dagens nap...
syntes at samlingen trængte til noget komplikation, så dagens catch blev et repeaterværk fra JLC. Sælger har korrigeret i teksten til 1/4 repeater fra minute repeater. Det er dog første gang jeg har set en 1/4 repeater i dette udførende, så jeg er lidt i tvivl om han muligvis mener 5-minute repeater. Som jeg har set har 1/4 repeatere en gong og den karakteristiske runde type slaghjul eller hvad det nu hedder sig på dansk fagsprog. Umiddelbart ligner den nu mest en minuterepeater, men disse type værker er ikke helt min stærke side. Nogen der har forstand og vil melde sig på banen? ulvetænder vidner om at der er gjort noget ud af værket, omvendt er det nok af ældre dato p.g.a. manglende centerjuvel og capjewel. desværre har jeg ikke adgang til pc´en et par dage så jeg kan først kommentere svar på torsdag. købet var et min bedste overbevisning et rent steal til 301 euro for et fuldt fungerende repeaterværk. Kun kroneaksel/krone er uoriginal, men passer.

İmage
İmage
İmage
Svar
Jeg ville jo gerne bidrage med noget begavet....

men må indrønne at jeg ikke har nogen forstand på disse fine værker med komplikationer, men tak for de fine billeder og tillykke med "den lille nye"

Kan du sige lidt om hvad det er du samler på - hvad er det der et ur til kandidat til at indgå i samlingen?

vh Baun
Svar
Er absolut også imponeret over din viden ofte. Jeg mangler en sammenhæng

Hvor ved du noget om repeatere fra? (du har vist før du ved ganske meget om dem)

Hvad har du i din samling?

Og så - Se og Hør - hvor gammel er du og hvor længe har du samlet? (og helt ok for ikke at gide gå ind på de ?)

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Tillykke med det! Ser umiddelbart fint ud i standen. Men er det ikke noget djævelskab at skrue i hvis det skulle gå i udu? Tror ikke der er mange der kan fikse den hvis det skulle ske. Man absolut spændende sager Icon_cool

/Mads
Svar
Super tillykke med værket! Det er fanme smukt!

Mads Gjødesen Skrev:Men er det ikke noget djævelskab at skrue i hvis det skulle gå i udu?
Jo, mange er skrøbelige og slidte... Samtidig er reservedele ikke noget man kan få, så det er hardcore urmager arbejde... Hvilket jo også er fedt!
Svar
Baun Skrev:Jeg ville jo gerne bidrage med noget begavet....

men må indrønne at jeg ikke har nogen forstand på disse fine værker med komplikationer, men tak for de fine billeder og tillykke med "den lille nye"

Kan du sige lidt om hvad det er du samler på - hvad er det der et ur til kandidat til at indgå i samlingen?

vh Baun

sorry Baun dit spørgsmål havde jeg desværre overset, så bær over med det lidt sene svar. Nu har vi jo før diskuteret begrebet "at samle", og "samling", så jeg tror du nok bliver nødt til at se lidt bort fra din tilgang til samme for at forstå min. Ligesom du har jeg også et begrænset budget i forhold til mange andre her på forumet, så meget forenklet sagt er alle ure, eller delvise ure der tirrer min trang til at nyde og udforske dem, og som samtidig ligger indenfor mit budget interessante. Og interessant er alt lige fra det ydre til det indre.

Som menneske er jeg ikke "fan"-typen og føler at jeg skylder noget bestemt mærke, fodboldklub eller andet (undtagen min kone) min evige troskab. Jeg gider ikke sidde og glo på Randers mod sønderjyske, hvis der samtidig vises Barcelona mod Real Madrid. Det er mit liv simpelthen for kort til!!

Hvis jeg gik ud og købte et ur med eta-værk eller lignende, så ville det udelukkende være fordi urets design, eller historik eller andet tiltalte mig. Hovedsagligt er det dog blevet værkerne der interesserer mig mest. Jeg er i den heldige situation at problematikker som det skal være det det og det ref. nr., eller den sjældne farve på urskiven (den er jo ikke håndværksmæssigt sværere at lave blot en anden), eller SKAL være mellem 42 og 44 mm, eller... på nogen som helst måde er temaer der forhindrer et urkøb for mig. Mange af urene jeg har købt til konen er nok for at stille egen trang og nysgerrighed over værket eller crafmanshippet ved kasse og lænke osv (supervalue for money, de glæder både hende og mig Icon_razz Icon_razz ). Jeg ville personligt ALDRIG købe et Oris eller..., når jeg nu kunne få et vintage Vacheron til samme penge, bare fordi orisen havde en specifik diameter. Jeg fascineres af håndværket og ydelsen i forhold til produktionsdatoen. Tag nu blot balancen. Det ultimative før Glucydur-balancen så dagens lys var en åben bimetallisk (lamineret) balance, hvilket håndværksmæssigt var/er ufatteligt svært at fremstille, men Glucydur balancen er mere præcis men knap så imponerende hånd(maskin)værk. I takt med at man "udvikler" sin indsigt bliver man givetvis også mere kræsen. Der skal et endnu mere finurligt værk til for at imponere. Hvis jeg skulle samle på ure af samme mærke indenfor et meget afgrænset tidsinterval med relativt ens udseende og værk, ville interessen stagnere og dø indenfor meget overskuelig tid. jeg ville simpelthen ikke føle mig som aktiv deltager i løjerne, men der er vi alle heldigvis forskellige af natur.
Svar
Tak for beskrivelsen - dejligt at der er så mange vinkler på urtosserierne.

