Nomos Glashütte
Citat:En ulempe er dog, at Nomos har valgt at lave lugholes på et ur med springbars.

Ingen det er simpelthen for meget design for mig. Lugholes er til skruer.

En væsentlig del af Bauhaus konceptet er funktionaliteten.
Og, tro eller ej, de her lug holes, f. eks. i alle Rolex før primo 2000 tallet, gør fjernelsen af stifterne noget nemmere og mindsker risikoen for ridser.

Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Så længe der anvendes springbars, synes jeg heller ikke, at lugholes pynter på en urkasse, men omvendt er remskifte betydeligt meget nemmere og mindre risikofyldt, når de er der. I hvert fald hvis man (som jeg) ikke er specielt fingerfærdig Icon_e_biggrin1

Til gengæld synes jeg, at store skruer, som der for eksempel er anvendt på dette Tourby, ser super fedt ud Icon_cool

İmage

MichaelSC Skrev:Jeg har i flere år haft kik på Nomos. Syntes man får meget for pengene. Dette nye ur har jeg ikke set før, ser spændende ud! Flot kronebeskytter og flot detalje med den røde sekundviser.

Mvh
Michael

Lige mine ord Icon_e_smile
Venligst
Rasmus

"Alt ordner sig i morgen, er jeg sikker på..."
C.V. Jørgensen
Svar
TioMalo Skrev:
Citat:En ulempe er dog, at Nomos har valgt at lave lugholes på et ur med springbars.

Ingen det er simpelthen for meget design for mig. Lugholes er til skruer.

En væsentlig del af Bauhaus konceptet er funktionaliteten.
Og, tro eller ej, de her lug holes, f. eks. i alle Rolex før primo 2000 tallet, gør fjernelsen af stifterne noget nemmere og mindsker risikoen for ridser.

Vh. John

Enig - også derfor jeg skrev at det er lidt for meget "form følger funktion" for mig smag.

Og måske er det nemmere at skifte rem, men det er jo en sjælden operation på et dressur og æstetikken burde have første prioritet.

En smagssag - men jeg kan heller ikke lide lugholes på Rolex. I dag har man vænnet sig til det, så det "bare er sådan" og "er det eneste rigtige og klassiske".
Men gik vi tilbage i tiden så jeg gerne denne detalje rettet. Det har vel været den eneste tekniske mulighed for 50-60 år siden og Rolex er jo også gået væk fra det så snart de kunne. Ridser på bagsiden gør ikke det store. Men så snart der skal pilles ved de synelige sider af hornene (skruer eller springbars) så er der mulighed for at få ridser som ses dagligt.
Svar
Det har ikke noget med tekniske muligheder at gøre.

Omega har op gennem 50'erne lavet mange ure uden lug holes og mange med.

Jeg ved ikke om det er en anelse mere kompliceret og dyrere at lave uden, men det er ikke et teknisk problem.

Jeg tror det blev betragtet som lidt mere simple ure med lug holes. i hvert fald er der hos Omega en tendens til at det er de billigste modeller som har lug holes - manuelle ure i stål, mens Constellations og finere Seamasteres ikke har lug holes.

her tre Seamaster Automatic fra 52-54 uden lug holes

Beskrivelse:

Mærke og model: Omega Seamaster Automatic
Årgang: 1952
Kasse: Rund, stål i flot stand
Højde: 10,5 mm
Diameter: 34 mm uden krone
Skive: Smuk patineret original beige skive. Gyldne timemarkeringer/arabertal. Gyldne visere i flot stand, originale men med nyt selvlysende materiale!
Rem: Brun læderrem
Caliber: 342 Bumper Automatic med lille sekundviser
Caliber nr.: 13898497
Ref. Nr.: 2766 - 1 SC

İmage

İmage

İmage
İmage

Beskrivelse:

Mærke og model: Omega Seamaster Calendar Automatic
Årgang: 1954
Kasse: Rund, 14 karat guld, perfekt sat i stand og med flot restaureret bagside
Højde: 13 mm
Diameter: 34 mm uden krone
Skive: Perfekt skive i lys gylden blank og med perfekte timemarkeringer og visere i guld.
Rem: Original Omega lænke. Ret kraftig i guld double 80 micron i meget fin stand
Caliber: 355 hammer automatik med dato
Caliber nr.: 14280123
Ref. Nr.: 2757

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Beskrivelse:

Mærke og model: Omega Seamaster Chronometre

Årgang: 1954
Kasse: Rund, Guld på stål i smuk stand
Højde: 12 mm
Diameter: 34,5 mm uden krone
Skive: Flot original honeycomp skive med cross hair i fin stand. Originale gyldne visere og index
Rem: Lys brun rem!
Caliber: 354 Automatic COSC
Caliber nr.: 14768593
Ref. Nr.: 2767

İmage

İmage

İmage

İmage

vh Baun
Svar
Så længe vi taler lugholes til springbars er der ikke mange øres forskel i produktionsprisen på om de er gennemgående eller ej. Taler vi skruehuller med tilhørende undersænkning, gevindskæring, skruer, osv er det dyrere at fremstille.

Så er enig med Baun i at det er ren og skær beslutning baseret på visuelle valg, der er afgørende for om man har valgt at gøre det eller ej.

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)