Polering af titanium
Aies Skrev:Jeg må indrømme jeg er en lille smule desorienteret.

Er grundreglen ikke at Titanium som udgangspunkt ikke må poleres, netop fordi det med tiden "heler" ridser af sig selv ?
Altså at "helingen" er den oxidering der sker af titanium (som netop giver overflade farven), og en polering vil betyde at oxideringen ikke sker kontrolleret hvilket kan medføre en ujævn oxidering ?

Så polering må altså kun ske hvis overfladen er særdeles ridset så "helingen" ikke kan gennemføres ad naturens vej.
Eller har jeg misforstået noget ?
Titan oxidere?? det har jeg nu ikke oplevet!!!??
Det eneste jeg høre er at titan kun bliver pænere med lidt patina. men ikke at det oxidere!?
Jeg har titan lignende i både plader og stænger (op til Ø30mm) og det har og skifter ikke farve når jeg bruger det, eller pudser på det! så det tror jeg altså ikke!?
Svar
Aies Skrev:Jeg må indrømme jeg er en lille smule desorienteret.

Er grundreglen ikke at Titanium som udgangspunkt ikke må poleres, netop fordi det med tiden "heler" ridser af sig selv ?
Altså at "helingen" er den oxidering der sker af titanium (som netop giver overflade farven), og en polering vil betyde at oxideringen ikke sker kontrolleret hvilket kan medføre en ujævn oxidering ?

Så polering må altså kun ske hvis overfladen er særdeles ridset så "helingen" ikke kan gennemføres ad naturens vej.
Eller har jeg misforstået noget ?
… det man forstår ved Titaniums ”heling” er, at en frisk forarbejdet overflade øjeblikkeligt reagerer med oxygen i atmosfærisk luft, og danner en oxideret overflade (Titanium dioxid TiO2).
Det er dette oxidlag, der giver Titaniums emner den karakteristiske ”lidt døde glans”.

Den oxiderede overflade er umådelig modstandsdygtig overfor korrosion fra syrer og aggressive gasser.

Ved sin øjeblikkelige dannelse, er det beskyttende lag 1-2 nm tykt (1 nm, nanometer er en milliartendedel af en meter).
Med tiden vokser dette lag til en endelig tykkelse på 25 nm. Processen løber over 4 år.

Det er denne proces man forstår som ”heling”. – I praksis betyder det, at kanterne (mikro størrelse) på et ”hak” bliver uldne.
Et tilsvarende ”hak” i en ståloverflade vil stå som en mere permanent ”facet”, fange lyset og vedblivende falde i øjnene på ejeren af det ramponerede stål ur.

Man må altså ikke forstå Titaniums ”heling”, som at der vokser nyt metal frem; men blot, at de skarpe facetter med tiden bliver mere uldne og mindre iøjnefaldende.

Titaniums oxidation må ikke sammenlignes med jern, eller ståls oxidation. Her vil oxidationsproduktet være rust, der påkalder mere korrosion, evt. med gravrust til følge.
Ligeledes forløber en oxidation af stål indtil alt (praktisk talt) stålet er omdannet.
– Det er ikke tilfældet med Titanium, hvor oxidationen er begrænset til en endelig dybde og oxidationsproduktet er umådeligt modstandsdygtigt.

Man behøver ikke vente på, at en ridse i et Titanuim ur ”heler”.
Er den irriterende, kan man ofte behandle den med en glasfiberpen, og efterfølgende glæde sig over, at resultatet med tiden bliver mindre påfaldende.

Mere læsning om det fantastiske Titanium:
wikipedia, Titanium. Læs: Chemical proporties
Struers: Metallographic preparation of Titanium
Titanium.com: What is Titanium

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Isbjørn Skrev:P.s flere finmekaniker jeg har talt med, set meget skræmt ud hvis man nævner noget med titan grade 5, Det skulle være noget øv og dreje og fræse i!?

