** skal jeg så diskutere med
lidt om egne begrænsninger. Megen snak har været om hvordan man nu bygger en samling op, og om det nu også anses for en samling o.s.v. Synes jeg på et tidspunkt læste en tråd hvor X savlede over et ur men måtte opgive drømmen fordi det ikke havde samme diameter som de andre i samlingen, og nu havde han liige opbygget en samling, og karakterfast som få, måtte han så lige også spørge forum om de også mente 5 ure var en samling. helt ærligt så køb dog uret og læg det i en anden kasse!! og hvad er egentlig problemet, motereres der rem på samlingerne som så bæres på armled ved særlige begivenheder eller hür?? Jeg er ikke født muslim så jeg gider simpelthen ikke gå og opfinde begrænsninger, så jeg køber de ure jeg kan lide og dem min økonomi kan bære, that´s it!!