Røverier mod urmagere og guldsmede
Jeg var oppe ved Halse i går kun en time efter at de havde været udsat for røveri, det var meget skræmmende at se hvordan det, forståeligt nok, påvirker de ansatte i forretninger. Alle var synligt rystede og jeg kunne ikke andet end føle afmagt og harme over at sådanne ting kan ske, at 2 så afstumpede personer som foretog røveriet, kan ødelægge så meget psykisk for dem der oplevede det.

Efterfølgende tænkte jeg på at for ca. et halvt år siden var jeg og andre inviteret op til Halse for at se den seneste Omega kollektion, i kassen som Omegas konsulent havde med var flere at urene dummy modeller, altså ure hvor værket manglede men ellers 100 % som det ur som ved salg blev rakt over disken.

Det ville være godt hvis man kunne stoppe disse røverier, men desværre nok ikke realistisk, men måske kunne man gøre livet surt for røverne. I tilfældet oppe ved Halse kommer røverne ind og begynder omgående at smadre montre og hiver alt ned i en pose og væk inden for et minut. Min tanke gik derfor på om det ikke var teknisk muligt at man blandt de dyre ure kunne placerer en enkelt eller 2 dummy modeller med en GPS enhed i, det ville give politiet en omgående mulighed for at begynde sporing, kan ideen bruges så er den til fri afbenyttelse for alle urproducenter.

Har du en ide til hvad man kunne gøre? hvis vi kunne hjælpe og i fremtiden være med til at gøre en forskel der kunne hjælpe på røveri problematikken, så ville det da være noget af det bedste der kunne ske. så op med ideerne til urproducenter og forretninger som måske kan hjælpe fremover.
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
Ikke en dum ide, om producenterne er med på den ved jeg ikke, da det sikkert er dem som skal betale for omkostningerne. Man kunne nok gøre det ved de mest gængse ure, men tager du eks Breitling som de fik nappet hos Halse, så har de måske 300-500 forskellige ure (div skive varianter, S/S, G/S, GG, Ltd. ED, rem, lænke mm) Tror i praktisk det er meget svært.

Vejen frem er dyr, det er panseret dobbelt døre. KP i Aarhus har været ramt en del gange af røverri, de har netop får dobbelt døre i butikken i midtbyen. Lars (ejeren) mener ikke det er nødvendigt i samme udstrækning i Brabrand, da det ligger i et center med overvågning over alt, plus butikken er ikke så kendt for "turister" som kommer øst fra.
Mvh. Micki - DREAMWATCH
Svar
Hvad så med at sætte GPS sendere et eller andet sted uden på urene, feks. med en lille lås der vil være let at få op for forhandleren men som det vil være alt for tidskrævende for tyven at få af ?
Svar
Jeg har før nævnt det der med dummi - Jeg forstår godt som Mickey beskriver, at det ikke kan due med alle ure, men alle over 40.000 kr måske.
Omvendt, så er røverne jo gået efter Radio og Oris, og der er det jo ikke nok at stjæle 8 ure for at glæde opdragsgiveren i et eller andet hjørne af Europa (eller Danmark), så der skal alt jo rages ned i poserne, og der ville dummi versioner være for dyre.

Den med GPS - er måske ikke så dum. Ikke nødvendigvis i alle, men bare i nogle få af dyre, som man ved de napper - så man kunne følge dem og stoppe dem ved grænsen (Undskyld fru Merkel - 800 meter inden grænsen) - når man kunne spore hvor de kørte med det GPS ladede ur. Kan man få gps så småt at det kan sidde i eller på uret uden det ses? Eller napper de ure i kasserne også, for så bliver det jo lidt lettere at få smuglet en enkelt GPS med bare? Kunne den sidde i bøjlen som ex et Daytona eller dyrt Omega sidder i, så man kunne gøre den fast og få dem til at smide den med i posen?
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Umiddelbart hælder jeg mest til at urmagerne gør brug af ''dummies'', da værkets visuelle detajler sandsynligvis ikke har stor betydning hos den enkelte forbruger.

Forbrugeren har jo ønsket at se uret af en grund. Det må på den baggrund formodes at forbrugeren har sat sig ind i urets detaljer vha. diverse hjemmesider, heriblandt værkets udsmykning.

Jeg ville personligt ikke have noget problem i at blive fremvist en ''dummy'', da en autoriseret forhandler næppe vil sætte sit ry og forretning på spil for et par sølle håndøre (set ift. den årlige omsætning) ved at sælge noget gøgl efterfølgende.

