For mærkeligt!
Jeg har købt dette finurlige Omega Militær ur....

Og det er for mærkeligt.

Prøv at se lidt på billederne:

İmage
İmage

İmage
İmage

Hvad pokker er det for noget?

Værket er jo originalt Omega - cal 601. Det har normalt central sekundviser - men dette ur har faktisk decentral sekundviser - og man har faktisk mulighed for at sætte en sekundviser på. Det er simpelthen lavet om, så laget der flytter trækket ind i centrum er fjernet og man kan montere en sekundviser decentralt. Men hvorfoir gøre sig den umage, når det ville være langt lettere at bruge en caliber 265 ???????

Kassen ser jo fin ud og stempler mv. ligner da noget. Men hvad? Originalt Omega – underleverandør – rent fusk?

Samlet ligner jo noget fusk – fake……

Men hvorfor pokker skulle nogen gøre sig al den umage for at lave en fake?

Originalt værk lavet om til decentral sekundviser
Fin kasse med fine stempler
En superflot skive der faktisk har flot finbish/kvalitet.

Sælger mener at have hørt noget om at Omega faktisk I 60’erne lave militærure på denne måde – og det passer jo med værkets alder (anden halvdel af 60’erne)…… men det lyder langt ude.

Nogen der ved noget…… eller bare nogen der tror noget?

Vh Baun
Svar
Ja lidt underligt at man vil bruge så meget besvær, men jeg synes ret ofte man undrer sig over det. Jeg mener jeg har set noget magen til dit på TZ BMW (British military watches) forum http://www.tz-uk.com/forum/viewforum.php...47332a8c0e beskrevet som en kendt fake (at der skulle findes flere af dem)

Det er jo også muligt en af militær eksperterne herinde kan hjælpe? Jeg ville være mere end tvivlsom til den af alle de gode grunde + tiden den skulle være fra + for ny skive osv

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Se også denne tråd Per, som jeg startede med et ? om en rigtigt fake Omega. Der konkluderer "eksperterne" at Omega aldrig har lavet military med kaliber 6xx - i alle fald til UK, men jeg tror heller ikke til andre. Men læs hele tråden den kan måske hjælpe.

http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php...946#351946
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej Per.
Nu er det jo ret nemt at lave det om til lille sek. Der skal bare tags et sek.hjul med langaksel også kører skidtet, lur mig om der ikke er et sek.hjul med lang alsel der passer fra en af de andre cal. f.eks 510. Dette er rent gæt, men hvis højde og diameter og tandtal passer, så er det bare lige at flytte hjulet, svingningstallet er jo det samme, evt skifte lejet på skivesiden. En lille nem sag. Skal det være bøvlet, ja så borer man en tap i også kører det igen, det er jo en rimelig tyk tap.
Du ser disse kopi ure ofte i Hamborg og i Furtwangen, de laver dem ovre i det gl Jugoslavien har jeg ladet mig fortælle om det passer må guderne vide... Icon_e_surprised
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Lars Skrev:Hej Per.
Nu er det jo ret nemt at lave det om til lille sek. Der skal bare tags et sek.hjul med langaksel også kører skidtet, lur mig om der ikke er et sek.hjul med lang alsel der passer fra en af de andre cal. f.eks 510. Dette er rent gæt, men hvis højde og diameter og tandtal passer, så er det bare lige at flytte hjulet, svingningstallet er jo det samme, evt skifte lejet på skivesiden. En lille nem sag. Skal det være bøvlet, ja så borer man en tap i også kører det igen, det er jo en rimelig tyk tap.
Du ser disse kopi ure ofte i Hamborg og i Furtwangen, de laver dem ovre i det gl Jugoslavien har jeg ladet mig fortælle om det passer må guderne vide... Icon_e_surprised

Men hvorfor pokker bruger man ikke bare 30 mm værker til decentral sekundviser. Det er det der undrer mig mest.

vh Baun
Svar
Fordi de sikkert har fået produceret 500 værker for meget det år og skulle skyde dem afsted.
Svar
Baun Skrev:Men hvorfor pokker bruger man ikke bare 30 mm værker til decentral sekundviser. Det er det der undrer mig mest.

vh Baun

Per, når den slags folk er igang, tager de det der er nærmest. Du ved de forhåndende værende søm's princip. Det er set før. Det gælder såvel i ure, som i alt muligt andet. Og det er ikke den store kunst, men strider imod mine principper om at restaurere ure, så jeg kan kun have ondt af dem og deres kunder man kan komme ud i situationer hvor man ikke kan få dele osv. og bliver nødt til at lave en nød løsning, men det er ikke godt. gør man det skal det være sådan at man kan føre det tilbage til original uden at ødelægge.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Hej

Jeg er 100% enig med Baun, hvis skal man lave en autentisk kopi af et Omega militær ur, så hvorfor ikke bruge et 2XX serie 30 millimeter værk istedet for 6XX serie værk, da 30 millimeter værket er nemmere at finde, og mange af dem er med lille sekundviser, det giver mere logik for mig end at give sig til at ombygge et 6XX serie værk. Icon_e_wink

MVh Peter
İmage
Svar
Det undrer sikkert mange, og det kunne ha været løst bedre, men ikke desto mindre kan man ganske mange steder finde noget om dette på nettet - og der er altså nogen der har valgt det forkerte værk og ændre fra central til subsekund. Hvorfor man vil gå en omvej for at lave noget der ligner, kan vel ikke forklares. Som et Omega værk med nummer bortslebet i et cerutti ur vel heller ikke giver den store fornuft.
Det siges, at det specielt er fra østlande disse ombygninger kommer, nogen gange med ældre skiver påført broad arrow, andre gange med nye re-dials.

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej Hannover

Det giver stadigvæk ikke nogen mening, da det er meget nemmere at finde 30 millimeter Omega værker med lille sekundviser. Icon_e_confused

MVH Peter
İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)