Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Stinger Skrev:Kan i den sammenhæng oplyse at PostDK gør en ekstra indsats i julemåneden på at åbne og fortolde næsten alle pakker fra ikke-EU lande.
Sidste år tog de simpelthen alle pakker der ankom fra en bestemt dato og lagde dem til side og så modtog man den ikke før i jan - feb før den var fortoldet. Lidt surt, men det er jo nok et forsøg på at ramme dem som køber alle julegaverne i udlandet i en tid hvor statskassen skriger på at vi køber dyre gaver indenlands for at få kickstartet økonomien igen.
Nok lidt rigelig konspirationsteori. Der bliver jo ikke ansat en masse ekstra personale op til jul, så det skal vel give ekstra tider.
Man kan være for eller imod moms alt det man vil, og meget af den slags, på de små beløb, giver nok flere omk. end indtægter, men lige for at genere tror jeg ikke det er. (andre vil mene moms er en svært god løsning på at indkradse pengene på forbruget i stedet for på arbejdet)
Det er heller ikke for at begrænse udlandsrejser at det tager længere tid at komme igennem lufthaven i sommerferien tror jeg.
Kickstarten ligger jo i alle fald kun i fortjenesten i Danmark, hvis varen fortsat er importeret fra udlandet og solgt i Dansk butik - med moms
vh
•
Svar: 1,636
Tråde: 46
Modtaget Likes: 21 i 10 svar
Givet Likes: 1
@hannover: Der ansættes faktisk ekstra personale hver jul - men nej, langt fra nok. Det er netop også derfor at mange pakker bliver forsinket nogle uger. Og nej, det er jo på ingen måde en straf for at handle i udlandet, men et forsøg på at få lidt i statskassen - hvilket i mine øjne er fint nok. Ligesom det ikke er en straf at der er kø i lufthavnen om sommeren - det er for vores eget bedste at folk bliver tjekket osv. Så konspiration er det ikk. Jeg gik sidste år og ventede og ventede på en pakke i julemåneden og ringede til sidste og fik ovennævte oplysning fra det internationale postcenter i kastrup. Da jeg forleden var forbi det lokale posthus spurgte jeg af nysgerrighed og fik bekræftet at det er en normal juleprocedure.
@nopanic: Nej, den pakke skal ikke fortoldes, men den skal/kan blive tjekket. Jeg tror desværre efterhånden at de kvikke knægte hos posten er ved at afsløre det landsdækkende scam af "oceans eleven" lignede proportioner, som det er at skrive "gift" og "value $10" på en pakke med en sømandsdukke og 2 par ærmeskånere til en faktisk værdi af 349kr
•
Stinger Skrev:@hannover: Der ansættes faktisk ekstra personale hver jul - men nej, langt fra nok. Det er netop også derfor at mange pakker bliver forsinket nogle uger. Og nej, det er jo på ingen måde en straf for at handle i udlandet, men et forsøg på at få lidt i statskassen - hvilket i mine øjne er fint nok.
Jep det er travlhed og ikke ønske om at forbande. Ved køb fra EU betaler man jo også moms, bare den lokale moms i EU landet, og den kan variere en del (ofte lavere end DK). Ja jeg kan heller ikke lige se at den måde at få penge i statskassen er så meget værre end bundskat/marginalskat/dansk moms/spiritus afgifter og og og
Faktisk synes jeg vi er lidt pivede. Vi kan købe let over nettet - til super $ kurs - og ja så tager det lidt tid, men det er jo ikke kræftmedicin vi ikke klarer 14 dage uden, så ind i mellem kunne man nok vente lidt mere afslappet holdning

. Faktisk kan gebyrerne virke mere irriterende fra told/post DK irritere mig mere - de kan ramme så tungt på billige varer.
Nå den slags diskutioner er jo lidt betændte
vh
•
Svar: 22
Tråde: 6
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Det er også mit indtryk, at størstedelen af importerede varer fra USA og Østen bliver tjekket i tolden.
Det er for så vidt også ok, for som Hannover skriver, så er dollarkursen jo fordelagtig i øjeblikket.
Lidt irriterende er det dog, hvis man ønsker at importerer varer af lav værdi (feks et par hundrede kroner) og dermed skal betale toldgebyr, som vist er omkring de 175 kr + told og moms.
Men reglerne er bestemt lidt snørklede og det kan være svært at beregne den præcise toldsats. Det opdaterede sater kan findes på vita.toldskat.dk. For ure ligger satsen aktuelt på 4,5%.
Som et koriosum kan det nævnes at importerede atomreaktorer (som ligger i samme varegruppe som armbåndsurer ?!?) brandbeskattes med en toldsats på 5,7 %
Rolex 16610, Omega Seamaster Deville 67', Seiko "White-Knight"
•
Citat:@nopanic: Nej, den pakke skal ikke fortoldes, men den skal/kan blive tjekket. Jeg tror desværre efterhånden at de kvikke knægte hos posten er ved at afsløre det landsdækkende scam af "oceans eleven" lignede proportioner, som det er at skrive "gift" og "value $10" på en pakke med en sømandsdukke og 2 par ærmeskånere til en faktisk værdi af 349kr 
Haha. Ja, det er et fantastisk trick. Jeg tror ikke de har hoppet på den siden 1997.
Mvh Morgan
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Citat:Lidt æres skal de vel også de gange det lykkes. Jeg har i denne uge fået 2 spænder (værdi deklareret korrekt 30 $ pr stk (to forskellige sælgere) fra USA uden told og gebyr + en rem uden spænde fra Hong Kong - (korrekt deklareret til 90 $) også uden told og gebyr, men med kontrol mærke på begge - tid i tolden 4 dage fra hver fulgt på "track and trace"
Ditto her. Mine brilleglas fra Kina - korrekt deklareret for $ 135 - kom lige igennem med notat om at pakken var åbnet for toldkontrol. Ligeledes et urværk fra US, korrekt deklareret for $ 500 og åbnet i tolden. Ditto med brillestel fra US ($ 275)...
Men hvad - jeg sender bare mine varme julehilsener for publikanere i International Postcenter i Kastrup.
John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !

)
•