Lars Skrev:Hej Makita.
Det kunne se ud til at være et Le Coultre & Co caliber 30.
Er lidt svært at se ud fra billederne, men så godt som det nu kan lade sig gøre at identificere det ud fra dem, så er det mit bedste bud.
Efter hvad jeg har kunnet spore mig frem til skal der Hvis det er med navn. Så skal det være indgraveret under hammeren, kan være svært at komme til at se....
Har desværre ikke kunnet finde nogen beskrivelse af min.- 1/4- repeater, så det vil jeg ikke komme ind på uden at jeg sidder med uret i hånden.
Virker slaget ellers perfekt eller er der problemer, for så kan det da laves..... hvis man har tiden til det... Som du er inde på så er det tidskrævende, men skide spændende urmageri.
Lidt historie kan jeg da komme med det var Le Phare der lavede dem til masseproduktion 1890-1940 til en pris hvor de fleste kunne være med. Det var Le Phare der tog pat. på centrifugal-vindfanget i slagværket. Og det er nok deres værker man møder mest.
Hej Lars og tak for svar og indsigt. Jeg har ikke modtaget værket endnu, så det er sælgers billeder du ser. Salgsteksten understregede at værket var signeret LeCoultre under hammeren, så der har du ret. Overskriften var "minute-repeater", men rettet på i teksten til 1/4-hour-repeater (på tysk selvfølgelig). hele salgsteksten følger her:
Biete Jaeger Le Coultre Uhrwerk mit Minutenrepitition.
Das Uhrwerk biete ich als defekt an, obwohl alles in Ordnung zu sein scheint . Auch die Unruhwelle ist OK. Auf jeden Fall müsste das Werk gereinigt werden.
Die Stellwelle ist nicht Original. Sie ist leider nicht vorhanden. Die Stellwelle mit Krone, die auf den Bildern zu sehen ist, ist aus einer anderen Taschenuhr. Sie passt einigermaaßen.
Zifferblatt dagegen ist Original und ist sehr gut erhalten. Der Minutenzeiger und der Sekundenzeiger fehlen. Die Minutenrepition funktioniert einwandfrei. Unter einen der Gonghammer sieht man den Schriftzug Le Coultre. Ich hoffe, daß man dies auf den einen Bild erkennen kann.
Bei weiteren fragen, bitte E-Mail.
Hier noch die Maaße des Werkes:
Durchmesser:43,5mm
Höhe: 7mm
Viel Erfolg beim bieten
Am 25.04.09 hat der Verkäufer die folgenden Angaben hinzugefügt:
Bei diesem Uhrwerk hat es sich um eine 1/4 Repetition! Nicht um Minutenrepitition wie angegeben. Ich hatte mich leider geirrt.
Vielen Dank für das Veständnis
Altså, fungerer alle urets funktioner, men det skal serviceres, som jeg læser teksten. Ellers synes jeg at der ud fra billederne mangler den metalring om værket, som gonghammeren slår imod, eller hvad? mit kendskab til repeatere er fremdeles begrænset, derfor måtte jeg anskaffe en for nydelse og indsigt, derfor var det at jeg gerne ville have fastlagt hvorvidt det var 1/4, 5-minute, eller minute-repeater. Ville du have lyst til at se på værket når det ankommer, og hvor får jeg i givet fald fat på dig? Bor selv i skåne.