Nyt vs. Vintage - Round 1 - Ding ding!
Jeg har pt. 2 ure som begge er købt nye da jeg først for ca. 1/2 år siden begyndte at blive rigtig interesseret i ure. (jeg har også 3 andre lidt billigere ure som jeg ikke bruger så meget mere). Men jeg kan udemærket forestille mig at jeg på et tidspunkt skal have vintage ure i den stil som Mester viser - Bauns Omega Icon_e_biggrin Super flot ur !

Mvh Hans H
Svar
Seamus Skrev:At et ur skal være gammelt for at være interessant giver for mig ingen mening og er i mine øjne kun en begrænsning.

Så ligesom der er nogle som ville have glæde af at købe et vintageur så ville du også kunne have glæde af et spritnyt ur, men det kræver at du er åben overfor det og ikke lader dig begrænse af alderen på uret.

Thomas
Jamen der er intet galt i at ville andet end vintage - men den begrænsning det giver er der intet galt i heller, tværtimod er en begrænsning oftest noget godt i samler sammenhæng
Jeg begrænser også min forboldinteresse til topkampe, andre kan ses nede bag målet når Skjolds 2. damehold spiller træningskamp - og går på alt hvor der ruller en bold Icon_cool
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:
Seamus Skrev:At et ur skal være gammelt for at være interessant giver for mig ingen mening og er i mine øjne kun en begrænsning.

Så ligesom der er nogle som ville have glæde af at købe et vintageur så ville du også kunne have glæde af et spritnyt ur, men det kræver at du er åben overfor det og ikke lader dig begrænse af alderen på uret.

Thomas
Jamen der er intet galt i at ville andet end vintage - men den begrænsning det giver er der intet galt i heller, tværtimod er en begrænsning oftest noget godt i samler sammenhæng

Det er jeg tildels enig i, men jeg mener det giver et problem hvis man er ude af stand til at sætte sig ind i andre folks facination af f.eks. nye ure.

Men som nævnt tidligere så er dette blevet diskuteret mange gange før og holdingerne er stadig de samme.

Thomas
Svar
Go diskussion om nyt eller gammelt. Selv synes jeg en blanding er perfekt. Det er noget mentalt om man til til Humprey Bogart eller til Johnny Dep. En ting er dog 100% sikker i min verden og det er at det ser kikset ud hvis man har et tyndt håndled og går med et for stort ur. Lidt ligesom at gå med aviser under armene hvis man ikke har brede skuldre.
Derfor mener jeg også det er langt mere maskulint at gå med et ur der passer i størrelsen, end at gå med "det rigtige mærke". Her er vintageure i klassiske proportioner. Omvendt er jeg da ikke blind for at et stort ur kan have den samme effekt som de moderne hængerøvsbukser..altså for stort og for meget kan være nyskabende rent modemæssigt.
Henholst
Salsa man
Svar
Baun Skrev:
Tukjær Skrev:
pvb Skrev:Så længe man har råd, så bør man efter min mening ikke sælge/bytte noget som helst fra sin samling. Der er alt for stor risiko for, at man kommer til at fortryde det og/eller at uret bliver væsentligt mere værd. Desuden fortæller en samling der aldrig er solgt ud fra en rigtig interessant historie. Både om samleren og urverdenen.

Peter

Det har du da ret i. Jeg ville da gerne have alle de ure jeg har haft, men det er RIGTIGT mange, men så ville man bedre kunne se udviklingen.....

og du ville have en halv mio. stående i ure!

vh baun

Kr. 386.000.....
Svar
Seamus Skrev:Det er jeg tildels enig i, men jeg mener det giver et problem hvis man er ude af stand til at sætte sig ind i andre folks facination af f.eks. nye ure.

Men som nævnt tidligere så er dette blevet diskuteret mange gange før og holdingerne er stadig de samme.

