Reklamationsret på brugte ure?
Jeg har ofte set urforretninger skrive "Privatsalg" under garanti i deres salgsannoncer, nogle gange "sælges for kunde". Dette er vel ikke ok? Skal man ikke altid yde 2 års reklamationsret?

Man kan vel ikke som professionel forhandler, dække sig ind under privatsalg?

Nogle skriver også "1 års garanti".....
Svar
En butik kan som udgangspunkt ikke skrive sig ud af købelovens 6 mdr garanti og 18 mdr reklamationsret hvis det er en vare de sælger i butikken uanset hvad de skriver,men er det et salg man laver for en kunde så bliver det vel skrevet ved handelen om der er nogle særlige betingelser der gør sig gældende,
sådan gør jeg ihvertfald så ved de hvad de køber og hvilke betingelser de køber det under jeg har aldrig haft nogle problemer,
jeg mener det er en del af en tryg og seriøs handel.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Jeg mener ikke at man som forhandler kan fraskrive sig reklamations retten. Men jeg kender ikke helt reglerne på dette område.
Men det om man kan eller ej, så virker det useriøst at sælge på den måde og JEG holder mig laaaaaangt væk fra de annoncer.
Sælger man en vare, for en kunde, så bør man sælge det, "som det var ens ejet"
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
Reglerne er klokkeklare hvis du sælger en vare fra din butik så er der ingen vej uden om købeloven uanset hvad de siger og skriver,
men om der er helt særlige regler med hensyn til kommision vare det ved jeg ikke 100% det kræver man lige kigger købekloven igennem,
det må jo næsten stå nævnt der hvordan man er stillet som forbruger/køber.
Svar
Som jeg læser den
kan de ikke komme uden om de 6 og 18 mdr hvis de har varen i din butik,
uanset om de så skriver privat salg sælges for kunde eller andet.
Svar
Det mener jeg heller ikke, Jacob. Men at skrive "privatsalg" virker forkert når man sælger uret som virksomhed....
Svar
Ja de satser nok på folk ikke orker kampen hvis der bliver noget men der er meget svært hvis ikke umuligt at dæmme op for,
kort sagt skal man som altid købe sælger før varen så ved man om man vil blive fair behandlet hvis der skulle være en reklamation uanset hvordan det så er solgt.
Svar
I think it is unreasonable that if say you sell a used watch or car for that matter you have to guarantee the mechanical parts for such a long time.3 months is enough, over that anyone can mistreat a caliber or car engine.I can understand it with a new product. But how the hell can a dealer know the mechanics can last as long as the guarantee in a used product? Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
"Sælges for kunde" er ok at skrive, og i følge flere som skriver dette, er det IKKE for at slippe for at give garanti/reklamationsret, men kun for at indikere at det er et kommisionsur.

De er flere der har misforstået denne tråd, og mener jeg forsøger at hænge nogen ud. Bemærk derfor at jeg på intet tidspunkt har nævnt nogen navne eller andet... Jeg har intet belæg for at skrive at der er nogen som IKKE overholder de regler der gælder på området. Jeg har blot undret mig over hvorfor man skriver som man gør under garantien.
Svar
Jeg er ihvertfald udmærket klar over du ikke er ude på at hænge nogle ud Claus
og kan også godt forstå hvorfor du undre dig,det gør jeg også selv når jeg ser noget af det folk skriver (både i ur branchen og min egen)
syntes det er rigtigt fint du kradser lidt i det der er intet i vejen med en lille debat om problemet uden man behøver at blive beskyldt for den ene eller andet.

Lige netop det du skriver willy er grunden til at der bare er biler jeg ikke kan sælge igennem butikken
uanset hvor dejlig sælger siger vognen er,stiller jeg en bil til salg igennem butikken er der 6mdr garanti og 18 mdr reklamationret sådan er det bare uanset
hvor gammel bilen er.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)