Er vi i Europa/USA ved at blive ur B-nationer?
Jeg siger ikke det er sammenligneligt, men du bad om et eksempel.....

Vh baun
Svar
Jo Per men det skal jo være noget der ligner for at give mening...
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Citat:Kan ikke helt sammenlignes da de er et udtryk for at mange mennesker vil have noget der ikke er meget af,
her er tale om feks. Rolex som laver tæt på 1 mio ure om året.
En almindelig bruger spekulerer ikke med produktionstal. Er varen dyr nok er den eksklusiv, samleværdig og någet at begære.
Et ur for f. eks. 40K er meget dyrt, ligeledes en lejlighed for 10 - 20 mill (urene plejer jo koste kun mellem kr. 100 og 500, en lejlighed måske en til to millioner). Det som så koster væsentligt mere end normen er, er værd at drømme om. Urenes sjældenhed tælles med den empiriske metode (f. eks. man ser dem meget sjældent). Den der penthouse i NY, er der vist ikke ret mange af.
Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Tror der er behov for at jeg er mere præcis,
så det prøver jeg lige på.

Nu ved jeg ikke om priserne på de helt tunge ejendomme i verden kun har gået en vej siden år 1 på jorden,
men hvis det er tilfældet så er det som Per siger et eksempel hvor træerne vokser ind i himlen.

Min påstand er at intet marked vil opleve evig opstand hvor priserne kun går en vej det mener jeg historien har vist med alt tydelighed,
derfor tror jeg at ny priserne på et tidspunkt vil flade ud og falde igen.

Mon ikke også de helt dyre ejendomme oplever sving i priserne,
en ting er jo også hvad "vi" får at vide de er til salg for, noget andet er den endelige pris som de siger syd på. Icon_e_biggrin1
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Med hensyn til luxus ur + 40k jeg nægter at tro at de nogen sinde vil falde, prisen vil måske flade ud og ligge stille længe.
Eller gør man det at man laver billigere udgaver, præcis det samme der er sket på bilmarket, en ny bil har næsten aldrig været billigere end de er nu.
hvad sker der så når de store biler ikke sælger prisen står stille og bliver ikke reguleret op, eller de tømmer den for udstyr og smider den på gaden igen, bare billigere, men så er det jo hellere ikke den samme som før. hvem ved hvad ur fabrikanterne gør hvis de bliver presset nok på pengepungen.

Det er der ikke nogen der ved.
Svar
Jeg kiggede lige på den seneste statistik over salget af schweiziske ure fra FHS (Schweiziske urindustri). Der er faktisk tilbagegang i Hong Kong og Kina i årets første 5 måneder, mens de fleste europæiske markeder går frem. Det vender selvfølgelig ikke op og ned på det generelle billede af det enorme marked, der er i de asiatiske lande.
JK
http://www.fhs.ch/script/getstat.php?fil...0105_a.pdf
Svar
TioMalo Skrev:
Citat:der var spækket med asiatere, men der var ikke en som rakte hånden dybt ned i lommen
Det er absolut også min erfaring. Når jeg bestyrede en større ur / vintageur-forretning i Kbh, smed jeg kinesere ud; de stod der, blokerede vejen for betalende kunder, svarede ikke når man forsøgte at kommunikere med dem [...] Har hørt meget om de her kinesere som kaster rundt med penge, jeg har bare aldrig set dem.

Jeg er overbevist om, at der alene er tale om en mindre gruppe, som faktisk er i stand til at tømme hylderne hos urmagerne. Den føromtalte gruppe får i gennem deres ekstraordinære dispositioner skabt meget omtale (bredt forstået), hvilket har en afledt effekt på resten af det asiastiske folk, som måske ikke har samme økonomiske dispositionsfrihed.

Det er i hvert fald min 'tese', uden at have foretaget en nærmere undersøgelse. Jeg er blevet oplyst af et par veteraner inden for branchen, at ca. 70% af deres ure bliver solgt til udlændinge. Hertil skal det tilføjes, at det langt fra er alle, der ligefrem træder ind i butikken og anmoder ekspedienten om at finde det dyreste ur frem.

Eksempelvis ligger der stadigvæk (7-8 mdr. regnet fra vinters) et ganske smukt PP, ref. 5140R, som jeg ofte fristes til at købe. Icon_cool
Svar
Det er vel værd at bemærke at luksusure på det kinesiske marked pålægges en afgift så listepriserne ligger ca. 20 % over de europæiske priser. Når de så samtidig kan trække DK momsen på 25 % fra ja så bliver det særdeles lukretivt at tømme hylderne i DK. Hvis jeg kunne shoppe Rolex med 45 % rabat i forhold til DK listeprisen ville jeg dælme også hive den store tegnedreng frem når muligheden bød sig Icon_cool

Der er ingen tvivl om at urbranchen har fingeren 100 % på pulsen og justerer prisniveauet efter handelstallene world wide. De er vel lidt som ejendomsmælgerne der justerer priserne efter efterspørgselen!? Og de skulle da være godt dumme hvis de ikke tog de priser kunderne nu engang er villige til at betale?! De driver en forretni ng med det formål at lave profit og ikke en horologisk idealistsk gavebod med en drøm om at alle skal have adgang til fine ure uden det koster noget Icon_e_wink

Mht om ungdommen er en tabt ur-generation tror jeg faktisk ikke vi skal være så bekymrede. De jeg var 15-25 år havde jeg da et ur på armen og lidt interesse for det, men havde jeg haft en mobil dengang tror jeg måske også det havde rækket til mine behov. Interessen for urene havde jo intet med at aflæse tiden at gøre, men derimod interessen og lysten til at eje noget lækkert håndværk og en god historie. Det kommer som regl først i 25-30 års alderen i takt med at pengene begynder at komme ind efter endt uddannelse. Så begynder vi at få smag for det lækre og sans for detaljerne. Det er i hvertfald min overbevisning. I en verden hvor alt foregår i overhalingsbanen med en udbredt køb-og-smid-væk kultur er jeg sikker på at mange finder et fedt frirum i urene der repræsenterer den dimentrale modsætning Icon_e_biggrin1 Der hvor det koster urbranchen er salget af billige ure til de unge mellem 10-25 år. Her er jeg enig i at salget er på vej i nul da de har ure for at følge tiden og ikke pga alt det et lækkert ur repræsenterer.

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)