Kunsten stiger
Man starter med at ville have et ordentligt ur!

Så opgager men at man har 5 - og vil have flere - og at man er begyndt at samle på dem!

Jeg har samlet Vintage Omegaer siden 2003. Langsomt de første år, siden noget hurtigere.

Jeg er ikke så meget efter de meget dyre modeller, men ser mere og mere udfordringen i at samle "Sæt".

Altså et 100% originalt ur, med en passende original rem eller lænke og den rette box. Også papirer, men det er virkeligt svært, så jeg accepterer også sæt uden papirer!

Et sæt er nemt når vi taler nyere ure - efter 80'erne, tror jeg.

Men at finde sæt fra 50 og 60'erne er udfordrende. Man kan finde den store tegnebog - og gå på jagt efter "færdige sæt" eller man kan prøve at sætte sig ind i hvad der passer sammen og lave sæt. Så længe det passer sammen er det ok i min verden.

Jeg har nok 70 Omegaer - men kun - måske - 15 sæt.

Først tog jeg alle urene frem (undtagen de der er hos Peter Halse):

Sofa – med samlemapper – og samlerboxe på chatollet og udstilling i display!

İmage

İmage

İmage

Så finder man alle de gamle originale boxe frem man har:

İmage

Og så begynder studiet/puslespillet. Man finder alt det materiale man har: Bøger, Internet sider, billeder man har gemt, gamle brochurer osv. Og man prøver efter bedste evne at lave ”Rigtige sæt”. Kompromisser indgås da man ikke altid har en Original rem – eller kan være 100 % sikker på at en bestemt box er fra en bestemt tid, men i visse tilfælde kan man dog lave et helt korrekt sæt.

Litteratur bruges:

İmage
İmage

Ud af de ca 20 jeg fil lavet er 10 – 15 vel ”helt rigtige”

İmage

Jeg arbejder på sagen – køber lænker, remme og boxe – og laver flere sæt.

Vh Baun
Svar
Altså, Baun ............. jeg var godt klar over, at du har mange fine ure - men det dér er intet mindre end imponerende !!! Icon_e_surprised

Hvis du nogensinde lægger hus til et GTG, så er jeg med sikkerhed deltager !!
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Ja det er flot - jeg synes allerede den fantastiske opstilling i Herning var flot til mødet der - men den er vel vokset siden - virkeligt noget specielt

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
jeg er mere til "lidt, men godt". Jeg ville personligt skyde det hele af, og så købe en 3-4 lækre ure.
İmage
Svar
Magnum Skrev:jeg er mere til "lidt, men godt". Jeg ville personligt skyde det hele af, og så købe en 3-4 lækre ure.

Jeg er på Magnums vogn, men respekt for alt det du lægger i din flotte samling Icon_e_smile

Smag og behag er jo heldigvis forskellig.

/René.
Svar
Brusen Skrev:
Magnum Skrev:jeg er mere til "lidt, men godt". Jeg ville personligt skyde det hele af, og så købe en 3-4 lækre ure.

Jeg er på Magnums vogn, men respekt for alt det du lægger i din flotte samling Icon_e_smile

Smag og behag er jo heldigvis forskellig.

/René.

Inden vi nu kommer langt ud en debat for og imod mange ure i samlingen kontra få og dyre, vil jeg godt sige at det bestemt ikke var hensigten med indlæget. Jeg ville blot belyse den retning samlingen tager.

Hvis man vil vide hvad folk bedst kan lide - kan man formeltlig bare spørge hvad de har brugt deres penge til. Og hvis jeg har brug for gode råd om hvilken retning min samling skal tage, skal jeg nok spørge om det.

vh baun
Svar
Ja, det er imponerende Baun. Hatten af for det!

Mvh.
İmage
El Primero...36.000 bph.
I've got Ball's of steel and titanium......
Svar
"Lidt men godt"...... Icon_e_surprised

Har i set Baun's samling? Altid et midtpunkt til diverse urtræf, og ikke uden grund. Per er vel nok en af de mest vidende vedrørende Omega Vintage her i Danmark, og det ville da være en skændsel hvis han solgte ud, for at købe 3-4 "lækre" ure... Hvem skal i øvrigt afgøre hvad der er "lækkert"? Jeg er sikker på at ALLE Per's ure er lækre for ham....

Jeg deler bestemt ikke Per's vintage interesse, men er alligevel altid facineret af hans samling, samt den begejstring han ligger i den..... Sorry, det var et sidespring.....

Jeg forstår godt facinationen af at samle et sæt selv, det må vel også gøre urene mere værd....
Svar
Baun Skrev:Og hvis jeg har brug for gode råd om hvilken retning min samling skal tage, skal jeg nok spørge om det.

vh baun

Nåh Icon_exclaim hvis du skriver et indlæg, så vil jeg også tillade mig at kommentere på det
İmage
Svar
Baun Skrev:Inden vi nu kommer langt ud en debat for og imod mange ure i samlingen kontra få og dyre, vil jeg godt sige at det bestemt ikke var hensigten med indlæget. Jeg ville blot belyse den retning samlingen tager.

Hvis man vil vide hvad folk bedst kan lide - kan man formeltlig bare spørge hvad de har brugt deres penge til. Og hvis jeg har brug for gode råd om hvilken retning min samling skal tage, skal jeg nok spørge om det.

vh baun

Jeg synes bestemt ikke at jeg lægger op til debat i mit indlæg, det eneste jeg skriver er at jeg nok også ville bruge de mange skejser på færre ure Icon_e_smile

Og igen: Smag og behag er forskellig, så selvfølgelig er alle dine ure lækre for dig, og sådan er det forhåbentlig for alle mht deres ure. Ellers er der jo ikke meget ved at investere i dem Icon_e_biggrin

Jeg synes det er en imponerende samling du har gang i dér, ingen tvivl om at din fascination for Omega er kæmpestor.

/René.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)