Kontaktannonce - Mill.watch
Velkommen til Peter. Samler du på vintage omegaer, og tillige har interesse for militærure, jamen så findes et hav af ure, som garanteret ville interessere dig. Der findes INGEN!!!!!!! selvbestaltet samler sågar manufaktur, som på nogen som helst måde er berettiget over andre til at titulere sig som manufaktur af militærure (og ALLE!!!!!! dens afskygninger) på noget som helst andet plan end the rest of us. Militærure, det være sig de lidt finere officerure, eller til den menige, det være sig til flåden, flykorps, landjorden, you name it, så daterer de helt tilbage til århundredeskiftet, og var i sin tidligste form et regulært lommeur med et stykke jerntråd loddet på, så man kunne påmontere en rem, plain and simple!!! Derefter har de gradvist undergået en evolution, præcis som almindelige armbåndsure foriøvrigt, til som de fremstår i dag. Der er ingen særskilt æra i denne tidslinie, som er mere vigtig end andre, det beror snarere på samlerinteressen. Alle de bud og links som Jacob har modtaget er ganske legitime og korrekte bud på et vintagemilitærur. Ligesåvel som ethvert armbåndsur produceret fra armbåndsurenes fødsel frem til vel 15-20 år fra dags dato, vile være korrekt at titulere som et vintageur. At betragte nogle som mere vintage end andre fra samme årgang er det rene nonsens. Jacob har ikke defineret præcist hvilke ure han påtænker, så derfor synes jeg bestemt ikke at han har nogen som helst grund til at hidse sig op, og ligegyldigt hvilke han så præcist mener, så er de selvfølgelig hverken mere eller mindre vintage militærure end resten.
Svar
Jeg undskylder selvfølgelig overfor Jacob, selvom jeg ikke rigtig synes jeg burde, så skal jeg ikke clashe med folk som sikkert er gode mennesker...
Svar
Der var nogen som sagde mit navn Icon_e_smile

İmage

Så må jeg hellere bidrage med et 1938 Omega Officer og et 1945 Omega Suverän (det Baun nævner tidligere) + lidt andet gammlet, ikke ur-relateret, militær Icon_e_biggrin

Jeg har også haft fingre i en 1945 RAF/Army Omega - men den "smuttede" hustigt igen, da skiven viste sig at være en re-dial.

Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar
Kære Peter o.a.

Jeg er ked af, at jeg har bragt sindene i kog på denne måde, og
respektere din direkte responce,- no hard feelings, siden jeg jo
selv har lagt tonen an.

Blot tror jeg vi taler forbi hinanden:
Jeg er selv en novice på langt de fleste områder i vintage ur-verdenen, og er nærmest afhængig af fora som dette, for at kunne
forfølge min elskede hobby.

Der er i mine øjne imidlertid forskel på div. tråde:
Nogle a la " Hjælp søges til nyt ur" eller " Kendis´nye ur" kan
give frit slag til allehånde indlæg, hvorimod indlæg i ånden
"Rolex maxidial ?" eller "kontaktannonce, Millwatch" ikke i mine
øjne bør licitere 2. hånds indlæg.
Som nævnt kan en god tråd hurtigt gå i en anden, ofte frugtbar
retning, men hvis du genlæser de første 6 indlæg til mit oprindelige
emne, må du vist give mig ret i, at alt tydede på et vildspor.

" Men da jeg selv nu er ansat i forsvaret og interesserer mig en smule for militærhistorie, så kunne det sagtens tænkes, at min interesse for ure kunne udvikle sig i den retning................... men du har da, om ikke andet, så bragt mig i tvivl om, hvorvidt dette egentlig vil være umagen værd !! ".

Jeg har selv en fjern militær fortid,- måske derfor en ganske direkte facon.
Det er mit oprigtige ønske, at din interesse må udvikle sig uhindret af petit sammenstød, og at vi måske en dag kan
berige hinanden i en fælles interesse.

Ærbødigst
Jacob
" I like to watch "
Svar
Kære Jacob,

Det er sådan set ikke, fordi jeg ikke kan forstå din ærgrelse over, at en tråd som du har startet og som du helst så forblev meget stringent og udelukkende "on topic" i forhold til dit udgangspunkt, måske imod din forventning afveg fra "dydens smalle sti" og viste sig at være en smule udenfor din kontrol (men hvad kan du forvente i et offentligt forum ?)

Jeg ser heller ikke noget forkert i, at man i en tråd måske henstiller til folk om, at holde fokus - men mangfoldigheden er stor på et sted som dette, hvilket man er nødt til at acceptere, ligesom man er nødt til at acceptere, at en interesse for ure kan have ligeså stor berettigelse, uanset på hvilket niveau den befinder sig. Værdien af et sted som dette ligger efter min opfattelse både i fagligheden, men i ligeså høj grad også i det sociale ved at kunne være "sammen" med ligesindede indenfor sin interesse og at føle sig "blandt venner", så at sige.