Og ellers vil jeg umiddelbart anbefale en ''slusedør'', da man indtil videre ikke har hørt om noget røveri hos Klarlund i år 2011. Bemærk venligst, at jeg har ikke tid til at følge med i div. medier, og derfor tages der et forbehold for det sidstnævnte.
Svar
uden at komme for langt ind på min viden om GPS-trackere, så jo, det vil være peace of cake i dag, men det vil nok kræve at mange urmagere gik sammen om udgiften til en løsning: er der en interesse fra flere/mange urmagere( måske brancheforeningen?) så PB mig, så kan jeg uddybe, men ikke her..(det er dyrt men absolut muligt, hvis det skal gøre rigtigt, jeg har stor viden og kontakter på området).

Mikael
Svar
Giv urmagerne lov til at bære våben i deres butik! Eller endnu bedre, MEGET strenger straffe, så det bliver uattraktivt for serber, polakker og rocker af hærge og ødelægge urmager og guldsmedes liv og velvære! Vi skal ikke til, at sætte GPS i vores ure, hvorfor blive ved med at sikker os i hovede og rø.. hele tiden. Rullegardin, glas knusnings dektore, sluser, tons tunge pengeskabe, røg kanoner, vagter i døren, panser glas, tidslåse osv.... Hvorfor skal vi underlægge os de banditter og få vores liv ødelagt, mens de får 2-3 års i luksus fængsel, HVIS de bliver fanget og dertil blive lukket ud efter kun 1-2år.

Jeg mener ikke vi skal gå efter, at "sikker" os mere. Men derimod gå straffens vej og giv nogle vandvittige straffe og vise,
Nu finder vi os fandme ikke i mere! Icon_evil
Svar
GPS trackere vil kun hjælpe yderst begrænset. Hvis det bliver kendt de benytter sådanne, så medbringer man blot en GPS jammer og så kan man køre i sikkerhed et sted hvor GPS og evt. mobilsignaler har problemer med at nå hen og så i fred og ro gå sit bytte igennem.

Men det er desværre blevet en del af den verden vi lever i. Samfundet er blevet mere råt og jo bedre banker og andre traditionelt udsatte sikrer sig, i jo højere grad går det ud over små butikker og private. Og med de pivåbne grænser skal vi nu ikke længere kun slås med vores hjemlige banditter, men får også dem østfra på nakken. For dem er det kæmpe beløb der er mere eller mindre lettilgængelige og langt mindre sikret end derhjemme.

Det kan godt være åbne grænser har nogle fordele, men til gengæld fører de andre ulemper med sig - og jeg er slet ikke så meget for som jeg engang har været.
Desværre så lader den generelle konsensus også til at være at man ikke kan gøre noget imod det og skulle det ske for én selv, skal man bare adlyde ordre og så lade forsikringen dække. Og det er jo lige præcis den opskrift der fremmer røverier. Og ja, straffe på 1-2 år er hverken afskrækkende på den type banditter eller lukker dem inde tilstrækkeligt lang tid så de i det mindste ikke render rundt og laver ballede så længe.
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar
Jeg tror ikke åbne/lukkede grænser har så meget med sagen at gøre.

Det er mere et udtryk for at de tradiotionelle steder for røverier er ved at tørre ud. Bankerne (og andre) ligger ikke med kontanter og så må røverne jo røve værdifulde og helst små genstande istedet.

Mærkning og GPS-dimser (i få værdifulde ure) er måske en del af løsningen, men jeg tror faktisk at mere og grundigt politiarbejde også kunne gøre en forskel for det er formentlig "Tordenskjolds soldater" der er på spil.

Der er for meget administration og papirarbejde i Politiet (som i hele den offentlige sektor) og det tager tiden fra efterforskning og forebyggelse. Systemer der bygger på tillid til at ledere og medarbejdere ved hvad der skal til er bedre end rigide regler om formulatrer og formaliteter.

Om der også skal flere resourser i form af personale og teknologi ved jeg ikke, men jeg tror politikerne undervurderer hvad det betyder for folks (folkets) tryghed at netop den slags meget synlig kriminalitet imødegåes effektivt.

Jeg talte med bagerkonen her i nyborg den anden dag. Hun var vågnet om natten ved at der var noget der puslede nedenunder i bagerbutikken - og hun kunne konstatere at der var indbrug. hun ringede til politiet og fik at vide at der ville gå timer før de kunne sende en vogn....... Det er ikke det samfund vi har fortjent, når vi betaler (i modsætning til grækerne Icon_razz ) det halve af vores indkomst i skat.

vh Baun
Svar
Baun Skrev:Jeg tror ikke åbne/lukkede grænser har så meget med sagen at gøre.

Det er mere et udtryk for at de tradiotionelle steder for røverier er ved at tørre ud. Bankerne (og andre) ligger ikke med kontanter og så må røverne jo røve værdifulde og helst små genstande istedet.

vh Baun

Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv, Baun. Umiddelbart er det også mit indtryk at de åbne grænser får alt mange slag ift. dens praktiske effekt.

Dog er mit indtryk baseret på enkelte bøger fra mit studium.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)