Eterna / Favre Leuba
Har just købt et ca. 50 år gammelt ur af mærket Eterna. På urskiven er anført "Eterna" og nedenunder "Favre - Leuba". Værket er kun signeret "Eterna" (nummeret er ulæseligt).
Er der måske nogen der ved hvorfor navnet "Favre - Leuba" dukker op på et Eterna-ur?
Svar
Troede jeg ville ha vist det hvis Eterna havde haft sådan et samarbejde med Favre Leuba, men det er jeg i alle fald da aldrig faldet over.

Favre Leuba er jo et af de ældste mærker, men Eterna som jeg har fulgt en del, har mig bekendt ikke haft forbindelse med FL.

Måske andre her ved mere. Har du et billede?

Jeg kunne FORESTILLE mig at det er et Favre Leuba, og at de har købt værket af Eterna, som selv lavede masser af værker og jo specielt igennem deres værksafdeling ETA solgte til andre. Om det så ha givet et Favre Leuba Eterna, er et langt skud, men måske kan man ud fra et billede se om kasse og skive virker til at passe med Eterna?
Du kan som opslag i vintageur forummet se hvordan du loader billeder ind
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej Hannover
Tak for dine kommentarer.
Nedenfor følger et foto af uret....
Bli'r du klogere af det?
Jeppe

İmage[IMG]
Kjærgaard
Svar
Næh - stadigt mystificeret - Eterna skriften ser ganske så amatør agtig ud synes jeg, så jeg har meget svært ved at tro den skulle komme direkte fra Eterna.

Jeg ville tro skiven er senere end uret - og at det har været et Favre L - med Eterna maskine, som nogen har valgt at skrive som det er på skiven faktisk?
Altså en re-dial med den tekst. Ikke så usædvanligt rent faktisk. Kunne ex. let ha været en tur rundt om Indien?

Lad os se om en af de "gamle" urmagere der kigger med har anden kommentar
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Skarp analyse!
Jeg tror du har helt ret - der er næppe tvivl om, at der er tale om en uoriginal eller renoveret urskivet. Og det lyder faktisk også ganske plausibelt, at uret oprindeligt har været solgt som en Favre Leuba, som i en årrække var lidt af et skodmærke - og så har man på renoveringstidspunktet syntes at Eterna-navnet klingede lidt bedre....
Tak for dit indspark.
Kjærgaard
Svar
Hej.
Kan vi være heldige at der kan komme nogle billeder af hele værket og specielt cal.nr.
Det burde være rimeligt nemt at lukke op med en kassekniv.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Lars Skrev:Hej.
Kan vi være heldige at der kan komme nogle billeder af hele værket og specielt cal.nr.
Det burde være rimeligt nemt at lukke op med en kassekniv.
Desværre Lars - som der står først i tråden er nummeret ulæseligt kun står der Eterna på værket, men ja et billede kan da være sjovt, selvom jeg stadigt ikke har nogen klar fornemmelse af forbindelse mellem Eterna og Favre Leuba - Du som har haft mange ure mellem hænderne - ringer det spor klokke for dig, eller kan du være med i en sjov re-dial?

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Værket:

İmage
Kjærgaard
Svar
Jeg ville nu alligevel godt se billeder af værket.
Jeg har flere Eterne'er med præcis den samme skrift. Siddende på et af de der metal reklameskilte de havde på remmen, inden de blev solgt.
Det jeg fæstner mig ved er at øverste streg i E, bjælken i T, øverste bue i R, den skrå streg i N og igen øverste bue i A er tykkere end resten af grafikken. Så jeg tvivler på at det er re-dial, men underligt ser det ud og er det re-dial så er det nogen der har fundet den gamle originale grafik fra 30'erne. Hvor mine ure stammer fra.
Blev alligevel så nysgerrig at jeg søgte iblandt de gamle Eterne ur og fandt et med den samme grafik på skiven vel at mærke.... ca. Er lidt svært at se fordi billedet ikke er taget vinkelret på uret, billedet kan fortegne en del, umiddelbart ser det ud til at ETERNA er samme skrift.
Så skal jeg komme med mere, betinger det nogle flere billeder og gerne mega tæt på logo og hel billede af værket, kan jo være det er samme cal som i nogle af mine.... Icon_e_biggrin
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Lars Skrev:Jeg ville nu alligevel godt se billeder af værket.
Jeg har flere Eterne'er med præcis den samme skrift. Siddende på et af de der metal reklameskilte de havde på remmen, inden de blev solgt.
Det jeg fæstner mig ved er at øverste streg i E, bjælken i T, øverste bue i R, den skrå streg i N og igen øverste bue i A er tykkere end resten af grafikken. Så jeg tvivler på at det er re-dial, men underligt ser det ud og er det re-dial så er det nogen der har fundet den gamle originale grafik fra 30'erne. Hvor mine ure stammer fra.
Skriften e helt klart Eternas gamle skrift - den laver de i massevis i Indien - De er super dygtige til at avende korrekt typografi - Indien hvor også Favre Leuba var RIGTIGT stort, og hvor mange ure er vandret til Europa. Jeg er slet ikke i tvivl om typografien, men udførelsen af skriften + det at jeg ikke nogensinde har hørt at Eterna og Favre Leuba bar lavet ure sammen, og absolut heller ikke efter intensiv søgning på nettet kan finde det. Kan du?

Jeg tror helt enkelt ikke en sådan skive har eksisteret i virkeligheden?

vh
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)