Jan Sørensen Skrev:Hej Martin,
Jeg er sikker på at eksempelvis Bo Mølbak kan servicere dit ældre Omega og eller Poljot for betydligt mindre end priserne for et Rolexeftersyn hos Klarlund.
Derudover er der jo to meninger om service af automatiske ure - nogen vil måske sige at "if its running fine why fix it" - så du kan måske nøjes med hvert 8 år hvis uret bare går som det skal...
Ang. omkostningerne så er det vel egentlig ikke så vildt - hvis du har et vandtæt ur med quartz så skal man jo også skifte batterier hvert andet år og betale tryktest etc. det løber også op i måske små 1000 DKK per 8 år afhængig af hvem der laver det... Havde eksempelvis engang et Pingo ur som var dyre i drift end min Submariner - da det skulle ind til Citizen service center til eftersyn hvergang pga deres krav til garantien og i den periode dykkede jeg måske 50 dyk hver sommer og batteriet skulle skiftes stort set hvert år...
Jeg vil tro du kan spare halvdelen af udgifterne hvis du sendte det til
eksempelvis Budapest men så er der to gange forsikret post frem og tilbage og så er du lige vidt.
Ring til Mølbak og lad ham komme med et overslag.
/Jan
Jeg er enig i den med Mølbak f.eks. Han ligger nok nærmere de 1000-1200 end de 2000 for en rensning oig smøring.
Jerg synes også urets pris spiller ret meget ind. Et Poljot har måske kostet omkring 1200 kr, og så ville jeg bestemt lade det gå så længe den kan uden det begynder at tabe eller vinde unormalt meget.
Omvendt ville jeg servicere en fin gammel Omega oftere. Jeg synes selv at noget med 6-8 år går helt fint for langt de fleste ure.
Hvis man har mange (ikke nødvednigvis så dyre) ure, men samler rigtig Vintage, så skifter man ofte mellem dem, og så bliv er det håbløst att servicere alt regelmæssigt.
Der er også forskellige "skoler" når det drejer sig om hvorvidt et ur bør gå eller ikke, for at holde bedst. Jeg holder mig til den skolde der siger, at al mekanisk bevægelse slider, og derfor anvender jeg ikke f.eks auto winders, men lader urene få lov til at gå istå. Jeg giver dem så en lille tur når jeg anvender dem, eller mindst nogle gange om året, både automatik og manuelt optræk.
Quarts køber jeg ikke, men det er bare en indstilling, ikke fordi de ikke kan være gode nok. Husk hvis man har quarts, så kan man normalt altid stoppe uret ved at trække kronen helt ud, og så sparer man kræfter på batteriet, hvis man i en periode går med et andet ur. Det sparer så service.
Helt specielt gælder regler for dykkerure, hvor jeg bestemt ikke ville turde undlade service MINDST hvert 2 år - Her skal pakninger kontrolleres og uret trykprøves, men som samler kan man jo sagtens have dykkerure uden hele tiden at hoppe vandet med dem.