Ude af risikozonen
Så er vi ude af risikozonen, såfremt nedenstående står til troende:
Videnskabeligt belæg:
Citat: Daylight Saving Time May Affect Heart
When researchers in Sweden examined the impact of daylight saving time on heart attack rates in that country, they discovered that people had slightly fewer heart attacks on the Monday after they set their clocks back in the fall and slightly more heart attacks in the days after they set their clocks ahead in the spring.

They presented their findings in a letter published in the Oct. 30 issue of The New England Journal of Medicine.
Study co-author Rickard Ljung, MD, PhD, says the results suggest that even small disturbances in sleep patterns may affect the heart.

"We know that Monday is the most dangerous day for heart attacks," he tells WebMD. "It has been thought that this is due to the stress associated with returning to work after the weekend, but our study suggests that disturbed sleep rhythms may be involved, and that the extra hour of sleep we get in the fall [after daylight saving time ends] may be protective."
... altid rart, når man har videnskabeligt belæg for at undgå mandage, og at det er sundere at sove en time længere end kortere Icon_e_wink

Natlig travlhed
I Mainflingen v. Frankfurt, hvorfra DCF77 signalet udsendes - har der været travlt i nat:
İmage
Som det ses, har der været flere bolde, at holde i luften. - Kl. 02:00 CEST sættes A1 høj, som meddelelse om, at ved udløb af indeværende time, skiftes fra CEST til CET.
Ved minutudløbet af kl. 02:59 CEST skiftes til 02:00 CET. Samtidig swapper Z1 og Z2, mens A1 sættes lav.

Identifikation
De internationale radiospredningskonventioner kræver, at en sender, der rækker ud over et lands grænser, har et kaldenavn og iøvrigt identificerer sig.
I DCF77's første driftsår sendte man derfor troligt en gang i timen et overlejret identifikationssignal: DCF77, oven i købet på morse.
Signalet fra DCF77 lyder som i nedenstående Youtube clip:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KoySIFoX6Ag[/youtube]
Man har senere fraveget identifikationskravet, for der er ingen andre, der kan finde på at sende det samme og det samme dødkedelige på 77,5 KHz.
Det skulle da lige være DR - som retfærdighedsvis må konstateres at sende på andre frekvenser.

Fremtidens radiostyring
Teknologisk må DCF77 siges, at synge på sidste vers. - Langbølgeteknikken er overhalet af mikrobølgeteknikken.
Forskellene mellem de to teknikker kan læses i:Accuracy between DCF77 and GPS.

For fremtidens radiostyrede armbåndsure, vil GPS blive fremherskende.
Et ur, der kan disse løjer - er i vanlig medrivende stil beskrevet af Joepete i indlægget: Seiko Astron GPS

Man skal holde sig for øje, at det grundlæggende og egentlige tidssignal er det samme; nemlig fra en række synkroniserede atomure.
Det er blot transmissionsmetoden, der afviger.
At sende tidskoden med GPS på mikrobølge giver store nøjagtigheds fordele. - Det er fordele, som langt overvejer ulemperne ved GPS'ens skrøbelige signal.
GPS har jo ikke den samme kraftfulde baggrund, som en langbølgesender, som qua bølgelængden og effekten tordner gennem glas, beton, huse og i det hele taget folk og fæ....
.... mens et mikrobølgesignal, der blot rammer et græsstrå forsvinder.

I mellemtiden kan vi (atter) hengive os til den urinteresseredes særlige sommer/normal tids sysler.
İmage
... samtidig kan man glæde sig over, at nogle ure "bare hører efter i timen", mens "de ignorante" skal have en kærlig tilrettevisning på kronen.

Pas nu godt på hjertet, og nyd en time længere under dynen mandag morgen

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Dejligt indlæg Icon_e_biggrin

Jeg kunne ikke dy mig for lige at tage et kig til min DW-5600 i vindueskarmen sidst på natten, da jeg alligevel var oppe. Signalet var skam fanget, og uret tikkede afsted præcist på sekundet Icon_cool

Men det var nu også meget hyggeligt at stå og stille alle mine andre ure til morgen Icon_e_smile Særligt var det let med Omega PO Ti, hvor timeviseren blot skulle stilles en time tilbage, imens uret tikkede videre afsted Icon_e_wink Uret har da også siddet fint på min arm siden Icon_cool

İmage
De venligste hilsner, John
Svar
Som altid, Geodoc, et interessant og lærerigt indlæg. Da jeg lige så den "skive" fra DCF77 tænkte jeg at det næsten kunne være fra en patentanmeldelse af en ny interessant mekanisme til et mekanisk ur.

Og jeg har helt undgået dette problem med at skifte tilbage fra sommertid, idet jeg skiftede seks timer frem, da jeg for en uge siden fløj til Singapore, og så skifter syv timer tilbage, når jeg flyver hjem igen. Og således havde jeg kun 6 timers af det for mig så frygtelige østlige jetlag, da jeg kom her, medens jeg nemt kan klare de syv timer vestligt jetlag, når jeg flyver hjem.

Hyggehejsa fra 30° fugtig varme med jævnlige tordenbyger.

/Bjørn.
Svar
ja spændende indlæg torben. Mine ure (som ikke er på armen) reagerer helt forskelligt, Nogle skifter flinkt er er OK når jeg vågner, andre skal jeg rive batterier ud af for at resette. Min bil skiftede medens vi kørte hjem om natten, og det var ca 2 min efter den skulle, så den har fin kontakt Icon_e_smile

Ja JoePete - ure man kan stille timer på uden at rode med at ændre minutter er herlige, også når man rejser
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)