Thomas
Det kan jeg skam sagtens - de giver bare ikke mig samme kick som et vintage - men at nogen ex elsker Panerai osv i nye udgaver forstår jeg sagtens - ja jeg kan også sagtens se de Japanske ure er rigtig god value for money og godt lavede - fin lumen - tåler noget - giver en god samling til en tålelig pris osv - men jeg tænder bare ikke rigtigt på dem

For mig er vintage ure lig med:

Det med at finde den flotte patinering, så det ikke er grimme vrag

Det at kunne købe ure med værker som i nye ure ville koste en lille bondegård (eller legehus) hvis de skulle puttes i et nyt ur idag

Noget der indebærer jagten på det som ikke alle har på armen - at man ikke bare går ind på en WWW side og køber det ved at lægge det i varekurven, men at der skal søges, jages, checkes osv

Historien der kan ligge i et ur - som siger noget om en anden tid, som jeg jo dog også selv har levet i. Jeg kan ikke gå med blød hat som far, eller monokel som min bedstefar, uden at ligne en nar - men jeg kan ha en kronograf fra 1938 på
------------------------------------------
Jeg kigger dog skam også på nye ure med interesse og glæde

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
NOS ure som samler objekter - hvad er holdningen til det ?
De venligste hilsner, John
Svar
Jeg er definitivt mest til vintage. Må krybe til korset og tilstå at de eneste mekaniske ure jeg nogensinde har købt fra nye er 3 Seiko'er. Jeg har haft ure som hobby i ca. 2 år nu, og det har taget sin tid at pejle mig ind på hvad jeg vil samle - nu skal der snart ryddes op i samlingen. Har fået en forkærlighed for vintage Omegaer i god stand, men køber også andre mærker hvis der kommer et tilbud man ikke kan takke nej til. Har 6 forskellige Seamaster'e fra 60'erne og et enkelt Constellation. Næste kapitel håber jeg kan blive et "måne" Speedmaster, men det kræver en noget større investering end jeg er vant til, så der skal sælges lidt ud først.

NOS ure som samlerobjekter er også et spændende, omend i mange tilfælde dyrt projekt, ihvertfald hvis man samler på dyrere mærker. Men der er masser af fine generiske NOS ure fra 60- og 70'erne i omløb, og prissætningen kan godt være lidt kaotisk, hvilket gør det muligt at finde rigtig gode ure til prisen. Det sker at jeg render over NOS 70'er ure til 2-300 kr, og så har jeg svært ved at springe over, næsten uanset mærket.
---
Tommy
Svar
Joepete Skrev:NOS ure som samler objekter - hvad er holdningen til det ?

med mindre der ligefrem findes et urmærke der hedder NOS, hvilket man så endda kunne finde som NOS NOS, må jeg gå ud fra at du mener bygge en samling hvor kravet(eneste krav) var at uret var NOS. Bortset fra at det utvivlsomt ville blive en dyr fornøjelse, hvis uret ellers var samleværdigt(Læs: hvis du gad samle på det, altså et subjektivt ladet ord). går videre ud fra at spørgsmålet er afledt af diskussionen hvornår en samling kan kaldes en samling eller et udvalg af ure. Ham der figurerer i guiness rekordbog som havende verdens største samling af kuglepenne (ups, jeg mener udvalg af kuglepenne, han har jo ligesom stadigvæk ikke bestemt sig for hvorvidt BIC er en fornuftig en af slagsen, og derfor kunne man jo sagtens føje 1000 mere til udvalget før man bestemte om man gad samle på dem, eller om han virkelig gider samle på kuglepenne...hmmm) er efter Guinness ellers strenge optagelsekrav altså anerkendt som en samler med en SAMLING. Urhandleren og skosælgeren har UDVALG af ure eller sko. Alt hvad kan have udvalg af, kan man ligeledes have samling af. Man kan have udvalg af fine sko, eller store sko , eller gamle sko, eller kan også bare have udvalg af sko. Hvis du er usikker på om du vil samle på fine ure, eller store ure, eller vintageure, kunne du jo også forenkle sagen ved blot at samle på ure.

Det er BESTEMT ikke forbudt at være fascineret af store/små ure, nye/gamle ure, mekaniske/automatiske ure, armbånds-/lommeure(find eventuelt gerne flere) hvor man til sidst får svært ved at afgrænse titlen på samlingen til andet end ure. Dertil får man garanteret også en bredere indblik i urhistorien. Det er ikke det samme at læse og savle over billeder, som rent faktisk at eje og fysisk betragte et ur. Lad være med at minimere din indsigt men køb dog dem du kan lide.
Svar
Hej

Jeg er glad for nyere ure med boks og papirer, og har også en del vintage uden papirer, og jeg skifter en del ud i samlingen indimellem, men jeg mener stadigvæk at jeg har en samling af ure. Icon_e_biggrin

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)