Det er sandt at den reneste grade er utrolig hård. Så nogle billeder fra Romain Gautiers værksted, hvor de havde sat maskiner op til produktion af titan dele. Der var brandslukkere monteret overalt, da emnerne kunne begynde at brænde... En hurtig søgning giver da også lidt hits på Practical Machinist....
http://www.practicalmachinist.com/vb/gen...ndex2.html

Så ja, titan, alt efter typen, er besværligt. De helt bløde grades (Som vidst er legeret med aluminium?) er til gengæld ikke så svære.
Svar
Isbjørn Skrev:
emann Skrev:Nu har jeg ringet til 4 forskellige guldsmede/urforretninger, som alle siger at titanium er for hårdt at arbejde med, og man ikke kan gøre noget ved ridser....

jeg har også et tissot expert titanium, som har alt alt for mange ridser efterhånden, jeg vil gerne have det frisket op...

hvordan gør jeg det ??
( KBH )
(alm) Titan er ikke hårdt, det er nærmere sejt, ikke helt som aluminium men stadig sejt. Når jeg arbejder (drejer, fræser, filer, pudser) i titan (grade2) føles det lidt som en blanding af alu og stål. De værste ridser kan du fjerne med smagelpapir korn 400 og op og eller/evt afslutte med den grønne siden af en grydesvamp.

P.s flere finmekaniker jeg har talt med, set meget skræmt ud hvis man nævner noget med titan grade 5 İmage Det skulle være noget øv og dreje og fræse i!?

skæring af små (m3 & derunder) gevind med snittap i grade 5 er decideret "spændende" Icon_e_biggrin
drejning & fræsning i gr.5 er ikke noget problem - tænk "rustfrit stål-praksis" - -og sænk så skærehastigheden 50% Icon_cool
Ridser? - tja - vandslibepapir-på-en-klods rutinen - korn400 / korn800 & derfra skuresvamp hvis du vil ha børstet finish,
eller korn 1200 vandslibepapir & tilsidst Autosol hvis det ska' skinne !
OBS-slibemidlet i både vandslibe papir og de fleste skuresvampe er siliciumkarbid - som sagtens ka' mattere/ridse et safirglas Icon_e_smile
så afdækning af glasset (malertape) er smart - - -
længe siden den er vist frem Icon_e_biggrin men min Gr.5 TI-Babe lever endnu:
İmage
Svar
Rune: tværtom - de rene er de "bløde" - grade 2 ligger lidt under rustfrit 316 i hårdhed
de legerede, fx Grade 5, ligger styrke og hårdhedsmæssigt væsentligt højere end rustfrit - også selv om der er alu i!
(Gr.5 er osse kendt som AL6V4)
Svar
Citat:skæring af små (m3 & derunder) gevind med snittap i grade 5 er decideret "spændende"
drejning & fræsning i gr.5 er ikke noget problem - tænk "rustfrit stål-praksis" - -og sænk så skærehastigheden 50%
længe siden den er vist frem men min Gr.5 TI-Babe lever endnu

Hej Bjørn - på vejne af mange (som læserbreveskribenter plejede at begynde deres svada i de gamle dage...) : Vi som ikke er indviede i metallurgiets molekylære (?) mysterier undrer måske billedet af din 5513 pga. at det lyder som om du har selv drejet en erstatningskasse (?) af Gr.5 titanium... (?)
Eller er jeg helt galt på den... ?
Herligt onsdag !
John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
jeps, kasse, bagkasse, krans, lænke og krone, for godt 10 år siden Icon_e_biggrin
Svar
Bjørn H. Skrev:jeps, kasse, bagkasse, krans, lænke og krone, for godt 10 år siden Icon_e_biggrin

Cool! Icon_cool Hvordan kom det i stand. Lyder til at have været en bekostelig affære?

Hilsen Peter
Svar
Bjørn H. Skrev:jeps, kasse, bagkasse, krans, lænke og krone, for godt 10 år siden Icon_e_biggrin
Hatten helt af, det er da et personligt ur. Wau
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Bjørn H. Skrev:Rune: tværtom - de rene er de "bløde" - grade 2 ligger lidt under rustfrit 316 i hårdhed
de legerede, fx Grade 5, ligger styrke og hårdhedsmæssigt væsentligt højere end rustfrit - også selv om der er alu i!
(Gr.5 er osse kendt som AL6V4)

Tak for rettelsen! Icon_e_smile
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)