Besat af ure - DR K 14 08 2014 kl. 21
Hvis der var nogle der missede programmet kan det findes på DR's hjemmeside:

[url]"http://www.dr.dk/tv/se/besat-af-keramik/besat-af-ure-3-7#!/19:03" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.dr.dk/tv/se/besat-af-keramik ... -7#!/19:03[/url]
Svar
Jeg tænkte på......

Hvad er det der gør samlingen imponerende?

De mange penge som skal til
De særlige unikke ure som er svære at finde
Det samlingen er - udover x antal forskellige ure - altså sammenhæng, rød tråd eller
Historien om hver enkelt ur

Jeg sidder selv med en fornemmelse af at det mest er samlingens værdi i penge der imponerer. Jeg mangler "noget andet" også - altså noget som "samler" samlingen. Men måske er det der. Jeg kan bare ikke lige se det og der tales ikke om det.

Hvis jeg lige skulle lave en sammenligning ville jeg finde Kurt Brøndums samling af Navitimere langt mere imponerende uanset værdi i penge.

vh Baun
Svar
Citat:Jeg mangler "noget andet" også - altså noget som "samler" samlingen. Men måske er det der. Jeg kan bare ikke lige se det og der tales ikke om det.
En spøjs mavesur bemærkning...
Din samling hedder vist (fra en betragterens synsvinkel) "Omega dressure jeg kan lide, teknik og design jeg beundrer", Kristians hedder "ure jeg kan lide, teknik og design jeg beundrer".
Er det ikke lidt same-same-no-difference ????

Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
baun Skrev:Jeg sidder selv med en fornemmelse af at det mest er samlingens værdi i penge der imponerer.

100% enig. Det passer også meget godt med at han gerne vil have noget der gør andre misundelige. Jeg falder ikke på halen over KH som så mange andre herinde gør. Han er sikkert en flink fyr, men jeg kender ham ikke.
Svar
Jeg har ved flere lejligheder kommunikeret med ham og han er en flink fyr Icon_e_wink Mht. hans imponerende samling (IMHO) så handler det for mig om at han (mere i dag end da programmet blev lavet) har flere af de ure jeg har savlet over og drømt om i mange år. Ikke så meget hans vintage Rolex, men AP og PP som bare taler til mig på alle måder (på nær prisen) Jeg ville elske at have mulighed for at eje dem, men kommer aldrig til det, hvilket er helt fint - drømme koster ikke noget Icon_e_smile
Svar
Jeg nyder som regel at høre folk fortælle om deres passion uanset hvad det er.

Kender ikke KH men synes han virker som en meget sympatisk person, og god til at begå sig på diverse medier.

Bed dog mærke i at de fleste af hans handler involverede alkohol Icon_drinks Icon_e_biggrin1
Kasper Kragh Overvad

"Man stopper ikke med at lege fordi man bliver gammel, man bliver for gammel fordi man stopper med at lege"
Svar
Det der mavesure John, må da være noget der foregår inde i dit hovet. I mit var der bare et spørgsmål og en forundring. Er du kommet i gruppen af "gamle sure mænd" John? Eller mener du der er noget galt i at have en samling som primært imponerer ved at have en høj værdi eller? Jeg er ikke helt med.

vh baun
Svar
Jeg har mødt Kristian et par gange og prøvet et par af hans Patek'er. Han er yderst sympatisk og nede på jorden.
Hans samling er imponerende og virkelig lækker. Tråde skal vel findes i at han startede med Rolex og "sluttede" ved PP.
Kristian sælger jo også ud af samlingen for at få råd til nye ure. Samlingen i dag blevet udvidet med bla. Jan Stages Rolex GMT, et PP 5960R , et A. Lange og Söhne DPC....det kan man ikke fronte på!
Hvad er klokken?

Simon M.
Svar
Man skal nok ikke kun danne sig en mening om Kristian ud fra et kort tv program, som med stor sandsynlighed er klippet sammen, så det kommer til at handle en del om penge og misundelse. Jeg vil kalde den en journalistisk drejning for at trække seere Icon_rolleyes Kristian har en stor passion for ure, og det handler ikke "blot" om at eje noget andre misunder ham, hvis man kender ham. Omvendt tror jeg da de fleste af os godt kan lide følelsen af at vores surt tjente penge brugt på de ure vi drømmer om også giver en vis anderkendelse fra andre samlere, selv om vi primært har købt dem for vores egen skyld. Jeg syntes ordet anderkendelse er mere sigende i denne sammenhæng end misundelse. Jeg er sikker på Baun du også godt kan lide den følelse til urtræf at andre beundrer din fine Omega samling?

Når det så er sagt handler det for mig heller ikke om værdien på urene men historien og passionen for hvorfor man valgte præcis den konkrete model. Hvordan man samler er for mig ikke så afgørende så længe hvert ur er købt og fundet med stor omtanke og overvejelser. Jeg syntes Ben Clymers samler-videoer er et super godt eksempel på at passionen og historien sagtens kan overskygger værdien. Jeg har et par gange været blandt samlere hvor økonomien ikke var en væsentligst faktor i urvalg, og det var fantastisk befriende for her handlede det 100 % om passionen for urene og ikke hvem der kunne flashe den dyreste samling.

Jeg vil koge det ned til følgende: Har en ur-ejer SELV behov for at fortælle om og fremhæve værdien af sit/sine ure, er det ikke købt med den rette passion men mere pga showoff effekten Icon_e_wink Det er nu ALTID andre med færre midler eller indsigt i ure, der bringer prisen på banen er mine erfaringer Icon_rolleyes

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
TimeToWatch.dk Skrev:Jeg vil koge det ned til følgende: Har en ur-ejer SELV behov for at fortælle om og fremhæve værdien af sit/sine ure, er det ikke købt med den rette passion men mere pga showoff effekten Icon_e_wink Det er nu ALTID andre med færre midler eller indsigt i ure, der bringer prisen på banen er mine erfaringer Icon_rolleyes

/Mads

Det er muligt at det er intervieweren der bringer økonomien på banen og ikke KH, men det fylder en del, synes jeg - og det synes jeg faktisk også er ok. Det fortæller naturligvis også noget om stor passion hvis man er parat til at bruge stort set hele "overskuddet" i ens økonomi på ure uanset om det så er meget eller lidt. Og når en samling repræsenterer stor værdi - er det naturligt at berøre dette.

Jeg undrer mig bare over at KH efter de mange år i gamet ikke har mere ide, linje, rød tråd, mål whatever og taler om det. Rige jægere taler om "The big five". Kunstsamlere har ofte en periode eller visse kunstnere som fokus.

Med de penge KH har investeret kunne der være en virkelig unik samling af fx "Rolex Vintage" eller noget andet, men jeg hører ham ikke tale om det og derfor tror jeg måske John rammer rigtigt: Det er de ure som har fascineret ham og talt til ham - og ikke så meget andet - eller?

vh Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)