Jeg tror - på en eller anden måde vi har det lige modsat. Jeg er nødt til at have begrænsninger - omega, dress. 1950 - 70.... ellers kan jeg ikke fokusere og gå i dybden!

Mens du må kunne søge hvor som helst, men med den anden fællesnævner (hvilket jo i grunden også er en begrænsning), at værket skal være noget der facinerer og har kvaliteter!

vh Baun
Svar
Hej Makita.
Det kunne se ud til at være et Le Coultre & Co caliber 30.
Er lidt svært at se ud fra billederne, men så godt som det nu kan lade sig gøre at identificere det ud fra dem, så er det mit bedste bud.
Efter hvad jeg har kunnet spore mig frem til skal der Hvis det er med navn. Så skal det være indgraveret under hammeren, kan være svært at komme til at se.... Icon_e_sad
Har desværre ikke kunnet finde nogen beskrivelse af min.- 1/4- repeater, så det vil jeg ikke komme ind på uden at jeg sidder med uret i hånden.
Virker slaget ellers perfekt eller er der problemer, for så kan det da laves..... hvis man har tiden til det... Som du er inde på så er det tidskrævende, men skide spændende urmageri.
Lidt historie kan jeg da komme med det var Le Phare der lavede dem til masseproduktion 1890-1940 til en pris hvor de fleste kunne være med. Det var Le Phare der tog pat. på centrifugal-vindfanget i slagværket. Og det er nok deres værker man møder mest.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Lars Skrev:Hej Makita.
Det kunne se ud til at være et Le Coultre & Co caliber 30.
Er lidt svært at se ud fra billederne, men så godt som det nu kan lade sig gøre at identificere det ud fra dem, så er det mit bedste bud.
Efter hvad jeg har kunnet spore mig frem til skal der Hvis det er med navn. Så skal det være indgraveret under hammeren, kan være svært at komme til at se.... Icon_e_sad
Har desværre ikke kunnet finde nogen beskrivelse af min.- 1/4- repeater, så det vil jeg ikke komme ind på uden at jeg sidder med uret i hånden.
Virker slaget ellers perfekt eller er der problemer, for så kan det da laves..... hvis man har tiden til det... Som du er inde på så er det tidskrævende, men skide spændende urmageri.
Lidt historie kan jeg da komme med det var Le Phare der lavede dem til masseproduktion 1890-1940 til en pris hvor de fleste kunne være med. Det var Le Phare der tog pat. på centrifugal-vindfanget i slagværket. Og det er nok deres værker man møder mest.

Hej Lars og tak for svar og indsigt. Jeg har ikke modtaget værket endnu, så det er sælgers billeder du ser. Salgsteksten understregede at værket var signeret LeCoultre under hammeren, så der har du ret. Overskriften var "minute-repeater", men rettet på i teksten til 1/4-hour-repeater (på tysk selvfølgelig). hele salgsteksten følger her:

Biete Jaeger Le Coultre Uhrwerk mit Minutenrepitition.

Das Uhrwerk biete ich als defekt an, obwohl alles in Ordnung zu sein scheint . Auch die Unruhwelle ist OK. Auf jeden Fall müsste das Werk gereinigt werden.

Die Stellwelle ist nicht Original. Sie ist leider nicht vorhanden. Die Stellwelle mit Krone, die auf den Bildern zu sehen ist, ist aus einer anderen Taschenuhr. Sie passt einigermaaßen.
Zifferblatt dagegen ist Original und ist sehr gut erhalten. Der Minutenzeiger und der Sekundenzeiger fehlen. Die Minutenrepition funktioniert einwandfrei. Unter einen der Gonghammer sieht man den Schriftzug Le Coultre. Ich hoffe, daß man dies auf den einen Bild erkennen kann.

Bei weiteren fragen, bitte E-Mail.

Hier noch die Maaße des Werkes:

Durchmesser:43,5mm
Höhe: 7mm
Viel Erfolg beim bieten

Am 25.04.09 hat der Verkäufer die folgenden Angaben hinzugefügt:

Bei diesem Uhrwerk hat es sich um eine 1/4 Repetition! Nicht um Minutenrepitition wie angegeben. Ich hatte mich leider geirrt.

Vielen Dank für das Veständnis

Altså, fungerer alle urets funktioner, men det skal serviceres, som jeg læser teksten. Ellers synes jeg at der ud fra billederne mangler den metalring om værket, som gonghammeren slår imod, eller hvad? mit kendskab til repeatere er fremdeles begrænset, derfor måtte jeg anskaffe en for nydelse og indsigt, derfor var det at jeg gerne ville have fastlagt hvorvidt det var 1/4, 5-minute, eller minute-repeater. Ville du have lyst til at se på værket når det ankommer, og hvor får jeg i givet fald fat på dig? Bor selv i skåne.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)