over 100k for et eta værk
TimeToWatch.dk Skrev:Man skal selvfølgelig holde ædle materialer udenfor, da de skæv-vrider billedet totalt. Om det så er pengene værd at lynetten er platin er igen en individuel afgørelse. Man kan også spørge om forskellen på hvid guld og stål er berettiget?! Meget individuelt om man gider kaste penge efter materialer der der ikke bidrager med andet en æstetik.

/Mads

Jeg er enig fsva. den første del (markeret med orange), hvis vi taler om kombinationer af stål og noget andet metal, men jeg har et par velmente bemærkninger til resten. Icon_e_smile

Platin er 30 gange mere sjældent end guld. Desuden produceres der ''kun'' 192 tons platin om året, hvilket ikke er meget eftersom 69% går til produktion af andet end smykker. Og ellers lader det til at de fleste af producenterne inden for branchen anvender 95% rent platin, hvilket er højere ift. branchens brug af 75% rent guld. Ulempen ved platin er imidlertid at det ikke er nært så prisstabilt som guld, da værdien på førstnævnte beror på økonomien ([url]"http://www.metalpris.com/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.metalpris.com/[/url]), osv.

Personligt er jeg overbevist om, at prisforskellen ml. hvide ædelmetaller og stål er berettiget. Hvidguld har en anden ''glød'' ift. stål, hvilket er svært at se på billeder, men forskellen er mere tydelig i virkeligheden IMHO. Endvidere har ædelmetaller den fordel, at de i sig selv altid vil have en bedre værdi end stål. Og ellers er det altid sjovt at krydre hverdagen med noget gyldent. Icon_e_smile
Svar
Jeg er helt enig i at merprisen for ædelmetaller er berettiget hvis de bidrager til det æstetiske udtryk. På den konkrete model synes jeg dog ikke at platinlynetten bidrager med noget... der er ingen forskel i farven eller gløden i forhold til stålet.

Jeg er på ingen måde ekspert i ædelmetaller, men minder platin ikke generelt mere om stål rent visuelt end hvidguld?

Mvh.

Rasmus
Breitling Navitimer - Omega Seamaster 300M Chronograph - Omega Aqua Terra cal. 8500 -
IWC GST Alarm Automatic - Rolex Sea-dweller 116600
Svar
RJ Skrev:Jeg er helt enig i at merprisen for ædelmetaller er berettiget hvis de bidrager til det æstetiske udtryk. På den konkrete model synes jeg dog ikke at platinlynetten bidrager med noget... der er ingen forskel i farven eller gløden i forhold til stålet.

Jeg er på ingen måde ekspert i ædelmetaller, men minder platin ikke generelt mere om stål rent visuelt end hvidguld?

Mvh.

Rasmus

Præcis rasmus, og det er altid et spørgsmål om holdning og hvori man synes at det er korrekt
Svar
Jeg henviste fortrinsvis til urets nypris og om 100 k for et ETA baseret ur er ok. Her betyder materialet selvfølgelig meget da et ur med 100 g guldkasse for producenten er langt dyrere at producere og dermed også forhøjer produktionsprisen og dermed udsalgsprisen.

Platin ligner stål meget. Mine erfaringer er at det er hårdere og står pænere og er mere modstandsdygtigt overfor småridser. Desuden vejer det som guld og giver en solid fornemmelse på armen. Om det så er de ekstra gryn værd er jo individuelt.

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
Jeg er helt enig i det mads... det er som at køre ferrari, uden motor og med pedaler, altså at have en kasse i ædelmetal..og indmad fra et swatch ur

Icon_head
Svar
TimeToWatch.dk Skrev:Jeg henviste fortrinsvis til urets nypris og om 100 k for et ETA baseret ur er ok. Her betyder materialet selvfølgelig meget da et ur med 100 g guldkasse for producenten er langt dyrere at producere og dermed også forhøjer produktionsprisen og dermed udsalgsprisen.

Platin ligner stål meget. Mine erfaringer er at det er hårdere og står pænere og er mere modstandsdygtigt overfor småridser. Desuden vejer det som guld og giver en solid fornemmelse på armen. Om det så er de ekstra gryn værd er jo individuelt.

/Mads

Mads, tak for din bekræftelse af min opfattelse af platin kontra stål. Ville give mening for mig hvis man lavede hele uret i platin, men at lave én del i et ædelmetal som ikke kan skelnes fra stål virker i min verden ulogisk.

Det er vel også almindeligt kendt at mange af Breitling for Bentley urene ikke kan afsættes til noget der ligner fuld pris fra AD'erne. Helt galt skulle det være med Flying B modellerne... disse har en nypris på godt 100K og sælges nye fra ca. 23k på chrono24.dk Icon_e_surprised

Kunne være interessant at kende tankerne bag Breitlings strategi hvor ure med link til Bentley udbydes til priser væsentligt højere end hvad de kræver for ure med deres eget in-house værk B01.... Selvmål ville jeg kalde det! Icon_e_wink

Mvh.

Rasmus
Breitling Navitimer - Omega Seamaster 300M Chronograph - Omega Aqua Terra cal. 8500 -
IWC GST Alarm Automatic - Rolex Sea-dweller 116600
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)