Jeg blev derfor provokeret af, at din form i mine øjne var meget "nedadskuende", hvis man kan udtrykke det sådan og jeg kunne ikke lade være med, at forstille mig, hvordan jeg selv som ung entusiastisk "urinteresseret" måske kommende "urnørd/-ekspert" ville have det, ved at blive i den grad sat på plads i fuld offentlighed - og det var dette, der fik mig op af stolen. Måske også fordi jeg selv blot er i færd med at træde mine barnesko indenfor dette område.

Måske kan man bedre anskueliggøre, hvad der provokerede mig, hvis man i stedet forestillede sig, at indlæggene var blevet fremført mundtligt i et lokale, hvor de deltagende i "samtalen" var fysisk til stede i overværelse af en masse, som man håbede var sine ligesindede. Det er muligt, at du ikke mener at sammenligningen er berettiget, men betænk at dette er et offentligt forum ikke meget ulig en sådan "forsamling" af mennesker, som ovenfor nævnt.

Vi har ikke mødt hinanden - noget vi måske kan rette op på ved det kommende urtræf i Herning - men jeg forestiller mig, at du ikke er "så slem", som du lyder .............. sagt med et glimt i øjet ! Icon_e_wink

................ så skal vi ikke afslutte dette med de af og til ret så nyttige ord: "Godt ord igen" !! Icon_e_smile

Med hilsen
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Jacob -

Jeg føler mig personligt stødet af dine sure opstød, da jeg , ligesom mange andre her på forummet, er forholdsvis ny her i ur-miljøet. Og det jeg opfanger fra de indlæg du ligger ind (fra plejehjemmets computer i samlingsrummet Icon_mrgreen ) er at medmindre man har 30 års erfaring omkring ure- så er man ikke velkommen, og det synes jeg er en meget arrogant holding at have, da vi allesammen gerne skulle kunne være her.

NW
Svar
Jacob jeg har selv været ud for et dette par gange, hvor jeg forsøgte at få enten et brugbart svar, eller en ny indfaldsvinkel i f.eks. min bestræben efter at identificere et værk eller andet. Og ofte var der nogen som postede indlæg i tråden som afledte fokus fra det oprindeligt spurgte, hvilket var til min store ærgrelse, for tænk om nogen, som kunne havde kunnet kastet nyt lys i min søgen nu istedet besvarede for mig irrelevante spørgsmål opstået i "min" tråd. På et sådan tidspunkt synes jeg det er meget fair at henstille til folk med kammertonen, forståes. Derfor synes jeg, at du på nuværende tidspunkt bør smide agnet ud en gang til. Men for at få den respons du søger, så synes jeg også at du bør præcisere lidt nærmere hvilke vintage militærure du mener, fordi at vintage militærure har vel efter hånden små 100 år på bagen, og ingen i dette tidsinterval er mere berettigede end andre, men denne klasse er jo en af dem, som har undergået stor udvikling/forandring op gennem årene. Eventuelt bør du også overveje om det at have både ældre og nyere end dem som du påtænker med, ikke kunne give perspektiv om oprindelse og videreudvikling i form/funktion og design. En ganske fornuftig pointe som Baun ofte har fremført. Både urkassens størrelse, kronevalg o.a. ville tydeligt kunne dateres til de tidligste militærure, og ligeledes interessant kunne det jo være at se på nyere militærure. Hvad er bibeholdt? Hvor har man ændret osv. Synes at tråden var/er ganske interessant, og fortjener en længere skæbne. Som starter af tråden er det dog op til dig at afgrænse dens indhold.
Svar
pbr Skrev:Måske kan man bedre anskueliggøre, hvad der provokerede mig, hvis man i stedet forestillede sig, at indlæggene var blevet fremført mundtligt i et lokale, hvor de deltagende i "samtalen" var fysisk til stede i overværelse af en masse, som man håbede var sine ligesindede. Det er muligt, at du ikke mener at sammenligningen er berettiget, men betænk at dette er et offentligt forum ikke meget ulig en sådan "forsamling" af mennesker, som ovenfor nævnt.

Vi har ikke mødt hinanden - noget vi måske kan rette op på ved det kommende urtræf i Herning - men jeg forestiller mig, at du ikke er "så slem", som du lyder .............. sagt med et glimt i øjet ! Icon_e_wink

................ så skal vi ikke afslutte dette med de af og til ret så nyttige ord: "Godt ord igen" !! Icon_e_smile

Med hilsen
God anskuelse- Det er ofte et stort problem at "folk" i skrift (f.eks. e.mail" udtrykker sig som de aldrig ville ha gjort i personligt tale. Det er et meget kendt fænomen fra mange virksomheder.

(@ Makita i øvrigt - har du overvejet at putte lidt punktummer og linjeskift ind. Dine indlæg er helt fine, men de kan være svært læste med så meget sammenhængende tekst Icon_e_smile )
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)