Gap mellem endlink og horn
Eneste anke jeg har på mit Seiko Sumo er at lænken ikke passer helt perfekt mellem hornene, der er en smule luft hvis man kigger helt vinkelret på dem. Noget der har skuffet mig en smule.

Men så så jeg på en tumblr photoblog et Rolex Daytona der havde det samme "fænomen". Faktisk kan man se stiften (hedder det det på dansk? springbar på engelsk).

Nu ejer jeg ikke ure i den klasse, men for mig ville det være totalt uacceptabelt et så dyrt ur havde en detalje fejl som denne. Der ville jeg forvente at pasningen var perfekt. Hvad synes I, ville I gå op i dette, og er der Rolex ejere (eller andre) som har dette på deres ure?

İmage

[url]"http://25.media.tumblr.com/eacce12e490ea6252ec0d4e3ef0febd7/tumblr_mmji9nm85Z1qzleu4o1_1280.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;">http://25.media.tumblr.com/eacce12e490e ... 1_1280.jpg[/url]

Sent from my iPhone via Tapatalk
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar
Nu kan man jo se på uret at det ikke er helt nyt. Kan det være fordi kassen har været efterbearbejdet (slebet) så lug width er blevet en anelse større på den ene side?

Sent from my iPhone via Tapatalk
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar
Nu er det billed jo også MEGA stort...

Der er ikke noget mellemrum på mit Planet Ocean. I hvert fald ikke noget jeg kan se.
Svar
Mht. selve uret... Hvis jeg ejede klokken, ville jeg nok ikke være så ked af de upassende endelinks Icon_e_wink
Citat:Kan det være fordi kassen har været efterbearbejdet (slebet) så lug width er blevet en anelse større på den ene side?
Det er ikke urkassen, men upassende endestykker - som har været bøjet og mast for at få dem at passe. Og evt. poleret så mange gange at bredden har blivet lidt mindre.
Jeg siger ikke at endestykkerne er uoriginale her (har ikke kompetence nok at påstå det ene eller andet baseret på billedet) men personligt har jeg oplevet problemet mange gange og (næsten) lige så ofte har det vist sig at endestykkerne var uoriginale.
Ikke at nogen har prøvet at snyde, men mere at urmageren har prøvet at erstatte helt færdige originale endestykker med noget som tilsyneladende passer (og som ikke har kostet noget), dvs. aftermarket endestykker.
I US er man generelt ikke så fintfølende ang. emnet, men vil nu gerne tro at ejeren af Cosmografen her ville have råd til ægte stumper (som er megasvære at finde når vi taler om et ur fra 70´ne - 80´ne).

Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Jeg har heller ikke noget direkte mellemrum på min MMer men lænken kan da give sig sig sidevers,
nu generer man vel ikke nogen ved at sige at de gamle Rolex ikke direkte var førende i kvalitets fornemmelse på lås og lænke,
men vi kender jo heller ikke det viste ur's service historie, men jeg vil give dig helt ret tingene skal passe sammen.

Nu ved jeg ikke hvor meget "gap" der er tale om på dit ur,
en Sumo giver rigtig god valuta for pengene og Seiko plejer at have styr på deres tilpasning. Icon_cool

Kunne du evt vise et billed af "problemet" på dit Sumo Icon_question
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Vintage Rolex har ikke helt samme "håndværk" som de nye, når det gælder eks tolerance mellem lænke og kasse. Det er vel en del af charmen... Det viste Daytona er vist endda et, der er lavet specielt til Gaddafi med hans navn på skiven.
Svar
Det hedder sløj kvalitet på ure op til 30k derover er det en del af charmen Icon_e_wink Icon_e_biggrin1
men er det til Gaddafi kunne de for mig skyld have brugte hønsenet til lænken.

Jeg er modstander af at ur mærker som Rolex laver special modeller til forbrydere som Gaddafi,
men pengene har åbenbart ikke lugtet grimt nok. Icon_e_confused
Svar
Jeg vil mene det er HELT forfejlet at sammenligne nye med gamle ures lænker uafhængigt af mærket!

Prøv at finde en 40 år gammel Seiko diver/chrono lænke eller tjek de gamle Omega'ers lænker fra den tid og så tjek deres tilslutninger? Icon_e_wink

Eneste anke er bare.... at det bliver svært for der er ikke mange dem i live i dag.... Icon_e_wink

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
Enig man skal sammenligne ure fra samme "tidsalder"
men jeg sammenligner gerne min MMer med ure som er ældre eller på samme alder. Icon_e_biggrin1
Svar
Enig med Jon her i at man ikke må sammenligne gamle ure med nye. Kig på samtlige 50-70'er lænke ure fra mellemklassen, der har "kørt mange km" og man vil se den slags halvdårlige pasninger her 40-50 år efter. Efter mange års brug er pasningen ikke god mere. Justeringer og slitage kan være årsagen. Polering tvivler jeg på er årsagen da man ikke polerer og fjerner materiale mellem hornene eller på endestykkernes bredde. Mellemrummet ses også tit selv om endestykkerne er de korrekte. Husk også på at Daytona modellen faktisk ikke var dyrere end div. andre kronografer dengang og kvaliteten også på samme niveau. Disse konkurrerende kronografer koster bar "kun" 10-25 k i dag på brugtmarkedet mens der er gået samler hype i Daytonaen og de er accelereret voldsomt i pris.

Tror det er svært at div. luksusfirmaer skal holde justits med hvem de sælger hvad til og om kunderne har en kedelig politisk historik. Det må være et internationalt politisk ansvar at sætte handelsbarriere, hvis de mener det er forkert at handle med vedkommende. Firmaerne lever jo godt af den slags kunder og hvor går grænsen for hvad der er amoralsk? Tænk på hvor guld og ædelstene kommer fra. Skal vi som kunder så afstå at købe dem også?

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)